Nekromanti Hjälp i val av indiespel

Christoffer

It's all pig.
Det står med på listan över spel jag skulle vilja spela över skype/google hangout tillsammans med Vassal som spelbräde, har dessutom en Freemarket-modul till Vassal som gör att man får upp marker, kort, spelhjälpmedel osv. Dock står det rätt långt ner på listan då jag inte orkat sätta mig in i det själv än...

(säg för övrigt till om du är intresserad av denna modul så kan jag skrota fram den och hiva över e-post)

Christoffer

It's all pig.
Åh vilken intressant grej, om man fick börja om? Hmm. För att förstå Story now har det stora för mig varit Sorcerer och Trollbabe tillsammans med Stephen Kings "Att skriva" (Om skrivandet? Vad heter den?) och endel citat från William Gibson där han förklarar att ploten är död och att han aldrig använder plots i sitt författarskap. Det grejerna tillsammans med ett gäng trådar på The Forge har nog varit nyckeln till att greppa det grundligt. Men shit. Att nu bege sig tillbaka? Hmm. Sjukt bra ämne! Måste tänka på detta....

Nässe

Myrmidon
Poppe said:
Åh vilken intressant grej, om man fick börja om? Hmm. För att förstå Story now har det stora för mig varit Sorcerer och Trollbabe tillsammans med Stephen Kings "Att skriva" (Om skrivandet? Vad heter den?) och endel citat från William Gibson där han förklarar att ploten är död och att han aldrig använder plots i sitt författarskap. Det grejerna tillsammans med ett gäng trådar på The Forge har nog varit nyckeln till att greppa det grundligt. Men shit. Att nu bege sig tillbaka? Hmm. Sjukt bra ämne! Måste tänka på detta....
Ja det är en kul tanke :gremsmile:

Jag tror att Chris Chinns blogg var det viktigaste för mig.

Sen hoppas jag att min gamla artikel i Fenix, "Spelledaren som Festfixare" på ett bra sätt samanfattar (min syn på) Story Now.

Mogger

Hipsteranka
Svarte faraonen said:
Nässe said:
(My life with master tycker jag verkar vara ett spel som är trasigt, man hör alltid folk undra över hur sjutton det är tänkt att fungera... Har dock inte spelat det själv)
MLWM brukar ofta framhållas som ett praktexempel på den äldre typen av indiespel, med designprinciper som nu för tiden mestadels har övergivits. Jag upplevde inga problem när jag spelade det på GothCon för fem år sedan eller så, men frågan är hur det skulle stå sig idag och utan en sakkunnig spelledare (Jonas Ferry).
MLWM är typ raka motsatsen till Apocalypse World, inom den kanske trånga ram som är Story Now, men jag vet inte om det är trasigt eller ålderdomligt. Jag har bara spelat det en gång, och även om det inte riktigt var min typ av spel (jag älskar premissen och det mesta i spelet men har lite svårt för resolutionsmekaniken) tycker jag att det är helt funkis.