Hjälp, hur gör man … (kreativ)?!

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,997
Location
Rissne
Såhär gör jag, typ:
  • Mata hjärnan. Se film, läser böcker, serier etc. Konsumerar gärna media relaterade till sånt jag vill skriva eller hittar på, men också bara i största allmänhet. Jag vill också bli bättre på det – mindre youtube, mer tv-serier t.ex.
  • Låt hjärnan arbeta. För mig funkar det ganska bra att "ge hjärnan jobb". Alltså, att jag behöver komma på… en mordgåta till exempel. Då tänker jag att jag borde det, men sen fortsätter jag mest leva mitt liv tills… hjärnan levererar, nåt tag senare, när jag typ står i duschen eller håller i en lektion eller sitter och käkar. När jag minst anar det säger det "pling" och mitt undermedvetna har producerat en lösning till problemet.
  • Fånga idéerna innan de försvinner. Jag använder Google Keep men typ vad som helst som man kan skriva på funkar. Rätt mycket av Luna City Blues har skapats så – jag läste en massa MC-stuff och väntade med att börja skriva, så efter ett tag började hjärnan leverera en massa små textsnuttar och idéer som jag skrev ner i små anteckningar som jag sedan sorterat och plockat idéer från.
  • Outlines och punktlistor för att befria mig från att behöva komma på formuleringar – skilja på "struktur/idéstadium" och "skriva fint"-stadium. Jag flödesskriver aldrig; jag skriver hierarkiska punktlistor i Dynalist, där alla idéer stoppas in, och sedan omvandlar jag dem till text.
Sedan om jag faktiskt har en deadline:
  • Designa strukturer och använd dem. Jag vill kunna skapa mysterielösar-äventyr. Alltså har jag försökt dekonstruera hur såna som jag gillat funkat, och vilken sorts förberedelser jag behöver ha för att kunna spelleda dem. Sedan har jag försökt generalisera och formalisera detta till görbara "tasks" som jag närmast kan utföra mekaniskt. Jag tycker fortfarande inte om att skapa äventyr på kort varsel, men numera kan jag.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,093
Location
Helsingborg
Träna regelbundet och sov bra.

Fundera kring hur du kan involvera andra i dina idéer eller haka på vad andra har hittat på.

Drick vatten 1-2 liter vatten under dagen. Kissnödiga tänker bättre. Dessutom ger vatten dig ursäkter för att röra på sig.

Hitta bra strukturer att improvisera från. Det är olika från person till person (och grupper) så det gäller att testa många. Improlekar skyndar på processen.

Hitta rätt personer att vara kreativ med. Hantverksgruppen har flera sådana individer.
 

Ivan NWG

Veteran
Joined
8 Aug 2023
Messages
133
Some general advise I use when I work:

- If you are writing a game, read source material (history, novels, etc.). Do NOT read game rules for the same topic.

- Write the thing you want it to be. Its okay to give the fans a few bones but in the end, they are fans because they want to hear what you have to say. Trust in that.

- Be mindful of what you have going on around you. I can listen to albums Ive listened to a lot and they help me be more productive. I can't listen to a brand new album or podcast because I will be distracted. Also death metal works better but that may not be the case for you :)

- It often helps to sketch in things in advance. I usually outline all the chapter titles and then write down keywords in each chapter that I want to hit.

- When I am about half way through, I create the Kill List. This is a list of features that are left and must make it in. Anything not on the Kill List isn't happening. Mark them off physically with a pen as they get done.

- When reworking sections, it is often better I find to pull the section out of the original document and work on it on its own than trying to edit the "full" version.

- Micro breaks between topics to clear the brain can help. Lately, I watch a bit of Bundesliga when I finish a section, before beginning the next one.

- The only thing that is writing is writing. Research is not writing. Marketing is not writing. "browsing for inspiration" is not writing. All those things are important but the only thing that gets you to the finish line is time at the keyboard.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,449
”The secret of the creative life is to feel at ease with your own embarrassment” är ett citat av filmskaparen Paul Schrader (bl a manus till Taxi Driver) som fastnat i mitt huvud. Det kanske inte går att helt stänga av känslan av pinsamhet eller skam men man kan lära sig att leva med den.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,693
Location
Göteborg
För mig är tiden mellan de kreativa ögonblicken viktigast. Jag tar in så många olika intryck som möjligt, för att idéerna sedan ska få en bra mylla att växa ur. Jag låter det gärna vara ganska stökigt, eftersom forskning visar att välstädade rum gör oss mindre kreativa.

Att sänka mina stressnivåer är också viktigt. Då aktiveras Default Mode Network, hjärnans viktigaste idégenerator. Stress och kreativitet är en dålig kombination.

Den svåra biten är att dagdrömma utan dåligt samvete. Men det är kanske också den viktigaste. Jag hittade ett citat av Tom Waits: ”Creativity is like fishing. You have to be real quiet to catch the big ones.”

Sammanfattat i punktform:
  • Städa inte
  • Fyll på med irrelevanta intryck
  • Sitt tyst väldigt länge
  • Dagdröm utan dåligt samvete
Jag lärde mig nyligen att när vi tänker tillbaka på saker som hänt, då aktiveras samma område i hjärnan som när vi tänker på framtiden. Att minnas ökar helt enkelt kreativiteten. Så det får bli en femte punkt:
  • Ägna tid åt att minnas platser, personer och samtal
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,008
Location
Off grid
Omge dig med andra med liknande intressen och projekt.
Diskutera era respektive preferenser och smaker, ta del av saker de gillar, fundera på var era åsikter går i sär, ta reda på varför de andra tycker som de gör.
Spåna idéer, analysera varandras alster, ta emot och ge uppriktig kritik utan att vara onödigt kritiska.
Sätt deadlines och provtryck/testspela/ge feedback på varandras arbeten regelbundet och innan de är "för klara" eller allt blir för konkret.
Alla älskar att få provspela andras prototyper och sen få vara med att tycka om dem och förbättra dem.
Behåll kontrollen över dina egna projekt, men kan du inte motivera dina val inför dina vänner, tänk till en extra gång.

:t6r-5: :t6b-2:
//EvilSpook
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,531
Skämt åsido så har jag upptäckt att Binaural musik (sök på spottan eller youtube) faktiskt verkar fungera bra, trots att det låter lite som något som skulle kunna spelas på ett spa.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,093
Location
Helsingborg
Jag blir som mest kreativ när jag försöker göra tråkiga uppgifter på mitt riktiga jobb, av någon jäkla anledning.
Inte så konstigt. Din hjärna vill vara aktiv. Att vara uttråkad är bra för den (en kortare stund - annars får man lappsjuka).

Kommer å tänka på följande tråd:

 
Top