Nekromanti Hjälp! Hon är med barn.

Vinterskog

Veteran
Nu är jag här och letar inspiration och lite hjälp! En av rollpersonerna i spelgruppen har gått och fått en bulle i ugnen efter en kort romans med en jargier av släkten Randarian. Hon är själv Fedaki så de skulle aldrig kunna bli ett par då hon ses som en utböling. Hur som helst så pratade jag med spelaren och hon vill gärna spela vidare på det här och behålla barnet och sådant. Men här behöver jag lite inspiration.

Hur får man in ett barn i spelet? Rollpersonerna reser ju runt i Jargien så de är inte riktigt en ideal sätt för ett barn att växa upp. Samtidigt så tror jag det kunde bli kul med ett barn i spelgruppen som helhet. Det känns som att det kan bli något intressant att spela på då kamorianen måste byta på det och så vidare.

Det jag undrar är väl:

1. När blir man så pass ofärdig som gravid att man inte kan hålla på med vanliga fysiska sysslor?

2. Ett spädbarn är kanske inte så roligt att ha med i spelgruppen? Bör man vänta tills det är äldre? Typ ta en paus tills barnet är fyra eller så?

3. Hjälp med dramakrokar gällande graviditeten och barnet. Har redan planer på att släkten Randarian inte vill ha en "bastard" och försöker "ta bort den."

Det jag och spelaren inte vill är att barnet lämnas bort. Som sagt. Tror det kan bli en intressant sak att trycka på i spel och en intressant sak att tvinga spelgruppen att spela kring.

Nån annan som haft barn med i spelgruppen eller rollpersoner som spelat föräldrar?

Kärlekscraft

Swordsman
Vinterskog;n80761 said:
Nu är jag här och letar inspiration och lite hjälp! En av rollpersonerna i spelgruppen har gått och fått en bulle i ugnen efter en kort romans med en jargier av släkten Randarian. Hon är själv Fedaki så de skulle aldrig kunna bli ett par då hon ses som en utböling. Hur som helst så pratade jag med spelaren och hon vill gärna spela vidare på det här och behålla barnet och sådant. Men här behöver jag lite inspiration.

Hur får man in ett barn i spelet? Rollpersonerna reser ju runt i Jargien så de är inte riktigt en ideal sätt för ett barn att växa upp. Samtidigt så tror jag det kunde bli kul med ett barn i spelgruppen som helhet. Det känns som att det kan bli något intressant att spela på då kamorianen måste byta på det och så vidare.

Det jag undrar är väl:

1. När blir man så pass ofärdig som gravid att man inte kan hålla på med vanliga fysiska sysslor?

2. Ett spädbarn är kanske inte så roligt att ha med i spelgruppen? Bör man vänta tills det är äldre? Typ ta en paus tills barnet är fyra eller så?

3. Hjälp med dramakrokar gällande graviditeten och barnet. Har redan planer på att släkten Randarian inte vill ha en "bastard" och försöker "ta bort den."

Det jag och spelaren inte vill är att barnet lämnas bort. Som sagt. Tror det kan bli en intressant sak att trycka på i spel och en intressant sak att tvinga spelgruppen att spela kring.

Nån annan som haft barn med i spelgruppen eller rollpersoner som spelat föräldrar?
Betänk gärna att barnadödligheten förr i tiden var djävulskt hög. Ludvig XIV(eller Louis!) tillträddes av Ludvig XV som var hans barnbarnsbarn.

Vinterskog

Veteran
Kärlekscraft;n80785 said:
Betänk gärna att barnadödligheten förr i tiden var djävulskt hög. Ludvig XIV(eller Louis!) tillträddes av Ludvig XV som var hans barnbarnsbarn.

Jo det är sant. Och visst. Att barnet dör är ett alternativ men jag tänker att detta är en utmaning att rollspela kring. Så att låta det dö strax efter födseln känns bara tråkigt. Lite sorgligt till och med :/

Mogger

Hipsteranka
Coolt!

Vinterskog;n80761 said:
Finns ingen sådan gräns. Det är högst individuellt, och jag kan tänka mig att påtvingad flera måndares passivitet pga av foglossning m.m. inte är så jäkla kul i en kampanj... :) Så låt henne äventyra på som vanligt, kanske med lite plötsliga värkar, blödningar m.m. men "vanliga fysiska sysslor" tycker jag gott att hon kan få ägna sig åt hela tiden.

En grej att tänka på är att fysisk aktivitet kan sätta igång värkarna så när det börjar närma sig 9 månader kommer barnet garanterat att vilja komma ut mitt i en strid eller annat opassande!

Vinterskog;n80761 said:
Nej. Ett inlindat spädbarn är nog enklare att ha med än en 4-åring. Det finns spädbarn som sover 22h/dygn. Men, de käkar lite då och då. Och så kan de bli sjuka. Och de håller inte tyst när det är monster i närheten! :)

Vinterskog;n80761 said:
Det vanliga är väl utfrysning. Lönnmord m.m. hade jag hoppat över. En bastard mer eller mindre är inget att bry sig om, såvida det inte handlar om en utmanare till tronen eller liknande. Kör på sociala konsekvenser.

Vinterskog;n80761 said:
Nej, tyvärr*. Men jag tror att det svåra blir när barnet börjar bli 2-3 år och ska börja gestaltas med en egen personlighet, med egen vilja. Utan att det blir tramsigt. Jag tror inte att barn uppfostrade i Sverige är så bra förebild här. Kika istället på barn i 3:e världen, där små 4-åringar bär vatten från brunnen, tvättar sina kläder själv m.m. Att leka är en lyx.

*Eller, jo, en hel del. Men inte alls på den här nivån. Det har uteslutande handlat om lite större barn.

Krille

Super Moderator
Måns;n80798 said:
En grej att tänka på är att fysisk aktivitet kan sätta igång värkarna så när det börjar närma sig 9 månader kommer barnet garanterat att vilja komma ut mitt i en strid eller annat opassande!
Men å andra sidan, ett barn som föds på slagfältet har ett episkt öde framför sig, typ att vrida kvarnhjul i tio år och bli kung av egen hand.

chrull

Stockholm Kartell
Kärlekscraft;n80785 said:

... va?

Krille

Super Moderator
Vinterskog;n80761 said:
Ett antal gånger. Det är en intressant upplevelse, men kräver givande och tagande från alla håll. Spelaren kan lätt bli tokfokuserad på barnet, vilket är tråkigt för resten av gruppen. Övriga spelare kan känna sig åsidosatta eller hindrade. De kan också helt enkelt skita i ungen, vilket gör att föräldern får tråkigt. Spelledaren måste också ta hänsyn till båda, så att föräldern inte får för sig att stanna hemma istället för att äventyra.

Bäst blir det när det är en premiss i spelandet, exempelvis som i King Arthur Pendragon. Där spelar man över generationer, så skulle det vara så att du inte lyckas avla kottar så dör din ätt ut och du kan inte vara med i halva kampanjen (eller rejält stårystympad om du hoppar in som en ny ätt). Tiden går rätt fort i spelet – man spelar typ ett vanligt äventyr om året (plus lite soloquestande och hovliv), så det är mer "jaha, det ploppade ut en unge i år med! Gratulerar, ättelängden är säkrad!" än en direkt faktor i äventyr, och det ändras inte förrän man är i tonåren och ens ungar börjar med tonårsrevolter medelst armé och belägring av farsans borg.

.113

Swashbuckler
1: Ja det finns ju kvinnor som pysslar på med allt möjligt till och med dagen barnet föds, och det finns kvinnor som t.ex. går ut och jobbar dagen efter så det är ju inte helt omöjligt att göra, däremot är det väl tuffare... Inte så bekvämt, men resa runt och lägga in lite extra pauser då och då för att få in känslan borde ju funka. Och jag tror knappast att kvinnorna, utom vid svår födsel, fick vila särskiljt länge ute på landet i små gårdar och liknande för sysslor måste ju göras ändå, så det var nog bara köra på.

2: Det beror väl på hur man spelar, men tänk situationen i sagan om ringen när hobbitarna gömmer sig för ringvålnaderna bakom trästocken där i början nån gång typ... Hur den står och tittar över och anar att de är nära och de försöker krympa ihop så mycket som möjligt.. Tänk samma situation, fast med en bebis som kanske kan börja skrika när som helst :p (kanske liiiite längre bort, men just själva grejen att vara jagad är ju ganska mycket mer påfrestande med småbarn.. Även just före, tänk att börja ha värkar och så när man är mitt ute i vildmarken och är jagad dessutom.. Bara hitta en grotta, fixa barnet och sopa igen spåren/låta någon i gruppen dra vidare för att locka bort förföljarna.

3: Tycker det låter som att du har bland det mest intressanta och logiska som plothook redan, ena familjen eller båda vill inte ha barnet så det blir jagat. Sen kan det väl annars t.ex. vara någon som gjort en sann/osann profetia om barnet att det ska störta kungen eller bränna/rädda världen eller whatever, det är ju rätt bra motivation för många att göra något åt barnet. Barnet kanske har ett födelsemärke och drar till sig mystiska fenomen, men vet inte om det passar så bra i världen riktigt?

Tror absolut det blir intressantare än att barnet bara dör även om det så klart kan funka också, men mest troligt blir det mer dålig stämning då än spännande och utmanande händelser. Jag har både kört ett barn och en förälder med barn i Hunter: The Reckoning, som barn var det ganska kul men svårt både spela och för gruppen då jag var ett barn helt enkelt och mycket av sakerna var för hemska för mig :p men va ju awakened som alla andra så bara köra på, och de försökte skydda mig så mycket som möjligt och jag spelade tuff men rädd (och råkade skjuta en pistol i taket i bilen när vi åkte bil, sen fick jag inte ha vapen på länge ;) ) Föräldern jag körde va en ensamstående pappa, frun var död och ena barnet dog av ett monster vid min Awakening och andra barnet märkte jag senare var besatt av sin bror... Jag ville ju inte att ena barnet skulle vara besatt men jag ville inte driva ut min döde son heller så det blev en situation där jag fick gömma honom för resten av huntergruppen då de skulle gjort något åt det så klart.. Allt frid och fröjd i början men tillslut började spöket bli lite argt och allt gick åt h-vete. Sjukt jobbigt spela men ändå kul.
Sen har jag som SL gjort en grupp nyligen med 13-14 åringar som funkade rätt bra men de var ju ändå rätt nära vuxna och har nu i stort sett blivit det... Men har även en annan gång kört med att spelarna räddat ett barn som var på väg att brännas för häxeri (sorcerer), så de fick ta med sig barnet ganska länge innan de hittade en plats för honom. De fick sakta ner på tempot och tänka annorlunda i strid eftersom de hade någon som tålde nada och inte kunde försvara sig supereffektivt.

Så det är fullt möjligt och blir en hel ny sorts utmaning faktiskt, sen kan det ju till och med leda till en ny spelarfigur vid senare tillfälle, antingen för den som spelar mamman eller någon annan i gruppen, det skulle också bli intressant tror jag :)

Lycka till

.113

Swashbuckler
Sen finns det väl även möjlighet att hitta en fosterfamilj åt barnet som man sedan kan besöka då och då, t.ex. när barnet fyllt 3 år och börjar bli otympligt :p Varje år vid vintern kan man komma "hem" och bo hos dem och hjälpa till på gården, med lite gåvor och leksaker från fjärran land eller liknande, för att sedan vid vårens första knoppar ge sig av igen på äventyrandet.. Då kommer man undan några av de jobbigaste åren att ha med barnet tror jag, men har ändå med det då och då, sen kan man när som helst få reda på att något är på väg att hända så man måste tillbaka och kanske till och med hämta barnet som förhoppningsvis är lite större och faktiskt kan följa med på äventyren på ett annat sätt även om det i större delen av tiden kommer vara t.ex. hämta vatten och ved, bära pilar, bära svärd kanske till och med som en väpnare osv

chrull

Stockholm Kartell
Kärlekscraft;n80822 said:
Som ett exempel, inte ens kungligheterna slapp undan den höga barndödligheten. Och hur var det då för folket??
vad har det faktum att han var farfarsfar till nya kungen att göra med barndödligheten? :D

Kärlekscraft

Swordsman
chrull;n80827 said:
vad har det faktum att han var farfarsfar till nya kungen att göra med barndödligheten? :D
Att barnadödligheten på den tiden var så hög att när det var dags för den fjortonde att bli en döing fick dom dra fram hans barnbarnsbarn, eftersom resten hade avlidit. Ett exempel som visar på att inte ens de kungliga slapp undan.

/Betänk gärna att forumreglerna har skärpts och jag tyvärr måste anmäla vidare lustigheter som trollning, hets och provokation.

Man Mountainman

Storsvagåret
Kärlekscraft;n80835 said:
Att barnadödligheten på den tiden var så hög att när det var dags för den fjortonde att bli en döing fick dom dra fram hans barnbarnsbarn, eftersom resten hade avlidit. Ett exempel som visar på att inte ens de kungliga slapp undan.

/Betänk gärna att forumreglerna har skärpts och jag tyvärr måste anmäla vidare lustigheter som trollning, hets och provokation.
Eftersom jag känner ett visst ansvar för Chrull här så får jag väl förtydliga argumentet:

Även om Ludvig XV:s pappa och farfar hunnit kola vippen innan det var dags att byta kung, så lär de ju inte ha dött som spädbarn. Att så inte är fallet, inses lätt om vi betänker att de bägge måste ha hunnit bli könsmogna och ynglat av sig innan de dog, vilket lille Ludvig XV:s existens bär vittne om. Alltså: deras död exemplifierar inte barnadödlighet.

Cybot

Mest spelbar
chrull;n80827 said:
Ingenting. Och han var barnbarn och inte barnbarnsbarn.
Att däremot hans far (som också hette Louis) var den ende manlige överlevaren av alla Ludvig XVs barn (en hel rad av hans döttrar levde dock ganska långa liv) och att Louis själv var far till 14 barn där bara 6 uppnådde vuxen ålder. Louis själv dog när han var 36. Hans första hustru dog i barnsäng, hans andra dog två år efter honom i tuberkulos.

Kärlekscraft

Swordsman
Cybot;n80840 said:
Ingenting. Och han var barnbarn och inte barnbarnsbarn.
Att däremot hans far (som också hette Louis) var den ende manlige överlevaren av alla Ludvig XVs barn (en hel rad av hans döttrar levde dock ganska långa liv) och att Louis själv var far till 14 barn där bara 6 uppnådde vuxen ålder. Louis själv dog när han var 36. Hans första hustru dog i barnsäng, hans andra dog två år efter honom i tuberkulos.
Barnbarnsbarn, inte barnbarn. Men nu börjar vi gå läskigt mot off-topic.

Mundo

Myrmidon
Jag hade nog skippat lönmördaförsök och istället gett sociala konsekvenser. Andra män i gruppen ska ju få ta skit för detta också, det kan ju vara deras barn, om de ses tillsammans med en ogift kvinna som har barn vill säga. Long-term kan det ju möjligt vara intressant att göra bebisen till en bonus istället. Vad händer om det plötsligt börjar trilla folk av pinnen i släkten och de behöver en bastard för att försäkra sig om att en titel av x eller y-slag stannar kvar inom släkten? Kunde vara speciellt kul om de först har gjort allt för att stöta ut henne och hennes barn.

Jag tror också att spela med barnet i ett litet bylte blir mer givande än att ha med det som tre/fyra-åring. Mest för att en bebis bär man runt på, förhindrar en inte på samma sätt som en fyraåring som ska gå själv, ställa frågor om allt, gråta, bråka och tjura om det mesta.

Cybot

Mest spelbar
Kärlekscraft;n80842 said:
Barnbarnsbarn, inte barnbarn. Men nu börjar vi gå läskigt mot off-topic.
Shit. Blandade ihop Louis XIVs relation med Louis XVs relation med Louis XVI.
Alla hette i alla fall Louis.
Ja, Louis XVI var son till Louis som var son till Louis XV som var son till Louis som var son till Louis som var son till Louis XIV som var son till Louis XIII vars pappa hette Henri och var i princip den sista i den franska tronordningen som var vettig nog att inte döpa sina söner efter sig själv.

Mogger

Hipsteranka
Och givetvis bör RP:n ha drivkraften "skydda foster/barn". Minns inte exakt hur drivkrafter är formulerade i Eon, men det är nog en enkel sak att lösa.

Mutanten

Hero
Barnadödligheten är bara intressant om spelledaren och spelaren vill ta bort barnet. Isf är barnadödligheten en trovärdig lösning sett till spelvärlden. Men eftersom spelledaren och spelaren är inne på att behålla barnet så är barnadödligheten ointressant.

Personligen tycker jag att det låter väldigt oansvarig som nybliven mor att äventyra med ett spädbarn i famnen men det beror sig ju förstås på vilken typ av äventyr rollpersonerna ger sig ut på. Dessutom kan mamman tvingas in i äventyren vilket förklarar äventyrandet.
Jag tror att en kvinna höll sig till hemmet under barnaåren, lämnade ifrån sig barnet på kryktrappan eller fråntogs oäktingen (vilket inte spelledaren och spelaren tänker sig).

Det sista är en dramahook. Barnet tas ifrån modern eftersom barnet är en oäkting och spelarna får hjälpas åt att återta barnet. Eller barnet kanske tas ifrån modern under en period dvs några äventyr för att sedan återtas av spelarna i ett äventyr. Rollpersonen får gå runt och fråga efter sitt barn i äventyren: "Har du sett till mitt barn? Det är en korsning mellan Randarian och Fedaki.". Till slut får rollpersonen napp och rollpersonerna ger sig iväg för att återta barnet (men får med sig fel barn hem eller något vilket gör att modern får bestämma sig för om hon vill behålla bortbytingen eller göra ett nytt försök att hitta sitt barn och vad ska hon då göra med bortbytingen som hon nu anklagas för att ha stulit från barnets föräldrar?).
Vad jag menar är att barnet kan komma och gå lite i kampanjen så slipper spelgruppen leka dagispersonal i varje äventyr och spelaren får ändå leka mamma i vissa äventyr.

Att du som spelledare gör spelaren gravid (kontrollera först att ditt och spelarens kön passar innan ni påbörjar tillverkningsprocessen och glöm inte att fråga om lov först) är också ett alternativ och att ni likställer speltid med förfluten tid i verkligheten. Hur mycket orkar spelaren i verkligheten efter si och så många månader? Det är också så mycket rollpersonen orkar lika långt in i graviditeten. Efter att barnet har fötts så får ni ingen tid till att spela rollspel längre så då är problemet med hur rollpersonen ska släpa runt på en unge i äventyren också löst. Ni återgår till att spela rollspel när ungen har blivit tonåring i verkliga livet. Spelgruppen får ge sig till tåls för realismens skull.

Vinterskog

Veteran
Tack för alla bra svar! Nu har jag fått massor med idéer! Tror nog att tiden som spädbarn kan vara rätt så lämplig ändå. Men ska se till så att inte hela spelet handlar om barnet så att andra blir uttråkade!!

Å har ni mer förslag är det bara att komma med dem ^^