Nekromanti Hjälp att spela missla

Hej!

Jag har en rollfigur som är missla med stort intresse för att berätta historier och skämt. Jag har läst i missleboken om misslornas mentalitet och historietradition, och har en hyfsad uppfattning om Trollvintern, misslornas berättarstoff och berättarformen där publiken förväntas vara med och styra handlingen.
Enda bekymret är att jag inte kan så många konkreta berättelser med någon av misslornas traditionella sensmoraler, så jag undrar om någon annan har någonting nedtecknat som den kan dela med sig av.
Jag har försökt söka på internet men hittar inget som inte står i böckerna.

Sen är det det här med skämt. Misslorna pratar ju inte öppet om sex, och sex är definitivt inget att skoja om. Därav går ca 80% av humorn i min kultur inte att överföra till misslornas. Religionerna ser ju annorlunda ut i Mundana, så där försvinner 15% till av vitsarna.
Helt enkelt: kan någon dela med sig av lite misslevitsar från Mundana?

wallahad

Swordsman
Inte deras humor men däremot mentalitet:

Du kan inte undvika en fara, så om dina kamrater säger att du måste stanna här för att undvika en fara måste du ju kontrollera var faran är så du kan undvika den.

duncan_UBBT

Swordsman
Det var en gång en Jargier och en missla som skulle gå över en bro, men bron var trasig. Jargien sa då att Daak skulle bära honom över bron, så han stegade ut i luften. Han föll pladask ned i vattnet och det såg jättefånigt ut. Misslan tog fram ett rep och hjälpte Jargiern komma upp, och sedan klättrade de över bron med hjälp av misslans rep. Slut.

Blasphemy

Swashbuckler
Hmmm ja...
Jag skulle nog göra så att jag skulle fundera på vilken typ av humor just Din missla har? Tycker han om att skämta om mat?, långligar? säga saker på rim?

Sedan tycker jag du kan kika på historier som finns och försöka göra om dem en aning. Kolla exempelvis här.

Sedan kan du bara försöka göra om dem... Historier om norrlänningar kan ju vara om folk från Drunok eller Kraggbarbarer Blondiner cirefalier eller det som passar kampanjen.

wallahad

Swordsman
Det finns väll inte så många historier om norrläningar?
Men om sörläningar... :-D