Nekromanti Hjälp! -igen

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Aj aj, nu är jag igång igen med mina jobbiga "hjälp mig, för jag kan inte skriva egna äventyr"-trådar. Ah, ni får helt enkelt lov att försöka stå ut med mig. Mitt nuvarande psykiska tillstånd tär på min kreativitet eller nåt.

Nå hur som helst. Ni kommer förmodligen få en smärre chock nu, och jag ber om ursäkt på förhand. Jag håller på att skriva ett äventyr till...håll i er nu...Neotech! Och nu tänker ni väl direkt "Fan vilket pucko som skriver om neotech på skräckforumet, han måste ha fått allt om bakfoten". Men se, nej, det har jag inte! Jag försöker faktiskt skriva ett relativt surrealistiskt, kultinspirerat äventyr till detta tabellspäckade framtidsspel.
Vi har redan spelat inledningen till äventyret, och jag har liksom fått totalt stopp i roten angående var äventyret skall hamna härnäst. Jag har funderat lite på bakgrund och liknande, men nu har det som sagt tagit stopp.
En av spelarna är en gängmedlem med grovt kokainmissbruk, som har en mörk, dyster bakgrund och jag räknar nästan med att han kommer begå självmord innan äventyret är slut. Två spelare är relativt högt uppsatta i Ryska maffian. Den ena är texascowboy med dragning åt BDSM, den andre är en fullständigt käsnlokall, rasistisk ex-soldat från Madagaskar. Den tredje är en synsk (ja synsk, som i att han får syner och kan förutspå händelser) turkisk vigilant (även han gängmedlem). En brokig skara, som alltid i detta *hrrm* intressanta spel.
Jag kan ju dra inledningen först och sedan berätta om mina (få) idéer om vad som kan hända sedan.

Inledning
Mafiamedlemmarna har fått uppdraget att söka upp en undre-världen läkare i hans svartklinik och presa honom på information om ett hemligt projekt som han skall vara inblandad i (Han har tidigare arbetat för mafian men har brutit sig fri för det här projektet). De blir förvarnade om att läkaren kan vara farlig och tar därför med sig en skicklig skytt från ett gäng de tidigare har anställt, och åker till kliniken. Här tar de sig relativt enkelt in i byggnaden och börjar fråga ut läkaren, han vägrar säga något, det ena leder till det andra och samtalet mynnar ut till våldsam konflikt. Under bataljen råkar doktorn välta en hylla med provrör som slår i marken och en gas sprider sig sakta i rummet. Han blir vettskrämd och spelarna förstår att något är galet. De upptäcker även att man måste ha en sifferkombination för att ta sig ut genom dörren, och krossar därför en ruta för att ta sig ut den vägen. De släpar även med sig den nu avsvimmade doktorn.
När alla är ute (med smärre skador från glasskärvor) Börjar den ena mafiamedlemmen bli yr och staplar omkring ett tag för att sedan återfå balansen och bli normal igen. Nu bestämmer de sig för att söka upp sin boss och berätta om händelsen, de tar även med sig läkaren för vidare utfrågning.

Jag har alltså inte lyckats få in den turkiske gängmedlemmen än, pga att hans spelare inte kunde närvara vid speltillfället.
Hursomhelst. Tanken är att gasen (det hemliga projektet läkaren arbetade på) innhehåller ett virus som framkallar allvarliga psykiska störningar, i form av paranoia, hallucinationer, schizofreni mm. Nu har jag alltså tänkt stegvis riva ner rollpersonernas verklighet och låta dem föras längre och längre in i galenskapen. Men jag vet inte riktigt hur jag skall göra detta, och hur jag skall få ett bra äventyr av det hela. Någon som har idéer och förslag?
När jag har mer tid kan jag skriva mer detlajer här angående personernas bakgrund och annat ni kan tänkas vilja veta.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Spelled som en zyratripp?

"Tanken är att gasen (det hemliga projektet läkaren arbetade på) innhehåller ett virus som framkallar allvarliga psykiska störningar, i form av paranoia, hallucinationer, schizofreni mm."

Dina rollpersoner är mycket rubbade och bör ha hemska upplevelser i sitt förflutna som kan göra sig påminda. Hur mycket vet spelarna om deras rollpersoners förflutna? Om de bara har läst om rollpersonernas bakgrund på rollformulären så är det inte så häftigt, men om de i äventyret har fått konfronterats med sitt förflutna redan på ett eller annat vis, så kan det bli effektivt att dra upp dessa händelser på nytt. Annars kan du leka med händelser som hänt nyligen i äventyret. Flashbacks, hallucinationer och liknande blir mycket otäcka om själva spelaren får återuppleva saker som hänt i det förflutna. Mycket mer än om det bara återupplevs saker som står i bakgrundsbeskrivningen på rollformuläret.

Nå, när det gäller gasen i övrigt skulle jag spelleda den ungefär som en tripp på LSD. Det brukar Kult spelledare förr eller senare arbeta sig fram metoder för att kunna göra på effektfulla sätt. Så här gör jag det:

Först upplever rollpersonerna enbart små, små störningar genom sitt synintryck; omgivningen hänger inte riktigt med när man vrider på huvudet, golv och väggar tycks stundtals "andas" osv. Alltså, i början är det här ytterst subtila förändringar. Går man omkring märker man ingenting, utan man måste verkligen fokusera sig och titta ordentligt. Man undrar "var det där på riktigt?" osv. Det hänger i sig i några timmar. Jag sköter detta med papperslappar åt spelarna. Jag föreslår att det kanske bara är de som är trötta eller uppjagade.

Sedan, förr eller senare, kommer gasen att "kicka". Det sker omedelbart, och då bara dryper allt samman. Det är de mörka fläckarna på ens näthinna som inte riktigt hänger med när man rör på sig. Om man bara står och tittar rakt ut så ser det ut som små, mörka skuggor "kryper" nerför grässtrån, kullar, träd, väggar... Allt med en struktur i ljust och mörkt verkar täckta med små mörka partier som i ett jämt tempo flödar neråt, mot en. När man däremot tittar neråt (för att se var man sätter fötterna) och låter blicken höjas, då blir det tvärtom. Då ser det ut som mossor, stenar och annat "växer" mitt framför ens ögon och puffar upp sig. Så där håller det på. Träd smälter, mossor puffar upp sig, träd smälter, mossor puffar upp sig. Upp, ner, upp, ner... Väggar och golv tycks tydligt "andas" (eftersom ens eget huvud rör sig upp och ner medan ens lungor fylls och töms på syre). Färgerna kan bli finare, också. Ljusa färger står liksom ut från gråa och mörka färger och det kan se lite plastigt ut. Själva "kicken" kan bli mycket effektfulla spelsituationer. Om rollpersonerna är mitt uppe i en strid eller liknande så blir de nog rejält uppskrämda när väggarna börjar smälta och fladdra som flaggor i vinden inför dem. Välj kicktillfället med omsorg.

Kort efteråt börjar också sinnesintryck blanda ihop sig med varandra och mutera. Rollpersonerna kan börja "se" ljud (såsom färgfenomen inför ens ögon) och "känna" ljus som strykande brisar över ens hud, osv. Ett sinnesintryck leder alltså till andra. Vid det här laget är rollpersonerna så stenade att de kan börja prata konstigt (inte slöddrigt, men osammanhängande och förvirrat. Det kan hända att när man pratar så har man redan tröttnat vad man ville säga, och därför vill dra en kraftigt förkortad version. Resultatet blir att ingen fattar något av vad man säger) Du kan alltså börja behöva lite hjälp från dina spelare. Om du tycker att det skulle förstöra hela effekten; skit i det. Det här med muterade sinnesintryck är ändå effektfullt nog som det är. Rollpersonerna kan bli bländade när de hör en polissiren och liknande.

Snart börjar alla ens synintryck att "knorra" sig. Tittar man på en människa så åker hans ögonbryn upp, ned, isär, mungiporna likaså, allt dansar fram och tillbaka och det är skitsvårt att överhuvudtaget se vem det är man tittar på. Ibland ser snubbar ut som tjejer, sedan börjar det ringla sig tribaltatueringar över deras pannor och kinder, man kan tydligt se hur porer i deras hud öppnas och stängs såsom om hudmolekylerna gjorde "vågen" över deras hud osv. En del ansikten kan se ut som om personen stod intill en spegel så att den reflekterade halva ansiktet, fast lite snett. Ansikten ser tokigt breda eller smala ut, exempelvis.

Under hela den här perioden har man börjat få små syn- och hörselhallucinationer. Inget märkvärdigt som rosa elefanter och liknande, men man kan tydligt höra folk prata om en i bakhuvudet, röster som ropar på en och saker som hastigt rör sig och prasslar till i ens ögonvrår. Ljudhallisarna är särksilt effektiva. Räck dem till spelarna som papperslappar. De kan få höra folk kalla på dem och liknande. Det är mycket förvirrande.

Sedan slår nojan till. Vad man än är rädd för, så börjar det krypa och ta över en totalt. Man kan vara medveten om att allt är drogens fel och bara sitta och ta det lugnt, men nojan är okuvligt stark och övervinner allt motstånd. I ditt rollspel skulle jag börja slå till med de stora, riktiga hallucinationerna här. Låt vidriga saker från rollpersonernas förflutna spöka för dem, och låt dem vara helt sårbara i det här läget. De måste sitta absolut stilla och ta det helt lugnt om de skall kunna skilja på verklighet och hallucinationer. Sätter du rollpersonerna i en farofylld situation (som en eldstrid) så kommer de inte ens veta åt vilket håll de skall sikta med sina vapen. Det här kan bli myyycket otäckt... :^)

Efter det klimaxet så kommer den långa avtändningen. Till skillnad från alkohol så är inte den obehaglig med hallucinogener. Den är skön. Rollpersonerna tycker sig få perfekt syn och kan se detaljer i träd exempelvis hur fint som helst, även på långa avstånd. När skuggpartiklarna slutar "rusa" och träden slutar smälta, mossan slutar puffa upp sig osv, då är det bara en del perspektivförskjutningar som är kvar att uppleva. Världen kan börja se ut att vara fylld med helt platta objekt. Träd ser ut som platta kulisser och avstånd blir ganska svåra att estimera. Saker på långt håll ser ut att vara mycket längre bort än vad de är och när man rör på huvudet så flyttar sig saker på ett lite otrovärdigt sätt. Det ser ungefär ut som om man tittar på en 3D-bild med rödgröna glasögon, det ser inte ut som verkligheten ska göra. Det där hänger i sig ett långt tag (flera timmar) och man är helt klar i huvudet så länge man inte gör något ansträngande. Om rollpersonerna fortsätter utföra handlingar hit och dit så är de lite snurriga, glömmer bort saker de reste sig upp för att göra och liknande.

Syratrippen håller i sig i 8-10 timmar kanske, och under den tiden blir man väldigt pigg och rastlös. Däremot får man ett väldigt sug efter vatten och (mot slutet) snabba kolhydrater. -Alltså godis. Rollpersonenra måste dricka mycket vatten (annars kommer det sluta riktigt illa) och få i sig mycket socker. De kommer moffa i sig godis som kakmonstret.

Så spelleder iaf jag syratrippar. Det vore kanske passande här, med din gas? Andra kanske har andra idéer?

/Rising
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Spelled som en zyratripp?

Den beskrivning som du ger är den helt och hållet påhittad eller är det så här det fungerar i verkligheten? Jag utgåt ifrån att du inte delar med dig av din egen erfarenhet. :gremgrin:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
No hasch, hasch. No amfetamine...

"Den beskrivning som du ger är den helt och hållet påhittad eller är det så här det fungerar i verkligheten? Jag utgåt ifrån att du inte delar med dig av din egen erfarenhet."

Naturligtvis inte, det är ju faktiskt olagligt att hålla på med dylika preparat! ... =^# (Och tillika skadligt. Titta på gamla syrapundare så ser ni själva. Inte direkt några nobelpristagare...)

Huruvida jag är en knarkare eller inte kan ni väl skvallra lite om sinsemellan (och starta en poll om?), men informationen ovan skulle jag faktiskt bara behöva besöka Erowid för att forska fram. Jag kan alltså således anse mig ha ett vattentätt alibi.

Nå, hur det än är med den saken; trust me, så som jag just beskrivit det är en bra emulering av hur det går till. Det behöver jag inte ha knarkat för att veta, utan det räcker att ha knarkande spelare för att förvisa sig om detta. Droger fungerar dock olika för olika människor. Några påstår sig ha trippat så hårt att de sett sig själva i tredje person, några får riktiga fullblodshallisar (tomtar och troll som dansar omkring) och några känner inte alls igen det där med att sinnesintryck skulle blanda ihop sig med varandra. Det är tämligen individuellt. Vissa får råhårda tvångstankar ("jag får inte titta åt vänster, för det sitter en krabba på min vänstra axel som vill nypa mig i ögat!" eller "Å nej! Väggen bakom mig sitter fast i min rygg! Om jag reser mig nu kommer hela lägenheten att rasa ihop!") och andra klarar sig helskinnade utan någon tillstymmelse till paranoia.

Beskrivningen ovan är dock en fungerande rollspelstripp. Spännande, effektiv, lågmäld och fungerande. Den funkar för mig iaf.

/Rising
som gillar att vara misstänkt knarkare
 

.nathan

Veteran
Joined
1 Jun 2000
Messages
52
Location
vänersborg
Dopefiend

Titta på gamla syrapundare så ser ni själva. Inte direkt några nobelpristagare
Kanske dags för Svenska Akademien att fundera på gamle Bill Burroughs som lämplig kandidat ;P

Förövrigt tycker jag gott att man kan se och läsa Fear and Loathing in Las Vegas om man vill skaffa sig lite läskiga och tokroliga andrahands erfarenheter från Dr. Gonzo.
"We were somewhere around Barstow on the edge of the desert when the drugs began to take hold."

Lustigt nog handlar nästan alla mina inlägg nästan om samma sak, förr eller senare kommer jag nog hitta något vettigt att skriva istället.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Cheech and Chong

"Kanske dags för Svenska Akademien att fundera på gamle Bill Burroughs som lämplig kandidat "

Det vore något det. Äntligen en nobelpristagare som man faktiskt skulle ha hört talas om...

Ska man vara ärlig så är nog LSD en av de snällare drogerna. Jättesvårt att överdosera, jättesvårt att bli beroende, jättesvårt att åka dit på urinprov (fast det där sista kanske inte hör till saken). Dessutom så blir kroppen resistent vilket hindrar en från att ta drogen flera dagar i följd.

Överhuvudtaget är de flesta rollspel för hårda mot LSD och för snälla mot centralstimulanterna, de verkligt dumma drogerna. (Framförallt ur rollspelssynpunkt, då man kan använda LSD i skräcksammanhang medan centralstimulanterna bara är en sorts kobolddrog för prestationsspelare)

/Rising
som annars brukar låta sina rollpersoner röka salvia i Kult när de skall se igenom illusionerna. Det känns liksom mer "Kult" än frimärken med Bart Simpson på...
 

.nathan

Veteran
Joined
1 Jun 2000
Messages
52
Location
vänersborg
Re: Cheech and Chong [ANT OT OSV]

Cheech and Chong - the stoned, något för White Wolf att sätta tänderna i
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Dopefiend (OT)

Kanske dags för Svenska Akademien att fundera på gamle Bill Burroughs som lämplig kandidat ;P

Är inte han död? Fast å andra sidan är vi ju på ett skräckforum, så det kanske inte spelar någon roll...

-JPS- som var en aning förvånad när jag i tiden fick veta att William Burroughs var död. Trodde han var konserverad.
 

.nathan

Veteran
Joined
1 Jun 2000
Messages
52
Location
vänersborg
Bill (OT)

Det stämmer säkert, jag funderade på det häromdagen när SVT körde en Beat-dokumentär... Jag konstaterade iaf att han sett ungefär likadan ut sen sjuttiotalet, scary stuff.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Bill (OT)

William S. Burroughs (1914-1997).

Det betyder alltså att han blev 83 år gammal och såg ut som 90 de sista 30 åren. Drogmissbruk är således ett alldeles utmärkt sätt att uppnå hög ålder -- man blir gammal på mycket kortare tid än vanligt.

-JPS-
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Re: No hasch, hasch. No amfetamine...

"Naturligtvis inte, det är ju faktiskt olagligt att hålla på med dylika preparat! ... =^# (Och tillika skadligt. Titta på gamla syrapundare så ser ni själva. Inte direkt några nobelpristagare...)"

Hahaha! Det förhåller sig tämligen roligt att läsa det där i kontrast till din profilbild. Och nu, några varnande ord till dagens ungdom:



Det är sant som den respektable Johan Rising säger, droger är inte bra för era outvecklade hjärnor som inte vet bäst själva! Ni borde lyda era föräldrar mer! Och tänk på att det alltid är ytan som räknas! :gremwink:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
cocaine will blow your brain up...

"Hahaha! Det förhåller sig tämligen roligt att läsa det där i kontrast till din profilbild."

Awww,det var väl elakt sagt? :^) He heh, kom på att jag kanske saknar trovärdighet i knarkfrågan med tanke på de rollspelsprojekt jag är inblandad i. Ett rollspel med älvor i rutiga klänningar, harmän i läderpajer och vampyrer med brülecreme i håret som glider runt i raggarbilar... Tja, det låter ju inte helt drogfritt om man säger så...

Vi CCC:are får alltså hålla tyst i ämnet... :^)

/Riz
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Ang. Burroughs

Han är kanske den författare jag kan tänka mig som allra mest förtjänar ett nobelpris, men av naturliga skäl skommer han naturligtvis inte kunna få det. Hur som helst var det till största delen från Naked Lunch (jag läste om den nyligen, lika fantastisk nu som förra gången) jag fick inspiration till att skriva ett surrealistiskt äventyr. Annars hade det väl blivit det vanliga neotech-härjandet med mafiosos, våldsamma poliser, och feta vapen (dötrist med andra ord =P)
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Re: Spelled som en zyratripp?

Mycket bra idé, och bra modell för hur syratrippar kan spelledas överhuvudtaget, men det känns lite för kortvarigt för att jag skall kunna bygga hela äventyret på det. Jag kommer dock förmodligen använda det på något vis, men jag måste liksom fundera ut själva plotten till äventyret först.
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Tobak skadar din hälsa allvarligt

"Ett rollspel med älvor i rutiga klänningar, harmän i läderpajer och vampyrer med brülecreme i håret som glider runt i raggarbilar... Tja, det låter ju inte helt drogfritt om man säger så..."

Precis. Du får skylla dig själv.


Nä, allvarligt, jag menade bara att din något mörka profilbild speglades rätt fint i det du skrev. Det blev en komisk poäng. Så det var inte elakt. Inte ens menat.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Re: Bill (OT)

å andra sidan borde hans höga ålder tyda på att droger inte alls är så farliga som de sägs vara. Om de används på rätt sätt?

Beat-dokumentären gick i repris igår, perfekt avkoppling när man kom hem från tentan. Och Depp var ju med och läste. My Hero

chrull
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Druqcks

Den enda konstaterade fysiska effekten av långvarigt heroinberoende är kroniskt trög mage. Alla andra problem med heroin är relaterade till användarens sociala situation.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Rökning kan orsaka cancer i Socialstyrelsen

Fast å andra sidan finns det inga konstaterade fysiska effekter alls av att inte använda heroin...

-JPS- har egentligen inget att tillägga, men jag ville så gärna göra ett inlägg med den rubriken.
 
Top