Troberg
Sinister eater
- Joined
- 27 Jun 2001
- Messages
- 17,663
Efter att ha följt diskussionen om stridstekniker så har jag insett att det här är rätta stället att få hjälp.
Jag har ett stridssystem (fantasy) på gång, och för att göra en lång historia mindre plågsamt lång så ska jag komma till det akuta problemet.
Vapenfärdigheterna (enbart närstrid i den här diskussionen) och därmed vapnen är grovt uppdelade i:
Lätta stick
Lätta hugg
Lätta kross
Tunga stick
Tunga hugg
Tunga kross
Dessa är dessutom uppdelade i enhands och tvåhands-vapen. Lätta vapenfärdigheter är baserade på smidighet och tunga på styrka. Detsamma gäller initiativ. Färdigheten gynnas dessutom av familäritet med vapentypen och vapenindividen (egentligen missgynnas av brist på). Det är alltså inte separata färdigheter för varje specifik vapentyp (tex kortsvärd), utan den biten behandlas som familjäritet.
Färdighetsslag är enkel D20 så högt som möjligt men under färdighetsvärdet. Skada är ett varierande antal D20, där man plockar ut de tre högsta. Dessa behandlas separat och läker parallellt. Vid vissa gränser försämras initiativ, när initiativ kommer under en viss nivå är man hjälplös (ligger under skölden på marken medan motståndaren dunkar eller något åt det hållet).
Nåväl, nog om systemet.
Mitt mål är att göra vapnen olika, inte nödvändigtvis olika bra.
För att uppnå detta har jag ett system där skadan i första hand baseras på färdigheten och vapnet bara utgör en mindre modifikation. Jag är trött på "det är ingen fara, han har bara ett kortsvärd"-attityden.
Olika vapen har dessutom olika möjligheter. Exempel jag redan lagt till:
-Lätta vapen ger anfallaren (speciellt en skicklig anfallare) en viss möjlighet att hålla igen skadan (medan man klämmer i för drottning och fostervatten med tunga) genom att spelaren väljer vilka tre skadetärningar han vill plocka ut.
-Lätta vapen är överlag snabbare. Detta går genom på såväl attack som försvar, så en skicklig fäktare med värja hinner parera attackerna från ett kötta-kötta-svärd (troligen inte vetenskapligt och historiskt korrekt benämning) och få in egna attacker mellan dem.
-Långa vapen ger bättre initiativ tills motståndaren kommit nära.
-Olika typer av vapen fungerar olika bra mot olika typer av rustning (ren regelmässigt är det egentligen tvärtom, men effekten blir den samma). Återstår att reda ut detta exakt, eftersom det är lätt att göra något för bra.
-Krossvapen kan knocka.
-Hugg tenderar att göra mer skada och större risk för bestående men.
-Stick tenderar att vara farligare vid kritiska träffar.
-Stora vapen ger lite mer skada.
-Stora vapen kräver mer plats.
-Vissa vapen är mer lämpliga än andra att parera med (men jag har inte bestämt vilka än).
-Enhandsvapen fungerar bättre med sköld (OK, jag vet att den var uppenbar, åtminstone så länge man pratar om tvåarmade varelser).
-Korta vapen funkar bättre i "brottning", långa vapen mycket dåligt där, medellånga funkar hjälpligt.
-Olika lämplighet vid användning från hästrygg.
Fler förslag på hur jag kan ge vapnen mer karaktär och undvika att alla springer omkring med kötta-kötta-svärd bara för att de slår hårdast? Kom gärna med ideer för vilka vapen som ska klassificeras in under vilka egenskaper också.
OK, visa vad ni går för!
Jag har ett stridssystem (fantasy) på gång, och för att göra en lång historia mindre plågsamt lång så ska jag komma till det akuta problemet.
Vapenfärdigheterna (enbart närstrid i den här diskussionen) och därmed vapnen är grovt uppdelade i:
Lätta stick
Lätta hugg
Lätta kross
Tunga stick
Tunga hugg
Tunga kross
Dessa är dessutom uppdelade i enhands och tvåhands-vapen. Lätta vapenfärdigheter är baserade på smidighet och tunga på styrka. Detsamma gäller initiativ. Färdigheten gynnas dessutom av familäritet med vapentypen och vapenindividen (egentligen missgynnas av brist på). Det är alltså inte separata färdigheter för varje specifik vapentyp (tex kortsvärd), utan den biten behandlas som familjäritet.
Färdighetsslag är enkel D20 så högt som möjligt men under färdighetsvärdet. Skada är ett varierande antal D20, där man plockar ut de tre högsta. Dessa behandlas separat och läker parallellt. Vid vissa gränser försämras initiativ, när initiativ kommer under en viss nivå är man hjälplös (ligger under skölden på marken medan motståndaren dunkar eller något åt det hållet).
Nåväl, nog om systemet.
Mitt mål är att göra vapnen olika, inte nödvändigtvis olika bra.
För att uppnå detta har jag ett system där skadan i första hand baseras på färdigheten och vapnet bara utgör en mindre modifikation. Jag är trött på "det är ingen fara, han har bara ett kortsvärd"-attityden.
Olika vapen har dessutom olika möjligheter. Exempel jag redan lagt till:
-Lätta vapen ger anfallaren (speciellt en skicklig anfallare) en viss möjlighet att hålla igen skadan (medan man klämmer i för drottning och fostervatten med tunga) genom att spelaren väljer vilka tre skadetärningar han vill plocka ut.
-Lätta vapen är överlag snabbare. Detta går genom på såväl attack som försvar, så en skicklig fäktare med värja hinner parera attackerna från ett kötta-kötta-svärd (troligen inte vetenskapligt och historiskt korrekt benämning) och få in egna attacker mellan dem.
-Långa vapen ger bättre initiativ tills motståndaren kommit nära.
-Olika typer av vapen fungerar olika bra mot olika typer av rustning (ren regelmässigt är det egentligen tvärtom, men effekten blir den samma). Återstår att reda ut detta exakt, eftersom det är lätt att göra något för bra.
-Krossvapen kan knocka.
-Hugg tenderar att göra mer skada och större risk för bestående men.
-Stick tenderar att vara farligare vid kritiska träffar.
-Stora vapen ger lite mer skada.
-Stora vapen kräver mer plats.
-Vissa vapen är mer lämpliga än andra att parera med (men jag har inte bestämt vilka än).
-Enhandsvapen fungerar bättre med sköld (OK, jag vet att den var uppenbar, åtminstone så länge man pratar om tvåarmade varelser).
-Korta vapen funkar bättre i "brottning", långa vapen mycket dåligt där, medellånga funkar hjälpligt.
-Olika lämplighet vid användning från hästrygg.
Fler förslag på hur jag kan ge vapnen mer karaktär och undvika att alla springer omkring med kötta-kötta-svärd bara för att de slår hårdast? Kom gärna med ideer för vilka vapen som ska klassificeras in under vilka egenskaper också.
OK, visa vad ni går för!