Doctor_Hell said:
kanske man skulle köra pulpigt äventyr ala indiana jones eller kanske modern setting eller man kanske skulle köra andra världskrigs setting och spelarna har en del av kartan som visar vägen till nått supervapen eller arisk artefakt som dom måste nå innan pappa adolf får tag i det.
kanske man skulle slänga in lite vampyrer och spöken och chtuloida varelser och göra nått skräck skattletar scenario
Korvtårta! Gör alltihop det där! Det är nutid och rollpersonerna hittar första delen av kartan till en stor nazistguldgömma. Så fort de börjar leta efter de andra delarna så kommer nazisterna dem på spåren - de är naturligtvis det som är kvar av Täcknamn Odessa, operationen att få ut och gömma nazister efter kriget, eller arvtagarna till dessa.
Problemet är att Odessa är splittrat i tre fraktioner som var och en har en del av kartan. En är en ideologisk fraktion som tror på den ariska rasens överhet - nationalsocialismen är bättre för att arier är bättre. En är en ekonomisk fraktion som tror på nationalsocialismen som statsorganiserande princip - nationalsocialismen är bättre för att de ekonomisk/politiska principerna är bättre. Den sista är en mystisk fraktion som tror att det är blod- och runmysticism som är nyckeln till framgång - nationalsocialismen är bättre för att man är villig att köpslå med högre krafter.
Så har det varit ett tag, och de tre fraktionerna har levt vidare i jämlikhet. Vad alla tre fraktioner vet är att om någon får tag på den fjärde delen - den som rollpersonerna har - så kommer den fraktionen att dominera Odessa. Så fort rollpersonerna börjar söka efter skatten så blir de tre fraktionerna varse om den fjärde bitens existens, och alla kommer att göra sitt bästa för att få tag på den.
"Skatten" eller supervapnet är en hemlig ubåtsbas i Antarktis, där man en gång i tiden sysslade med "die Walküre Projekt", det slutliga steget i projektet att avla fram supermänniskan. När kriget tog slut var man nästan klar, och för att hindra att de allierade kom över det så lade man projektet på is. Bokstavligt - i kryostasistankar där i basen tickar fortfarande en halv armé med de blivande mödrarna till den nya ariska rasen, en hel klase med superkvinnor som bara väntar på att tinas upp och befruktas. "Väntar" är väl fel ord, förresten, men ni vet vad jag menar.
Sedan delade de upp kartan i fyra delar och gömde undan med nazisterna i och med Täcknamn Odessa. Sen splittrades Odessa och de tre grupperna fick tag på varsin del medan den fjärde försvann.
De tre fraktionerna har inte riktigt koll på vad som finns vid krysset på kartan. De vet att det kallades för Die Walküre Projekt, men de vet inte vad det innebär utom en nyfödelse för den riktiga nationalsocialismen. Var och en kan nog ha användning av "valkyriorna": blodsarvgruppen skulle ju få en klase riktiga arier att avla vidare från och befolka Jorden och ersätta undermänniskorna med; politikergruppen skulle få nästa generations superpolitiker och företagsledare genom vilken de skulle få världsdominans; och mystikergruppen skulle få den nya kultens översteprästinnor och värdkroppar för äldre gudar, med vilken världen blir deras. I vilket fall som helst så kommer den fraktion som får tag på dem att dominera först Odessa och sedan världen. (Vad "valkyriorna" anser om saken är det ingen av de tre fraktionerna som bryr sig, förstås.)
Med den bakgrunden, göm de tre andra fraktionerna på exotiska platser runt om i världen. En grupp gömmer sig i ett slott i Tyskland, en grupp gömmer sig i Venezuela, och en grupp gömmer sig i Thailand. Allihopa har filialer och kontakter överallt, både i form av tyskättlingar och i form av inhyrda undermännis... underhuggare. Nu måste rollpersonerna resa över hela världen för att få tag på de andra delarna, samtidigt som de är jagade av Odessas tre fraktioner. Det hela leder förstås till en fethäftig uppgörelse i Antarktis.
Rollpersonernas framfart går förstås inte resten av världen helt obemärkt förbi. Odessa är välkänt av världens underrättelsetjänster, som mer eller mindre tolererar dem men håller koll på dem (utom Mossad, som jagar dem). Så när rollpersonerna börjar röra om i Odessa-grytan så blir både CIA, MI6 och GRU mycket intresserade, för att inte tala om Mossad förstås. Dessa är lite mer insatta i Die Walküre Projekt, eftersom de till skillnad från Odessa har tillgång till större delen av nazisternas arkiv, inklusive det stora föregående Lebensborn-projektet. Så de vet lite om vad som väntar, men inte var.
Så plötsligt har du inte bara modern nazipulpskräck, utan modern nazipulpskräckagentaction! (med en liten superhjältekrydda.)