Nekromanti Hjälp, Dungeon.

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Jag har en grej på gång. Ett pick up and play spel med dungeonfokus. Men jag är lat och upptagen i dagarna fram till speltestet. Så jag behöver lite hjälp.
Om ni skulle vilja vara så vänliga och skriva ett rum i en dungeon (stil och miljö spelar inte så stor roll, så var crazy eller traditionell efter tycke).

Önskat format:
Namn.
Max två meningar med beskrivande text.
Rummets utmaning, Max en mening.
(valfritt: En skatt)

Det vore superhygglo! "Bästa" rummet kommer belönas med att dungeonbossen baseras på skribentens användarnamn. (Givetvis får mitt beslut överklagas i det oändliga/ om något rum gillas mycket så tas det säkert i beaktande)


ÄNDRING!
Trådens dungeon har nu ett tema.
Ett sönderfallande slott befolkat av Odöda och styrt av underliga Maskiner.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,166
Det skulle vara jättemycket enklare om det fanns någon begränsning i miljö/känsla.

Till exempel
Brudkammaren
I ett en gång lyxigt inrett rum, nu sorgset av väntan på en fest som kom av sig, sitter illvättarnas åldrande prinsessa Varta (3HD, AC 12/8, Kniv 1t6, Spells: Charm) iklädd en grånad brudklänning stulen från en död alv. Olåsta dörrar i tre väderstreck leder till balsalen (N), balkongen (Ö) och den tomma barnkammaren (S).

Varta är dömd att vittra bort i sitt rum utan möjlighet till tronen tills någon friar till henne.

I en låst skrin under sängen ligger hemgiften: 2 balar siden, 27 gp och 14 hörntänder från alver.

Är ett ganska tråkigt rum om allt är möjligt, men ett ganska roligt rum om illvättar är ett återkommande tema.
slanfan said:
Jag behöver mest ett gäng rum att statta med mitt system, så därför tänkte jag att allt funkar. Men jag kommer nu ändra i tråden för att skapa ett tema. Dina rum kommer användas ändå.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,166
Vakthunden

Golvet är täckt av ben och träck i ett runt rum där flera vägar möts. Fastkedjad vid en enorm krampa i rummets mitt vilar en trehövdad vakthund stor som en oxe: bara ett huvudena kan se, ett höra och ett lukta men alla kan bita (5HD, AC 11/9, Bett 1T8, Special: gör 1T3 attacker varje runda).

Kedjan som håller vakthunden är tillräckligt lång för att hon ska nå överallt i rummet, däremot kan hon inte lämna det.

Bland de knäckta benen som hunden vilar på finns två små vigselringar tvinnade av förgyllt alvhår, daterade för 25 år sedan (62 gp var, alver tar anstöt)
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,166
Malströmmen

En sakta sugande malström virvlar i den underjordiska sjö som fyller nästan hela detta rum. Den som följer med malströmmen tar 1t4 skada (save negerar) och spolas iland i gölen utanför salamanderfolkets hyddor.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,166
Trappan till undersidan

En smal trappa följer kanterna av ett schakt ned i djupet. Bleka avlånga skepnader som lyder under andra tyngdlagar än gängse folk vandrar upp och ned på trappornas undersida (1HD, AC 15/5, halv skada av alla icke-magiska vapen), till en dörr som endast kan nås från deras håll.

Om skepnaderna uppmärksammar RP kommer de attackera med långa krokiga käppar för att försöka riva dem över kanten.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,166
Grenhjortarna

I en stor inhägnad vandrar fem stora hjortdjur. De har bonsaiträd istället för horn och försöker ständigt äta av varandras grenverk vilket uppenbarligen orsakar stor smärta.

Om hornen inte betas av, växer de efter ett dygns tid till stora ekar vars tyngd knäcker nacken på de arma djuren.
slanfan said:
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
ÄNDRING!
Trådens dungeon har nu ett tema.
Ett sönderfallande slott befolkat av Odöda och styrt av underliga Maskiner.
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
805
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Ögonrummet
Rummets väggar kläs av växter vars blommor är ögon som följer rörelser nyfiket. När man lämnar rummet kommer en svärm av ögon slita sig lös från sina växter och svävande förfölja varelsen som drog till sig dess intresse.
Hotet: Ögonens rörelser tycks till del var synkroniserade och de håller sig alltid cirka två meter ifrån närmaste varelse.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,105
Location
Göteborg
Balkongen
Bred balkong i sten med sprickor här och var; räcket har rasat helt. Två dörrar i väggen leder in till olika rum.
Utmaning: Balkongen tål inte så mycket vikt, utan riskerar att rasa.
Loot: En underlig maskin, stor som en liten hund, ligger långt ut på kanten, trasig bortom reparation.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
Matsalen
Ett stort rum med pelare och valvbågar i vars mitt ett långbord står dukat till fest. Runt bordet sitter flera dussin mumifierade kroppar klädda i resterna av pråliga festkläder.

Middagsgästerna sitter där de gör, men i rummets vrår och bakom pelare står horder av odöda tjänare beväpnade och väntar på att passa upp eller driva bort inkräktare.

På bordet finns silverservisen och guldkandelabrar.

Tortyrkammaren
Ett stort rum djupt nere i källaren där allsköns mystiska tortyrmasikner finns uppställda. Om någon tidigare dött eller försvunnit i slottet kan man hitta deras kroppar här, fastspända i de olika maskinerna som om de torterades i döden.

Den odöda tortyrmästaren och hans hantlangare gillar inte att bli störda i sitt arbete.

Köket
De många sammanlänkade rummen är fyllda av olika konstiga maskiner. Vissa är lättidentifierade som någon slags ugnar och spisar medan andras syften är svåra att tyda.

Några odöda kockar och kökspojkar finns i rummet med det är framför allt de mordiska maskinerna på jakt efter nya råvaror till sina inprogramerade göromål man måste akta sig för.

Vallgraven (Okej, inte riktigt ett rum)
En illaluktande vallgrav fylld av stillastående, grumligt vatten omger slottet. Här och var pyser feta bubblor upp och spricker upp i stinkande gasmoln.

Vallgraven är fylld med slemmiga odöda som kastas ner i den från murarna och nu när som helst kan vräka sig upp ur vattnet för att dra och dränka ner de som kommer för nära.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,543
Karaktärerna kommer in i ett stort fyrkantigt rum. I var och ett av hörnen av rummet står en stor grå låda av en grå metall, från dessa kommer ett rytmiskt surrande ljud. På golvet i rummet är där en stor blå lysande blå cirkel som täcker nästan alla golvytan i rummet men som lämnar cirka två meter mellan kanten på cirkeln och rummets väggar. I cirkeln lyser också fyra mystiska symboler med blått ljus längs kanten. I mitteln av cirkeln lyser ett rött pentagram.

Inuti det röda pentagramet är själarna från alla levande varelser som har dött inuti slottet den senaste veckan. De torteras och förvrids av energi som strålar upp från pentagrammet. Utanför pentagramet men innanför cirkeln är en ruttnande demon med klor, horn och gamliknande vingar. När själarna torterats nog och fått den där plågade smaken som demonen älskar drar den ut dem ur pentagramet och slukar dem en och en. Sedan kräks demonen upp en svart rök som formas till en okroppslig odöd med lika många hit dice som själen hade när den levde. De odöda varelserna ger sig sedan av från cirkeln och ut i slottet.

Det här rummet är uppsatt av maskinerna för att skapa fler odöda som kan tjäna dem. Maskinerna i hörnen driver den magiska cirkeln som håller demonen maskinerna tillfångatagit fången. Maskinerna matar demonen med själar för att få de odöda sidoeffekterna som nya tjänare. Demonen är inte glad över detta och kommer försöka förhandla med karaktärerna för att bli frisläppt. Den kommer att gå med på att släppa själarna som är fångade i pentagrammet om spelarna släpper loss den. Den säger (sanningsenligt) att om någon förstör de fyra maskinerna runtomkring i rummet släpps den loss och att den inte kan dö så länge cirkeln är intakt.

Det här rummet etablerar att alla som dör i slottet får sina själar tillfångatagna och slukade. Faktumet att det här äventyret kan kosta dem mer än bara deras liv bör ge äventyret en extra liten kick av skräck. Det är möjligt att bara gå förbi rummet och inte ta några risker med demonen eller de odöda... Men då riskerar de att hamna i det där pentagramet om de dör i slottet.

I pentagramet, om ingen annan har dött i slottet kommer det finnas tre själar. Om karaktärerna blir aggressiva och anfaller demonen från utifrån cirkeln kommer den sluka deras själar och spotta spöken på karaktärerna. Demonen kan inte bli skadad fören cirkeln är nere och vet om detta men vill att cirkeln försvinner så att den kan fly och kan den inte göra ett avtal med karaktärerna kommer den försöka provocera dem till att slå sönder maskinerna och släppa loss den. Det är möjligt för karaktärerna att gå rakt över cirkeln och försöka dra ut själarna ut pentagrammet vilket är fullt möjligt. Det kastar dem dock in i närstrid med en osårbar och arg demon.


Stats:

Spöken av förstörda själar

Har lika många hit dice (d6) som karaktären vars själ den kommer från. De tre som finns i cirkeln är 3, 5 och 6 hitdice. Spöken har +3 till att träffa, kan bara bli skadade av magiska vapen eller magiska formler, kan passera genom väggar och andra fasta föremål och orsakar 1d4 constitution damage per träff. Denna skada läker med 1 constitution poäng per dygn.

De tre som finns fångade i pentagramet är Arvid en mänsklig fällexpert, Stenyxa en dvärg krigare och Ängsblomma en kvinnlig halv-alv magiker.


Glasya-Labolas

Demonen som är fångad i cirkeln är en Greve från helvetet vid namn Glasya-Labolas. Han har den tidigare nämnda förmågan att sluka själar och förvandla dem till kroppslösa odöda. Han vill ut ur cirklen och kommer förhandla, hota och agitera för att ta sig därifrån. Han kommer bara slåss om han tror han kommer vinna utan att bli skada eller om han måste. Glasya-Labolas kan också komma att sluta avtal med karaktärerna för framtida affärer om spelarna är intresserade av det.

6 DH (52 hp)


Str 15

Dex 10

Con 17

Int 20

Wis 20

Cha 18


+6 to hit

Klor räknas som +2 magiska vapen och gör 1d12 skada.


Specialförmågor:

Flyger 60 fot per runda.

De som dödas av Glasya-Labolas kan inte återupplivas.

Kan resa mellan helvetet och the prime material plane om han får koncentrera sig tre runder ostört.

Kan kasta magier som en 6 nivåns magic-user.

God45 said:
Så jag såg inte storleks begränsningen utan fick bara en ide när jag såg "Odöda och styrt av underliga Maskiner". :$
slanfan said:
Det är ok, det där kan jag säkert använda någon annan gång :)
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,166
Det mekaniska huvudet

Ett saboterat mekaniskt huvud med stora rullande ögon; käftarna uppspärrade med balkar och bråte.Om bråten rensas undan kommer huvudet börja skrika slumpvisa besvärjelser med en dånande stämma.

Om en MU träffas av en trollformel men lyckas med sitt save har hon chans att lära sig trollformeln temporärt (know spell).

Gorgonernas svärd

Mitt i rummet ligger en död golem, genomborrad av ett svärd gjort i knölig sten. Om svärdet avlägsnas kommer den förtrollning som håller den döde förstenad brytas inom t60 minuter (Oglok, vandöd rese 6HD, förstenad hud AC 16/4).

En sakta förstenande kraft sipprar ur svärdet: det ger t20 i skada men om skadetärningen är lägre än bärarens save vs petrification förlorar hon sin nästa runda.

Gudamaskinen

Här sliter 40 gengångare dag och natt i valhänt förtvivlan med att reparera en rostig orgel vars bälgar pyser och gnyr som rosslande andhämtning. Av och till bär deras arbete frukt och rummet genljuder av dova malmtoner som får deras ansikten att lysa upp för ett kort ögonblick innan ännu en lagning brister.

Alla maskiner, även vindhissarna i östra schaktet, måste lyda gudamaskinens baryton.

Maskinens pipor och vajrar är behängda med bladguld, torkade alvöron och offergåvor (t6 gp per rundas insamling).

Det vittrade tronrummet

Nästan ingenting återstår av detta rum, endast två dörrar och ett litet fönster i orange blyglas i en i övrigt raserad vägg. Golvet har stora hål och är nära att ge vika.

Genom fönstret ser man världen såsom den kommer se ut när eonerna gnagt allt till stoft; från utsidan ser man rummet som det var när Cleomylda levde och höll hov här.

De personer och ting som syns från utsidan varken syns eller känns i rummet, men likafullt verkliga - flyttas något föremål eller någon person ur rummet blir det åter synligt och solitt.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Burar och urnor Ett rum med högt i tak och en stor, tung urna full av skatter i varje hörn samt en djup pool med skimrande vatten. I taket hänger fyra burar av olika storlekar, i kedjor,, allihop fulla av lik. Utmaning: Skatturnorna står på pressure plates som håller en lönndörr stängd, burarna kvar i taket och liken från att bli zombies. Om någon lyckas flytta alla urnor från sina hörn öppnas en lönndörr någonstans, men för varje urna som flyttas lossnar en bur från taket och liken inuti vaknar till liv. Poolen i mitten är en portal till någonstans, kanske in till en slumpmässig bur eller till den översvämmade delen av dungeonen. För övrigt vet Gudamaskinen varje gång någon tar bort eller lägger till vikt på en pressure plate.
Tomatalven said:
När liken vaknar till liv vill de förstås gnaga sig ur burarna!
slanfan said:
Mycket trevligt, men utmaningen är ju för lång ;)
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
583
Location
Skogen
The Bone Machine
Bakom metalldörren öppnar sig en cirkelrund katedralsal, minst 40 meter hög och med det välvda taket täckt av vackra men groteska fresker föreställande odöda och änglar som dansar runt i en makaber vals. Men det som mest fångar rollpersonernas blickar är den vidunderliga maskin som står i salens mitt. Upphöjd på en fem meter hög plattform står en maskin av metall och ben, som tuggar och rör sig med kugghjul av rostat järn och pistonger av benpipor. Maskinens alla rörliga delar får den att likna ett levande väsen som andas och vrider sig i salens dunkel. Långa rör och tuber sträcker sig från konstruktionen tvärs över rummet till väggarna och därefter vidare ut i komplexet. Maskinen är slottets odöda maskinhjärta och är i allt väsentligt en levande varelse av järn och ben. Exakt vad det är är upp till SL, men kanske en enorm golem, en vanskapt immobil lich i maskinform eller en märklig demon från helvetet.
slanfan said:
Kul, men det hjälper mig ju inte alls med mitt aktuella problem.
pappa said:
Förlåt, jag trodde du bad om förslag på spännande rum/miljöer att slänga in i en dungeon med temat: odöda och styrt av underliga maskiner. ;)
slanfan said:
Du är givetvis förlåten.
pappa said:
 
Top