Troberg said:
Anarchclown said:
Alltså. Den piper och klickar ska jag säga snarare än surrar. Jag tror att det är att den inte kan läsa informationen på något sätt längre. Men jag har så jäkla dålig koll.
Sorry, men troligen är den inte räddningsbar, och om det går att rädda bitar av den så är det svindyrt (då plockar de ur skivorna, sätter i den i en disk av samma modell och försöker läsa ur något där, allt detta måste göras i renrum) och det finns inga garantier för att de får ut ett dugg.
Om den klickar så *måste* man se till att INTE köra den alls. Har läsarmen hamnat snett kan den repa upp hela skivorna och då går inget att rädda. I absolut bästa fall är det elektroniken som pajat och inte själva skivorna, men som Troberg säger är det en avancerad procedur att försöka rädda disken, som inte går att göra utan specialutrustning.
Jag råkade ut för det här förra våren och gjorde lite research. Det finns några (typ en-två) seriösa dataräddningsfirmor i Stockholm, men räkna med att priset hamnar på runt 10 000kr, och då finns det ingen garanti för vad som går att räddas. För de flesta blir det att lägga hårddisken i en låda och vänta på lottovinsten tyvärr, om man inte vet med sig att det man har på disken verkligen är värt mer än tio tusen...
Nu behöver jag inte säga det här till er som råkat ut för det, men till er andra: ni måste,
måste ha en backup på viktig data. Hårddiskar går sönder, och de går sönder utan förvarning i många fall, de är inte en pålitlig plats. Fundera på vad ni har på era datorer. Om det finns något ni skulle bli ledsna över om det försvann, då är ni galna som inte har backup.