Nekromanti Hjälp med äventyr.

Feuflux

omjonasson.se
[color:\\"red\\"] 1: [/color] Om man har hört legenden "Yada Yada" så vet man att om man placerar dessa stenar på en ett bestämt sätt på en bestämd plats så öppnas portalen till riken "Huttifnuttien" där någonting är väldigt fel för tillfället. RP:na måste rätta till detta fel.

[color:\\"red\\"] 2: [/color] Om RP:na har en fet ärkefiende sen gammalt så kanske det blir en portal till ölkällaren i hans ointagbara fort istället, vartifrån de kan leta upp honom och kittla honom i revbenen.

[color:\\"red\\"] 3: [/color] Lite Indiana Jones ripoff från de fördömdas tempel: stenarna behövs för att skydda en by (eller upp till fyra byar, vad vet jag). RP:na måste alltså leta upp dessa platser och placera ut stenarna där innan de elaka demonerna kommer upp från underjorden.

[color:\\"red\\"] 4: [/color] Den elaka Lord Lunatic vill ha stenarna till varje pris och lite till. Äventyret blir till en svindlande jakt där RP:na är bytet som måste fly från den överlägsna styrka som jagar dem.

[color:\\"red\\"] 5: [/color] Stenarna utstrålar den skyddande aura som krävs för att kunna passera "Dödens Bro". Nu kan någon äntligen utforska vad som finns på andra sidan.

[color:\\"red\\"] 6: [/color] Ni har hört legenden om ruinen av Sofoklofosos slott. Om stenarna placeras där de fyra huvudtornen en gång stod ska hela slottet återskapas som det såg ut för 3000 år sedan med alla människor som bodde där då och allt...

[color:\\"red\\"] 7: [/color] Stenarna kanske repressenterar varsitt element och attraherar just detta element. Hålls de tillsammans kan bara en vara aktiv åt gången. Vatten - det regnar extremt mycket tycker RP:na. Eld - buskar som passeras självantänder. Luft - massa stormar. Jord - jordskalv. Hmm, vad ska man göra åt det här då? Givetvis måste stenarna förstöras, men hur gör man det? Det är omöjligt att slå sönder dem med vapen och att kasta dem i en sjö tar inte bort dess effekt.

Lite hjälp blev det kanske.

Eller också inte något alls - men någon annan tror det och jagar därför RP;na för att få dessa stenar....
Just för att de tror att stenarna har någon effekt

Renfield

Swordsman
En idé..

..skulle kunna vara att de fyra stenarna representerar olika spekter hos en person, och har makten att modifiera dessa aspekter, därmed orsakandes balans eller obalans.

Skulle kunna vara två av stenarna som representerar fysiska saker, och två som representerar det psykiska. Gör sen två till "hårda" och två till "mjuka", så har du en halvt abstrakt indelning av en person.

Styrka [hård, fysisk]
Smidighet [mjuk, fysisk]
Intelligens [hård, psykisk]
Spiritus [mjuk, psykisk]

Eller kan du göra en egen indelning.

Ha sedan en kung som på grund av personlig tragedi förvandlats från en god och rättvis härskare till en tyrann, och sätt käppar i hjulet för dem när de vill träffa kungen för att bota honom. Eller en fet magiker. Eller en ädel riddare. Eller något annat..

Renfield

Swordsman
Eller tror rollpersonerna det och jagar en über-bad-guy i tron att den über-mäktig-feta magin i -slakta-allt-som-är-ont-stenarna skall rädda världen, etc. Varpå dessa inte fungerar, eftersom de bara är en del av ett dvärgiskt alfapet, och rollpersonerna förtvivlar, tills de upptäcker att skurken de jagat är den goda killen, och killen som berättade för dem att stenarna var enda räddningen är skurken, som ville få RP att göra grovjobbet åt honom, och de är i sin tur bröder, och det visar sig att de ÄR magiska, men bara för deras mor, och sen har vi en perfekt fjantasy-såpa.
:gremsmile:

Eller så babblar jag bara för att jag druckit för mycket kaffe.

Feuflux

omjonasson.se
Jag tappade bort mig efter "den goda killen"...

Eller tror rollpersonerna det och jagar en über-bad-guy i tron att den über-mäktig-feta magin i -slakta-allt-som-är-ont-stenarna skall rädda världen, etc. Varpå dessa inte fungerar, eftersom de bara är en del av ett dvärgiskt alfapet, och rollpersonerna förtvivlar, tills de upptäcker att skurken de jagat är den goda killen, och killen som berättade för dem att stenarna var enda räddningen är skurken, som ville få RP att göra grovjobbet åt honom, och de är i sin tur bröder, och det visar sig att de ÄR magiska, men bara för deras mor, och sen har vi en perfekt fjantasy-såpa.

Blir säkert bra det där. :gremgrin:

Kaigon

Helmgast
Dvärgiskt alfapet...
Hmm, det måste jag använda mig av... (idéer börjar spira)

Sitor

Veteran
För att lättare kunna skapa något utav just dessa 4 stenar skulle det vara lättare att brodera ut lite.
- Vem fick spelarna stenarna av?
- Av vilken anledning fick de stenarna?
- Om de inte fick dem utan hittade dem, var hittade de dem och kan denna plats kopplas till dem?
- Finns det någon tidigare ägare av stenarna och vem är det samt skulle han kunna kopplas till stenarna?
- Är någon av spelarna bekanta med stenarna eller deras runor/inskriptioner?

Och vidare fortsätter det. Börjar man svara på dessa frågor dyker nästan automatiskt en del upplägg till äventyr upp, i alla fall för mig.
Säg att de fann stenarna i en glänta bredvid en oidentifierbar man som stupat för ett spjut av okänd härkomst. När de lämnat platsen och börjat sin resa börjar de se syner, inte tydliga utan snarare som "flashbacks" eller att de tycker sig se något, difusa drömmar kan också vara mycket effektfullt. De ser spjutet och den stupade mannen och blir nattetid hemsökta av vad till en början är ett harmlöst, dock skräckinjagande spöke men sedan övergår till att bli både aggresiv, verklig och livsfarlig. Spelarna måste finna platsen och lämna tillbaka stenarna. De måste dock skynda sig eftersom varje natt växer sig gasten starkare och spelarnas liv hänger på en skör tråd.

Ett relativt okomplicerat koncept men kanske trevligt i sin enkelhet. En del sago/mystik inslag vilka jag personligen gillar så länge de inte går över styr.

Hoppas dessa små ideér kan vara till någon hjälp!