Hjälp, hur gör man … (kreativ)?!

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,214
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
5. Om man preppar i förväg, våga släppa taget om det förberedda. Om du får ett infall, kör i vind även om du inte riktigt vet hur det hänger ihop.

6. Vill du ha kontroll, fundera över en metod att skriva ner saker du vill komma ihåg. Gärna något med lösa delar så att det går att flytta runt. Postitlappar. Trello. … eller en punktlista.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,384
Location
Örebro
Kanske inte världens bästa tips, men ändå.

Ge inte in/upp när du börjar känna att du har tråkigt! Det är när vi har tråkigt som vår fantasi och kreativitet börjar sätta igång, när vi tillåter oss ta uppehåll från snabba nöjen. Vi behöver ha lite tråkigt för att bli kreativa och sätta igång tankarna ibland, istället för att förtrycka och stuva undan dem.

Sen håller jag med om det Mogger skrev.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,214
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Hur kan man som spelare eller spelledare bli mer kreativ under spelstunden.
Sätt det du vill säga i relation eller kontrast till något som just sagts. Även om du så bara tänker det för dig själ, använd ” … därför …”, ”… men då …”, ”… för att …”, ”… men istället …” eller bara ” …men!, …”.

Det kan trigga din eller andras tankebanor att bli mer engagerade (kreativa) i det ni gör och få tankarna i rullning.

”Det är en vacker morgon och det kommer en person längs stigen …”

”Det är en vacker morgon men det kommer en person längs stigen …”
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,123
Location
Umeå
Hur kan man som spelare eller spelledare bli mer kreativ under spelstunden.
Lura de andra att vara kreativa med dig!

Fråga de andra specifika frågor och bygg vidare på deras svar. Försök inte egentligen vara kreativ, utan man kan ta första tanken som man får i huvudet från deras svar. Det viktiga är att man bollar fram och tillbaka, det är det som ger nya idéer!

Är man ovan så kanske de andra är lite tveksamma först till att svara. (De vill svara "rätt".) När de inser att de kan svara vad som helst så brukar det gå lättare.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,519
Location
Göteborg
Första steget är alltid att koppla bort självkritiken. För de flesta ovana improvisatörer är det största hindret. Kör på det du kommer på, ävem om du inte tycker att det är bra. Allteftersom kommer du att öva upp din improvisationsförmåga och du kan börja göra mer spännande saker, och inte bara köra på det uppenbara (men oftast fortfarande köra på det uppenbara, för det är bäst så). Men om du har krav på att det ska bli smart och innovativt hela tiden och från början, då kommer du att fortsätta förlita dig på prepp och inte öva upp din improvisationsförmåga.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,472
Location
Uppsala
Beror lite på vad man ska göra.

Om man verkligen ska skriva något, t.ex. äventyr så är det bra att stänga av störningar (telefon, TV, etc.) så att man kan fokusera. Eventuellt sätta på musik som får igång geniknölarna. För mig fungerar Café-ljud bra, det använder jag på jobbet när jag ska designa. Det finns flera bra sidor på nätet. Andra gillar grey noise, regnljud eller ljudet av legobitar (spotify, sök på lego).

Om man däremot ska generera idéer så är bra med lite mer stök. Att göra det i grupp är bäst.

Om man fastnar så är oftast en promenad bästa sättet att lösa upp knutarna på. Blodcirkulation och lite nervimpulser gör att tankarna börjar röra sig rätt.

Om man ska vara kreativ under ett spelmöte så är det i alla fall för mig bra att vara någorlunda pigg. Att ta en lugn stund före speltillfället hjälper. Helst inte för mätt, men inte hungrig heller.

Sen ska man aldrig underskatta kraften i Kaffet!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,070
Location
Nordnordost
Gör det uppenbara, välj det självklara alternativet.

Vi är kopplade så olika i skallen att det som är "uppenbart" för dig blir "kreativt" för andra.

Och dessutom: de uppenbara lösningarna blir oftast bättre. Går man in för att göra "kreativa" saker blir det lätt cringe och dåligt.
Tänk bara på alla jeppar på internet som vill berätta om sin "kreativa" rollperson, de är nästan alltid skräp för i jakten på kreativitet tappades sammanhang och konsekvens bort. Men det uppenbara alternativet ger dig pusselbitar som passar ihop med resten av systemet.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,519
Location
Göteborg
Gör det uppenbara, välj det självklara alternativet.

Vi är kopplade så olika i skallen att det som är "uppenbart" för dig blir "kreativt" för andra.

Och dessutom: de uppenbara lösningarna blir oftast bättre. Går man in för att göra "kreativa" saker blir det lätt cringe och dåligt.
Tänk bara på alla jeppar på internet som vill berätta om sin "kreativa" rollperson, de är nästan alltid skräp för i jakten på kreativitet tappades sammanhang och konsekvens bort. Men det uppenbara alternativet ger dig pusselbitar som passar ihop med resten av systemet.
Det där tycker jag som sagt är toppen, framförallt i början. Men när man börjar känna att det är enkelt att improvisera, när man har fått bort sin självcensur, då känner jag att det är nyttigt att lämna detta för att växa vidare. Mina bästa omgångar innehåller oftast något element som inte var uppenbart, utan där jag fick till något lite annorlunda och överraskande för mig själv. Detta såklart badande i ett hav av uppenbara beslut.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,123
Location
Umeå
Det där tycker jag som sagt är toppen, framförallt i början. Men när man börjar känna att det är enkelt att improvisera, när man har fått bort sin självcensur, då känner jag att det är nyttigt att lämna detta för att växa vidare. Mina bästa omgångar innehåller oftast något element som inte var uppenbart, utan där jag fick till något lite annorlunda och överraskande för mig själv. Detta såklart badande i ett hav av uppenbara beslut.
Ja, jag tycker att sådant brukar uppenbara sig utan ansträngning också. Först så kämpar man med att inte vara aktivt kreativ (eftersom man har lärt sig att man ska "vara kreativ"), sedan brukar intressanta/kreativa idéer dyka upp av sig själv och man behöver bara säga dem för att göra spelet intressantare.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
730
Location
Göborg
@Skarpskytten berörde vad jag tänkte skriva: Lär känna dig själv, lär dig hur du fungerar. Jag uttrycker mig bäst i löptext, mindmap fungerar inte för mig för jag måste skriva hela stycken men de kan formligen rinna ur tangentbordet eller pennan. Jag skriver gärna med penna men helst på datorn eftersom jag kan ändra om på ett sätt ett sudd och en sax bara gör svårt (den dagen jag hittar ett bra system att få in handskriven text i datorn kommer jag köpa det nästan oavsett vad det kostar!). Men jag är samtidigt visuell i att jag gärna tittar på bilder och får inspiration därifrån; jag vill tipsa om Everways "vision cards". Dessa kort visar diverse motiv och vad de visar är ointressant för den här diskussionen men principen med dessa kort är däremot intressant: Titta på kortet och ställ dig frågor kring det, inte kring huvudmotivet utan saker utanför bilden eller i dess bakgrund. Vart är apan i bakgrunden på väg? Vem har glömt kvar nyckeln som ligger på bordet? Riddaren bakgrunden tittar ut ur bild åt vänster, vad är det som hänt som fått en sådan modig riddare att vända på huvudet och vad tycker han om det?

Kommer spelaren med en bild på deras rollperson? Titta inte på huvudfiguren utan i bildens bakgrund och hitta vad du skall ha för mcguffin i din kampanj, fundera hur den är relaterad till rollpersonen – är det ett föremål som denne har gjort sig av med och nu bittert kommer få ångra och ägna all sin tid åt att återfå? Tänk på Gollum eller för den delen tänk vad Gandalf hade sagt om han fått veta av Frodo att han hade sålt ringen på loppis för han aldrig läste Bilbos brev?

Tag varje tanke och idé, acceptera den och låt den för dig vidare till nästa tanke och idé.
 
Top