Nekromanti Hjälp! Jag har krashat radioaktivs hårddisk

Anarchclown

Swashbuckler
Jag lyckades välta ner Radioaktivs externa hårddisk i golvet. Finns det någon som kan tala om var man kan finna ett pålitlig tjänst för att fixa den? Gärna i närheten av centrala Stockholm. Snälla, jag har just pajat år av hennes projekt samt en bunt minnen. Hjälp!

Zorbeltuss

Hero
Först bör man ta reda på om det är kabinettet eller hårddisken som är trasig, är det kabinettet är det nog nästan vilken datorbutik som helst som kan fixa det, är det hårdisken och den går att nå som intern hårddisk backuppa fort som satan och skaffa en ny, är hårdisken oanvändbar är nog det närmsta i oslo om jag minns rätt och de tar några tusen kronor för en sådan operation.

Jag hoppas att det är kabinettet.
/Zorbeltuss

Zorbeltuss

Hero
Har ni tagit ur den ur kabinettet och satt den i en stationär dator? Annars säger det inte mycket, om det är så i den stationära är det nog Oslo som gäller, men det låter inte direkt som ett standardfel för hårdiskar i sig så jag är hoppfull för er.

/Zorbeltuss

Anarchclown

Swashbuckler
Alltså. Den piper och klickar ska jag säga snarare än surrar. Jag tror att det är att den inte kan läsa informationen på något sätt längre. Men jag har så jäkla dålig koll.

Unfair

Hero
Om den låter konstigt. Och det är hårddisken som låter och inte någonting annat. Starta den absolut inte mer än nödvändigt. Varje gång du startar den om den är trasig inuti så minskar chansen att du kan få tillbaka din data.

Anarchclown

Swashbuckler
Ok. Jag går till en butik imorgon. Det var just vilka butiker som tar betalt för att lösa sådant här som jag undrade över.

Zorbeltuss

Hero
Piper och klickar låter inte bra däremot, men butiker som jag vet gör sånt i Stockholm är endast Webhallen, om du inte kan testa om den funkar i en stationär först så är webhallen ett ställe att gå till, men det är inte säkert att de kan göra någonting och om det kan det är det eventuellt bara att backupa till ny utrustning.

/Zorbeltuss som är hyfsat säker på att webhallen gör det för det gör dom i Göteborg iallafall

Troberg

Sinister eater
Anarchclown said:
Alltså. Den piper och klickar ska jag säga snarare än surrar. Jag tror att det är att den inte kan läsa informationen på något sätt längre. Men jag har så jäkla dålig koll.
Sorry, men troligen är den inte räddningsbar, och om det går att rädda bitar av den så är det svindyrt (då plockar de ur skivorna, sätter i den i en disk av samma modell och försöker läsa ur något där, allt detta måste göras i renrum) och det finns inga garantier för att de får ut ett dugg.

Du är medveten om att nu har Radioaktiv laglig rätt att döda dig, långsamt och smärtsamt medelst potatisskalare och valfritt Biltema-verktyg, medan du ynkligt piper "...men varför hade du inga backuper?"?

Jarl

Hero
Troberg said:
Anarchclown said:
Sorry, men troligen är den inte räddningsbar, och om det går att rädda bitar av den så är det svindyrt (då plockar de ur skivorna, sätter i den i en disk av samma modell och försöker läsa ur något där, allt detta måste göras i renrum) och det finns inga garantier för att de får ut ett dugg.
Om den klickar så *måste* man se till att INTE köra den alls. Har läsarmen hamnat snett kan den repa upp hela skivorna och då går inget att rädda. I absolut bästa fall är det elektroniken som pajat och inte själva skivorna, men som Troberg säger är det en avancerad procedur att försöka rädda disken, som inte går att göra utan specialutrustning.

Jag råkade ut för det här förra våren och gjorde lite research. Det finns några (typ en-två) seriösa dataräddningsfirmor i Stockholm, men räkna med att priset hamnar på runt 10 000kr, och då finns det ingen garanti för vad som går att räddas. För de flesta blir det att lägga hårddisken i en låda och vänta på lottovinsten tyvärr, om man inte vet med sig att det man har på disken verkligen är värt mer än tio tusen...

Nu behöver jag inte säga det här till er som råkat ut för det, men till er andra: ni måste, måste ha en backup på viktig data. Hårddiskar går sönder, och de går sönder utan förvarning i många fall, de är inte en pålitlig plats. Fundera på vad ni har på era datorer. Om det finns något ni skulle bli ledsna över om det försvann, då är ni galna som inte har backup.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jarl said:
Nu behöver jag inte säga det här till er som råkat ut för det, men till er andra: ni måste, måste ha en backup på viktig data. Hårddiskar går sönder, och de går sönder utan förvarning i många fall, de är inte en pålitlig plats. Fundera på vad ni har på era datorer. Om det finns något ni skulle bli ledsna över om det försvann, då är ni galna som inte har backup.
Det är naturligtvis ingen tröst när det redan har hänt, men det här är Sanningen.

Idag är det dessutom såpass enkelt att komma igång antingen med något gratisalternativ med molnsynk (dropbox t.ex.) eller något lite större och dyrare (jag kör Memopal) att det liksom inte finns någon anledning att vara beroende av att datan finns i bara en enda burk.

Att ha sina backupper på samma ställe som sina vanliga data (t.ex. på en backuphårddisk hemma) är dock bättre än ingenting.

//Krank, som numera försöker se till att han inte skulle bli av med någon viktig data ens om hans lägenhet skulle brinna ner...

Übereil

Swashbuckler
Här är ett företag som inte tar ut betalning ifall inget kan räddas. I värsta fall handlar det dock om 10 papp - men är man beredd att gå så långt prismässigt så känns det som ett företag att satsa på i och med att man slipper betala X tusen utan att få något för det.

Det kan vara värt att ringa och fråga för att se vad den typ av miss ni gjort och den typ av symtom ni har brukar kräva.

Übereil

Radioaktiv

Hero
Tack för alla vettiga svar. Jag brukar inte ha alla dokument på samma ställe, utan var mitt i processen av att rensa och spara. Men jag var inte klar. Sob.

Så, nu är det bara att lämna in och hoppas på det bästa :gremsmile:

Brynolf

Dum fan
Filer du använt på senaste tiden kan eventuellt ligga cachade i någon temp-mapp på systemdisken också. Kan vara värt att kolla.

Ulfgeir

Swashbuckler
Brynolf said:
Filer du använt på senaste tiden kan eventuellt ligga cachade i någon temp-mapp på systemdisken också. Kan vara värt att kolla.
Tyvärr så brukar ju många bara köra med en enda stor hårddisk där de har operativsystem, program och all data. Då är det jobbigt när något händer. Best practice är att ha operativsystem på en disk och data på en annan.

Fan jag jobbar professionellt med datadrift, och är urusel på att ta back upp på mina egna grejer... Vilket jag just fått erfara då mitt moderkort kraschat. Så inte bara diskar som kan rasa. Och ja, USB-minnen kan också fallera.

/Ulfgeir