Nekromanti Hjälp En Dum En!

Storuggla

Champion
Re: Dickens möter barocken

"och kanske lite av miljön i Les Miserables?"

Eller helt enkelt bara Vidocq?

Storuggla, utan potatissnok

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Dickens & Victor Hugo möter barocken

Victor Hugo -- givetvis helt perfekt i detta sammanhang. :gremcool: Valjeans kringirrande i de parisiska kloakerna. Cineastiskt.

Att jag inte tänkte på det själv. :gremfrown:

Arfert

Facit

har faktiskt lyckats missa den filmen.. ack ja... Hursomhelst tycker jag vi kan vara överens om att Götterdämmrungen ska byta tidsepok... en expansion kanske?

Storuggla

Champion

"Hursomhelst tycker jag vi kan vara överens om att Götterdämmrungen ska byta tidsepok... en expansion kanske?"

Denuppenbara settingen för ett lir som heter Götterdämmerunghaubtbahnhofblietzkriegschnellwagenkugelschreiberherrobereisbitte torde ju vara något sålunda:

Storuggla, franska should have been better

Rising

Vila i frid
Re: Vad är Götter? Jag tycker...

Det känns mer som om de gjort en ännu mer hypad version av det, enligt mig, värdelösa Chronopia.
Det är nog en bra iaktagelse. Alla som verkligen verkar digga Götterdämmerung är sådana som också gillade (eller som börjat gilla nu, på senare tid) Chronopia. Jag älskar ju Chronopia, och jag diggar Götterdämmerung också, på ungefär samma sätt.

en mycket klen oupptäcklig touch av 1700-talet
Jag börjar bli mer och mer övertygad om att "1700-tal" i det här fallet är mer att betrakta som "laser" i rymdoperans "laserpistoler". Liksom: Det är uppenbart fel att pistolerna avlossar laserstrålar, och det är framförallt fullkomligt irrelevant. Varför kallar man det så då för?

Några ser det som slarv och ställer sig därmed oförståendes till hela genren.

Några ser det mer som något kul att påpeka och dividera kring på skoj, just eftersom de inser genrens konventioner.

Och så finns det några som ser det som ett rätt elakt (men roligt) sätt att meta efter glasögonnördar: De som nappar på betet och börjar göra bort sig via insiktslös argumentation. Det är givetvis så jag ser på det.

/Rising
som hoppas Chronopiavibbarna sitter i när han väl får tag på rollspelet.

Arfert

Facit

jag tror säkert att det kan vara tokkul att spela Götterdämmerungen... är ju ett typ av spel jag brukar fastna för.. men det är ju också kul att risa det, just för att det är så uppenbart att man valt namnet för att det ska låta COOLT och inget annat ;-)

Hjalle

Swashbuckler
Jag skriver av från Hexikon:

Götterdämmerung, Gudaskymning, opera av Richard Wagner, fjärde och sista delen av serien Ringen. Den börjar med att ödets tråd plötsligt brister, vilket har med Alberichs förbannelse att göra - se Rhenguldet. Nornorna som spinner den har därmed fyllt sitt värv. Siegfried och Brünnhilde träder ut ur sin grotta, den förstnämnde i full rustning, ty han skall ut i världen mot nya bragder. Till avsked ger han henne Nibelungens ring och i gengäld hästen Grane av henne. Scenen skiftar därpå till gjukungarnas borg vid Rhen, där Gunther och Gutrune samt deras halvbror Hager vistas. Hagen, som är en skum figur, vill ha tag i ringen för egen del och eggar fördenskull Gunther att söka vinna Brünnhilde; han vet visserligen att ingen mer än Siegfried kan forcera hennes mur av eld, men han vet också att Siegfried är i annalkande och nog hjälper Gunther att få valkyrian om han själv får Gutrune till maka. Siegfried serveras till den ändan en glömskedryck av Gutrune så att han glömmer sin egen kärlek till Brünnhilde. Allt går efter beräkning och Siegfried tar sig för Gunthers räkning upp till Brünnhilde, iförd trollhjälmen Tarnhelm, och tillbringar natten hos henne.
I nästa akt träffas Hagen och hans fader Alberich i mörkret utanför gjukungarnas borg och gläder sig åt att ringen och rhenguldet säkert snart skall vara deras. Därpå kommer Siegfried tillbaka från sin expedition, hälsad av Gutrune, varpå Brünnhilde högtidligen gör entré vid Gunthers sida som hans brud. Vid åsynen av Siegfried som omfammar Gutrune håller hon på att förlora medvetandet och får i det sammanhanget syn på ringen på hans finger. Hon frågar Gunther hur detta hänger ihop, men han står svarslös, och då begriper Brünnhilde sammanhanget: Det är Siegfried som vunnit henne, men denna gång i Gunthers gestalt. Hon känner sig skamligt bedragen och törstar efter hämnd, helst som Siegfried under inflytande av glömskedrycken går ed av vad hon säger inte är sant. Hagen ställer sig till hennes tjänst och erbjuder sig att döda Siegfried. Gunther invigs därpå i mordplanen, som inte är så enkel att genomföra., ty Siegfried är osårbar utom på en liten fläck på ryggsidan.
I tredje aktens första scen är Siegfried på jakt vid Rhen och manas av de tre rhendöttrarna att kasta ringen i floden för att undgå det öde som annars väntar honom, men han följer inte deras råd. För sitt jaktsällskap berättar han sedan om sin ungdoms bragder och mitt i föredraget får han av Hagen en dryck som återställer hans minne så att han också berättar om sin ritt genom elden och sin kärlek till Brünnhilde. Då reser sig Hagen och sticker sitt spjut i hans rygg. Operan slutar med att Hagen förgäves försöker ta ringen från den döde Siegfried. Brünnhilde, som vid detta laget har blivit underkunnig om Hagens lömska manipulationer med glömskedrycken, tar i stället ringen från hjältens hand, tänder hans likbål och rider själv in i elden. Borgen störtar därefter samman, Rhen svämmar in, rhendöttrarna dränker Hagen, och det överjordiska Valhalla framtonar ur förödelsen. Jämför Sigurd Fafnersbane.
Där har vi Götterdämmerung.

-Hjalle, orkar egentligen inte, men kom på det först när han kommit hälften in i redogörelsen.

Rising

Vila i frid

det är så uppenbart att man valt namnet för att det ska låta COOLT och inget annat
Jag vet inte. Det finns inte många språk som både kan låta mystiska och smutsiga samtidigt. Latin är för duktigt (och dessutom för uttjatat i rollspelssammanhang tack vare fantasyn) och franska är för snofsigt. Tyska, ryska, och numera utdöda engelska uttryck anser jag vara gångbara i sammanhanget, och tyska är nog det bästa alternativet av de tre (just för att engelska, precis som latin, "låter" som fantasy).

Den invändning jag har mot namnet är just att det inte låter så coolt. "Engel" är ett coolt (och tillika intuitivt) namn. "Götterdämmerung" är däremot rätt ohäftigt och svårbegripligt. Det låter faktiskt mer som ett torrt dockskåpsspel än ett stilistiskt skräckactionspel.

Arfert

Facit

jag tycker att det låter som ett tyskt metalband ;-) och loggan ser ut som det också.. he he

solvebring

Superhero

Vore trevligt det. Eftersom hårdrock/metal är den självklart bästa musiken i världen, dvs. det enda jag lyssnar på... Mitt långhåriga as... :gremgrin: Lovar nästan att det finns något tyskt band som heter det, eller att det i alla fall finns några låttitlar med det inblandat...

Bombu

Hero
Är jag dum, jag vet inte eftersom jag inte vet vad det betyder eller står för... Vart kommer rollspelsnamnet Götterdämmerung ifrån? Vad betyder det, vad står det för?
du har ju fått massa förklaringar, men jag tror man ska tänka Romantiken....

Och inte romantiken som historisk epok, utan som man tror att romantiken ser på sin egen tid och lite tidigare tid.

Namnet är naturligtvis från Wagners opera, det är ju den naturliga refferensen. Tung tysk nationalromantisk opera, med tunga mytologiska inslag.

Jag tror nog man får tänka "känsla av" snarare än "fakta om" en speciell epok.

Romantiken hade ju starka "bakåtsträvande" drag, man har reagerat på upplysningstiden och fått en drömande reaktionär idealiserad bild av historien.

Så även om tiden som romantiken utspelar sig är 1800 tal, så speglar romantiken tidigare perioder, drömmer sig tillbaka till tidigare perioder....

Det finns alltså utrymme för lite bredare innehåll i spelet på det sättet. Att man låter inspiration från olika epoker sippra in i stämmningen....

Låt den Romantiska (epoken) breda stämmningen sippra in i kampanjen och spelet, fastna inte i att exakt tidsbestämma det, för mitt intryck är att man liksom under romantiken plockar russinen ur kakan...

Gör så du också, och lycka till

Bombu

Arfert

Facit
Re: Vad är Götter? Jag tycker...(lite OT)

jag är delvis benägen att hålla med, speciellt som jag just gjort omslaget till Candlemass senaste skiva...

Bombu

Hero
nu blir jag lessen i ögat

Den invändning jag har mot namnet är just att det inte låter så coolt. "Engel" är ett coolt (och tillika intuitivt) namn. "Götterdämmerung" är däremot rätt ohäftigt och svårbegripligt. Det låter faktiskt mer som ett torrt dockskåpsspel än ett stilistiskt skräckactionspel
En så infantil invändning får ju inte stå oemotsagd.

*namedropp1* Berlin är coolt

*namedropp2* tyskland är ett gammalt kulturland

*namedropp3* österike

*namedropp4* Von Beek

*namedropp5* känn dig tilltryckt Rising.

jag dominerar just nu genom mina oerhörda och överlägsna kunskaper, du kurar och känner dig tilltryckt av min överlägsenhet.

Det här räcker som argument emot.

Rising

Vila i frid
Re: nu blir jag lessen i ögat

*namedropp1* Berlin är coolt

*namedropp2* tyskland är ett gammalt kulturland
Men... läste du inte vad jag skrev? Jag gillade ju tyskan och argumenterade för hur bra den passar för spelet.

Bombu

Hero

Men... läste du inte vad jag skrev? Jag gillade ju tyskan och argumenterade för hur bra den passar för spelet.

Jo jag läste, men jag var på bushumör och tänkte att lite *namedropping* skulle få fart på Rising :gremgrin:

Men genom att använda så knöligt inlindad och totalt dimmiga syftningar så försvann min poäng helt.

Jag tycker Gotter.... erung.... låter himla coolt.

Så ybersvulstigt att det blir cool. Pompöse Votan står och vrålar ut, det är så himla cool.

Så det var just den kritiken som menades, att jag fasnade i "namedropping träcket" bara för att retas gjorde att min poäng löstes upp i atomer.. synd.

Bombu

Arfert

Facit

Wotan heter han, inte Votan ;-) V på tyska uttalas som F...

Bombu

Hero

Wotan heter han, inte Votan ;-) V på tyska uttalas som F...
Inte ens det blev rätt.

jag får väl kalla honom Wagners Oden eller nått sånt

Big Marco

Läskig
Götter...

Fantastisk förkortning - riktigt gôteborskt, lite som gnuttarna på braja, när de suger chokokola genom näsan.