Nekromanti Hjälp med äventyr

tiger9

Veteran
Detta bör ej läsas av spelare, eftersom det avslöjar lite hemligheter.

Jag har tänkt göra ett änentyr där rollpersonerna anlitas av sanari för att ta reda på saker om stjärnordnern uppe på aralionberget.

Jag behöver hjälp med dom här sakerna:

Hur ska rollpersonerna kontaktas?

Vad dom ska ta reda på?
På den punkten har jag själv en ide och det är att dom ska ta reda på vem stjärnorderns mystiske orakel är.
Är det en bra ide?

Jag vill även veta vad ni tycker om min ide om att carwelan även är medlem där. Han försvann ju upp i Khazimbergen efter kriget och efter vad jag vet så ligger Aralionberget där, så det är väl ingen ologisk tanke eller hur. Min tanke är att han kanske har stannat uppe på berget.

Jag skulle även bli mycket tacksam om någon som vet mer om stjärnordern skriver det här.

Tack på förhand!

Lord Renisis

Warrior
What shall we do with the drunken Lithvin...

Lätt. De blir lejda av en sanarialv, mycket nyfiken på vad som pågår uppe i bergen, de lovas en stor säck med kosing ifall de klarar uppgiften, det de inte vet är att de kommer bli utskickade på sitt livs äventyr... och att deras uppgift är i stort sett omöjlig.

Vad dom ska ta reda på?
Eftersom det förmodligen inte går att bli oupptäckt när man är nära, så vet jag faktiskt inte. Sjärnorden kan ju låta rollpersonerna tro att de inte är upptäckta för att på så sätt lära sig mer om deras syfte på platsen.

På den punkten har jag själv en ide och det är att dom ska ta reda på vem stjärnorderns mystiske orakel är.
Är det en bra ide?
Ja, det är ganska rimligt, sanari är väl ganska nyfikna på vem det egentligen är. Om de lyckas är en annan sak. De kanske mot sin vilja tvingas arbeta år sjärnorden istället, t.ex smyga in någnostans och sno lite grejer.

Jag vill även veta vad ni tycker om min ide om att carwelan även är medlem där. Han försvann ju upp i Khazimbergen efter kriget och efter vad jag vet så ligger Aralionberget där, så det är väl ingen ologisk tanke eller hur. Min tanke är att han kanske har stannat uppe på berget.
Hmm, ja varför han ska vara där vet jag inte men det går väl bra skulle jag tro. :gremsmile:

/Hugo, som älskar sånna här trådar...

Å så var det där med [spoilervarning] tack!

Detta bör ej läsas av spelare, eftersom det avslöjar lite hemligheter.
Vilket som kan vara bra att veta INNAN man börjat läsa inlägget eller hur? :gremwink:

Ljusetsriddare - som gärna ser rätt etikett på "flaskan" och som återkommer med lite konkretare äventyrsfeedback, vilket han inte hinner nu då han måste kila iväg till de oförskämt otåligt väntande vännerna...

Idéer [SPOILER o JA det gäller även dig Zishan!]

Det beror på om du vill att uppdragsgivaren ska vara känd från början eller inte. Ett brev är ett alternativ och et sändebud en annan. Problemet som jag ser det är VARFÖR sanari skulle vilja anställa just rollpersonerna till detta uppdrag. Kanske just då de icke är alver och således inte lika lätt går att koppla till sina uppdragsgivare eller kanske då de bara råkar befinna sig på lämplig plats vid lämplig tidpunkt?

Vad dom ska ta reda på?
Är det en bra ide?
Att finna sanningen med Oraklet kan mycket väl vara en av anledningarna till att de sänds dit. Troligtvis är det bara ett del mål i det större målet nämligen att ta reda på Stjärnordens sanna avsikter och mål. Hur reagerar de på saken om de får reda på att Stjärnorden har ett relativt "gott" syfte då de försöker motverka Mörkret? Kommer de då att ljuga för sina uppdragsgivare för att skydda Stjärnorden, och på sp vis kanske dra åt sig deras fiendeskap, eller kommer de att vara sitt uppdrag trogna? Kanske är det så att någon av Mörkrets förelöpare i själva verket är vad som ligger bakom sanaris intresse för Stjärnorden i ett försök att krossa de motstånd dessa kan tänkas erbjuda i det kommande Mörkret?

Tja, varför inte? Det skulle ju kunna gå och tolka på det viset om man läser de ledtrådar som gives i kapitlet om Hemligheter. Beror väl mest på om du som spelledare vill använda dig av honom eller inte i din kampanj. OM du vill det så är det ju bara att "go for it"! :gremwink:

Jag skulle även bli mycket tacksam om någon som vet mer om stjärnordern skriver det här.
Jag har ett tiotal A4-sidor med kluddiga anteckningar gällandes dem. Det hela skulle dock ta lite tid att renskriva och risken är att det kanske kommer att publiceras i samband med någon kommande modul. Jag lovar dock att återkomma med lite information så fort jag hunnit/orkat transkribera texten till digitalt format.

Ljusetsriddare - som funnit Stjärnorden synnerligen användbar som äventyrselement i sina Eonkampanjer

tiger9

Veteran
Re: Idéer [SPOILER o JA det gäller även dig Zishan!]

Jag är tacksam för hjälpen!

Jag skulle väldigt gärna ha den faktan du har skrivit.
Du kan väl vara snäll och ge mig den.

Tack på förhand!