Såhär gör jag, typ:
- Mata hjärnan. Se film, läser böcker, serier etc. Konsumerar gärna media relaterade till sånt jag vill skriva eller hittar på, men också bara i största allmänhet. Jag vill också bli bättre på det – mindre youtube, mer tv-serier t.ex.
- Låt hjärnan arbeta. För mig funkar det ganska bra att "ge hjärnan jobb". Alltså, att jag behöver komma på… en mordgåta till exempel. Då tänker jag att jag borde det, men sen fortsätter jag mest leva mitt liv tills… hjärnan levererar, nåt tag senare, när jag typ står i duschen eller håller i en lektion eller sitter och käkar. När jag minst anar det säger det "pling" och mitt undermedvetna har producerat en lösning till problemet.
- Fånga idéerna innan de försvinner. Jag använder Google Keep men typ vad som helst som man kan skriva på funkar. Rätt mycket av Luna City Blues har skapats så – jag läste en massa MC-stuff och väntade med att börja skriva, så efter ett tag började hjärnan leverera en massa små textsnuttar och idéer som jag skrev ner i små anteckningar som jag sedan sorterat och plockat idéer från.
- Outlines och punktlistor för att befria mig från att behöva komma på formuleringar – skilja på "struktur/idéstadium" och "skriva fint"-stadium. Jag flödesskriver aldrig; jag skriver hierarkiska punktlistor i Dynalist, där alla idéer stoppas in, och sedan omvandlar jag dem till text.
- Designa strukturer och använd dem. Jag vill kunna skapa mysterielösar-äventyr. Alltså har jag försökt dekonstruera hur såna som jag gillat funkat, och vilken sorts förberedelser jag behöver ha för att kunna spelleda dem. Sedan har jag försökt generalisera och formalisera detta till görbara "tasks" som jag närmast kan utföra mekaniskt. Jag tycker fortfarande inte om att skapa äventyr på kort varsel, men numera kan jag.