Enstoeringen
Anonyma Psykonauter
- Joined
- 12 Apr 2021
- Messages
- 304
Jag inleder med att be om ursäkt ifall jag postar det här på helt fel plats. Hoppas iallafall att det blir rätt.
Till helgen som kommer (v.11, 2023) ska jag introducera mina spelkamrater till Twilight: 2000. Nu är det rätt länge sedan som jag var spelledare och jag ska inte sticka under stolen med att jag är en smula nervös (om än väldigt pepp på samma gång).
Vi kommer inleda med att skapa rollpersoner, vilket jag tänkte att de gör i grupp enligt arketyp-modellen, och därmed även låta dem ”skapa sin grupp” tillsammans.
Introduktionen till spelet kommer vara att tre (av fyra) rollpersoner är på flykt i en sketen Volvo 240 längs vägarna i södra Östergötland efter den misslyckade april-offensiven. Den fjärde rollpersonen introduceras vid nästa speltillfälle då berörd spelare fått förhinder men jag har redan en plan för hur det ska gå till.
Jag har skapat en äventyrsplats med kartor, stats och tillhörande konfliktsituation; en mindre jordbruksfastighet som plågas av sovjetiska desertörer/marodörer, där gruppen kan få en känsla för systemet, kan agera moraliskt rättfärdiga om de räddar familjen som terroriseras av fienden och även frita den fjärde rollpersonen som hålls fången där.
Det här har jag pejl på (hoppas jag), so far so good, som man säger. Men nu till varför jag skriver detta inlägg:
Är det något jag behöver tänka på när vi väl sätter igång? Vad som helst som ni kommer på relaterat till spellederiet välkomnas då jag inte bara är lite nervös inför detta utan minst sagt ringrostig.
Är det några fallgropar i systemet som jag bör ha extra koll på? Stridssystemet är kanske lite av en utmaning men jag har laddat hem ett flödesschema från Dtrpg så jag hoppas att det ska hjälpa mig på traven.
Har bland annat funderat på att använda mig av fail forward-principen (som för mig är outforskad mark) när det kommer till tärningsslag (dock inte i stridssituationer). Är det klokt?
Help me WRNU, your my only hope!
Till helgen som kommer (v.11, 2023) ska jag introducera mina spelkamrater till Twilight: 2000. Nu är det rätt länge sedan som jag var spelledare och jag ska inte sticka under stolen med att jag är en smula nervös (om än väldigt pepp på samma gång).
Vi kommer inleda med att skapa rollpersoner, vilket jag tänkte att de gör i grupp enligt arketyp-modellen, och därmed även låta dem ”skapa sin grupp” tillsammans.
Introduktionen till spelet kommer vara att tre (av fyra) rollpersoner är på flykt i en sketen Volvo 240 längs vägarna i södra Östergötland efter den misslyckade april-offensiven. Den fjärde rollpersonen introduceras vid nästa speltillfälle då berörd spelare fått förhinder men jag har redan en plan för hur det ska gå till.
Jag har skapat en äventyrsplats med kartor, stats och tillhörande konfliktsituation; en mindre jordbruksfastighet som plågas av sovjetiska desertörer/marodörer, där gruppen kan få en känsla för systemet, kan agera moraliskt rättfärdiga om de räddar familjen som terroriseras av fienden och även frita den fjärde rollpersonen som hålls fången där.
Det här har jag pejl på (hoppas jag), so far so good, som man säger. Men nu till varför jag skriver detta inlägg:
Är det något jag behöver tänka på när vi väl sätter igång? Vad som helst som ni kommer på relaterat till spellederiet välkomnas då jag inte bara är lite nervös inför detta utan minst sagt ringrostig.
Är det några fallgropar i systemet som jag bör ha extra koll på? Stridssystemet är kanske lite av en utmaning men jag har laddat hem ett flödesschema från Dtrpg så jag hoppas att det ska hjälpa mig på traven.
Har bland annat funderat på att använda mig av fail forward-principen (som för mig är outforskad mark) när det kommer till tärningsslag (dock inte i stridssituationer). Är det klokt?
Help me WRNU, your my only hope!