Nekromanti Hjälp med äventyr...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
(SPOILER för Möller, Vicotnik och yreburre)

Det brukar vara svårt att svara på sådana här trådar, och svårt att skriva dem, men jag tänker göra ett försök. I värsta fall får jag iaf ner mina tankar på pränt, vilket alltid är bra.

För den som minns det, så försöker jag knyta ihop en superhjältekampanj. Inte helt, det hinner jag inte på ett äventyr, men tillräckligt för att ha lite säsongsavslutning och tillfällig nerfrysning.

Nå; jag har specifika saker som hör ihop och ska leda till varandra, men jag har ett par saker jag inte riktigt får ihop.

Lite hyfsat kort översikt:
Förra spelmötet genomförde en okänd grupp en terroraktion där de tog gisslan och höll på. Rollpersonerna stoppade det hela. Det visade sig att gruppen rånade stans alla banker medan polisen höll på och anti-gisslandramade sig.

Det här äventyret tänkte jag ska fokusera på undersökandet kring just denna okända grupp, komma med några avslöjanden och lägga upp för ett 1-2 maffiga finalavsnitt härnäst.

- På samma sätt som gisslangrejen var en distraktion från bankrånen, så var bankrånen delvis en distraktion från att de också stal en lastbil innehållandes en "telepatmaskin", en grej som kan agera mind/machine interface. Lastbilen ägdes av den amerikanska regeringen, och fraktade teknologin ut från den förödda zon som brukade vara Chicago. Rollpersonerna såg senast den här teknologin för ett par äventyr sedan och kommer att behöva den i nästa avsnitt.

- Gruppen är ett gäng avhoppare från CORE, typ Blackwater fast fokuserade på supramänniskor och så. Jobbar mycket åt amerikanska staten. De stal en av organisationens hightechsvävare och lite experimentell tech och stack. Nu jobbar de med den lokala organisationen Humans First, som mest är hyfsat vanliga människor som organiserat sig mot supervarelser (hatar både "hjältar" och "skurkar").

- Humans First, och deras CORE-avhoppare, jobbar båda åt "Borgmästare Harold Washington", som i själva verket är supervarelsen Deception. Deception håller också en av rollpersonernas fiender, Armageddo, inlåst i sin källare. Fastsatt i en massa maskiner. Tanken är att när rollpersonerna undersöker här, så tvingas de ta beslutet om de ska befria Armageddo eller låta honom ruttna.

- Jag vill bygga upp för ett upplopp riktat mot supervarelser; gärna fokuserat på den amerikanska statens supergrupp PATRIOT. De kanske är i stan, och råkar göra något folk tycker hemskt illa om? Det gör inget om rollpersonerna råkar vara med. Jag kommer dock för mitt liv inte på vad. tanken är att "borgmästaren" ska få mandat att införa kraftregistreringslagstiftning i området och så.

- En av rollpersonerna var tidigare i kontakt med interface-teknologin och kommer att hintas om att det var just ett sådant interface genom att få lite drömmar/minne tillhörande den maskinvarelse han var i kontakt med.

- En annan av huvudpersonerna ägde huset de alla befann sig i när Chicago förintades och de fick sina krafter. Därunder finns "hjärtat", en kraftfull förvridande artefakt som kommer få betydelse senare. I det här läget vill jag mest plantera Bobs hus (för så heter han) som att skumma saker har börjat hända där.

- CORE-avhopparna har tillgång till Simulacrumteknologi, dvs de kan "fjärrstyra" humanoida kroppar utan risk för liv och lem.

- Den tredje huvudpersonens alter ego, the Dark Hunter, har utan rollpersonens eller spelarens vetskap dödat en massa Humans Firstmedlemmar på våldsamma och otrevliga sätt. Det här vill jag avslöja.

Vad gör rollpersonerna i allt det här?

Jag har identifierat lite punkter/platser:

- De behöver komma från rånen till både den snodda bilen och till Core-avhopparnas bas.
- De behöver greppa kopplingen mellan Core-avhopparna och Humans First.
- De behöver greppa kopplingen mellan borgmästaren och Humans First.
- Core-avhopparnas bas och borgmästarens hem måste hittas/undersökas/forceras. Heistplanering?
- De behöver ges ledtrådar och få räkna ut att det är The Dark Hunter som ligger bakom de hemska dåden.

Tanken är att de efter det här äventyret ska ha fått grepp om:
- ...att borgmästare Harold Washington nog inte är riktigt den han utger sig för att vara.
- ...att The Dark Hunter ligger bakom morden, vilket gör att de måste in i rollpersonens huvud för att lösa problemet (de är ju trots allt samma person).
- ...att det finns en organisation de inte stött på alls tidigare, som kallas Core.
- ...att Humans First åtminstone delvis styrs av eller jobbar med "borgmästaren".
- ...att det är något skumt med platsen där Bobs hus brukade stå (sidospår).

Frågetecken:
Mycket handlar frågetecknen om hur jag gör saker roliga/intressanta att upptäcka i spel.

- Hur kopplar jag rånen till bilen och basen? Här är nog min största svårighet.
- Hur kopplar jag Core-avhoppare till Humans First? Lägger jag bara folk av båda sorterna i basen?
- Hur kopplar jag borgmästaren till ovanstående? Kan han ha synts på kamera eller så när han är i Coreavhopparnas bas? Eller finns det nåt intressantare sätt?
- Hur får jag spelarna att fatta att de borde undersöka borgmästarens hem? Eller ska borgmästaren ha en egen bas? Två basbesök samma äventyr? Bleäh. Heists är dock rätt enkla att göra intressanta; det är säkerhetssystem, tidsgränser och smyga omkring.
- Hur kopplar jag Dark Hunter till dåden? Kan han ha slaktat alla i Core-avhopparbasen kanske? Synas på säkerhetskameror?
- Hur kopplar jag så spelarna vet att det är borgmästaren som har interfacemaskinen, och hur får jag dem att inse att de behöver den?
- Hur blandar jag in Bobs hus?

Det var nog huvuddelen av det hela. Alla kommentarer är djupt välkomna, helst innan imorgon kväll. 10:30 på lördag ska det vara spelbart =)

KamiFisk

Hero
Det var mig en hel del att tänka på.
Borgmästarens registrerings lag kan ju enkelt avhjälpas genom att för många oskyldiga kommer i vägen. I början på civil war hamnar ju New warriors i en situation med Nitro där folket inte längre kan förbise de oskyldiga som kommer i kläm. Använd dig av en liknande situation tänk om ett barnhem raseras med alla ungar fortfarande inuti byggnaden, det borde väll få folket att reagera.

Sen var det borgmästaren jag hade tankar kring.
Låt spelarna hitta information om att han förändras efter en olycka eller liknande.
Exempel Borgmästaren var ute på en tur med bilen, båten. Någonting hände och som ett mirakel klarade han sig ur det oskadd(eftersom deception här tog hans plats). Detta uppdagas kanske med att samma dag någonstans hittas en John doe, fallet läggs på is. Börjar man nysta i det upptäcker man snart att den okända kroppen har många likheter med borgmästaren, tandavtryck osv.

Ja det var väll det jag kom på hoppas det hjälper någonstans.

Ram

Skev
krank said:
- Jag vill bygga upp för ett upplopp riktat mot supervarelser; gärna fokuserat på den amerikanska statens supergrupp PATRIOT. De kanske är i stan, och råkar göra något folk tycker hemskt illa om? Det gör inget om rollpersonerna råkar vara med. Jag kommer dock för mitt liv inte på vad. tanken är att "borgmästaren" ska få mandat att införa kraftregistreringslagstiftning i området och så.
O-ooh-oooh! Detta är ju perfekt! Låt det bli en strid som rollpersonerna/Patriot är tvungna att ta som endera sker på en tätt befolkad plats till exempel ett torg eller en galleria eller där civila drabbas av effekterna av striden till exempel i en tunnelbanetunnel. Låt civila dö och hjältarna fångas på film eller synas tydligt. De behöver inte vara de som orsakar dödsfallen, det kan lämplig motståndare göra via kraft, eld eller granat.

Allra bäst är om rollpersonerna hamnar i striden och sedan Patriot kommer och hjälper dem brukandes övervåld eller liknande.

krank said:
- Hur kopplar jag rånen till bilen och basen? Här är nog min största svårighet.
Det blir kanske lite rälsvarning över detta; Vad har karaktärerna för resurser? Den angripna bilen lär både skicka ut någon form av nödrop någonstans och den lär med all sannolikhet vara utrustad med någon form av spårutrustning. Har spelarna någon kontakt eller rent av någon egen utrustning som kan användas för att plantera detta? Är någon av dem hacker? Kan denne ha planterat någon snygg mask som ligger och greppar info i något nätverk där information av denna typ kan komma upp?

Dessvärre så upplever jag lite att du lider en liten droppe av att ha skapat ett för komplext problem (kidnappning för att dölja bankrån som i sin dur döljer det viktigaste). Någon form av genväg underlättar nog.

krank

Ram said:
O-ooh-oooh! Detta är ju perfekt! Låt det bli en strid som rollpersonerna/Patriot är tvungna att ta som endera sker på en tätt befolkad plats till exempel ett torg eller en galleria eller där civila drabbas av effekterna av striden till exempel i en tunnelbanetunnel. Låt civila dö och hjältarna fångas på film eller synas tydligt. De behöver inte vara de som orsakar dödsfallen, det kan lämplig motståndare göra via kraft, eld eller granat.

Allra bäst är om rollpersonerna hamnar i striden och sedan Patriot kommer och hjälper dem brukandes övervåld eller liknande.
Mycket bra, gick i liknande tankar själv.

Ram said:
Det blir kanske lite rälsvarning över detta; Vad har karaktärerna för resurser? Den angripna bilen lär både skicka ut någon form av nödrop någonstans och den lär med all sannolikhet vara utrustad med någon form av spårutrustning. Har spelarna någon kontakt eller rent av någon egen utrustning som kan användas för att plantera detta? Är någon av dem hacker? Kan denne ha planterat någon snygg mask som ligger och greppar info i något nätverk där information av denna typ kan komma upp?

Dessvärre så upplever jag lite att du lider en liten droppe av att ha skapat ett för komplext problem (kidnappning för att dölja bankrån som i sin dur döljer det viktigaste). Någon form av genväg underlättar nog.
En av rollpersonerna är polis. En annan advokat, och en tredje byggnadsarbetare. De har ett litet kontaktnät bestående delvis av superpersoner, som de lärt känna under den ganska korta tiden sedan Chicago förstördes. De har mao inte så mycket resurser ännu, det är ganska mycket "vardag med superkrafter" på nivån. Med inslag av större saker, då.

Bankrånen fick rollpersonerna reda på i slutet av föregående avsnitt. De vet alltså att kidnappningen hör ihop med bankrånen. Jag tänker mig att de kanske skulle vilja undersöka bankerna eller så, kanske hitta något den vägen. Inte nödvändigtvis hitta bilen, men kanske t.ex en arm från en av Core-avhopparnas simulacrumkroppar. Hm.

Sen tror jag att PATRIOT kanske skulle kunna dyka upp i jakt på bilen; kanske stöter de på gruppen ifråga under sina undersökningar, så det blir lite trampa-på-tårna-grejen. PATRIOT är ju regeringsstödda och anser sig veta bäst och ha rätten på sin sida (och är dessutom rent krasst mäktigare supervarelser), men rollpersonerna känner the lay of the land, de vet vart saker ligger, vilka de lokala personligheterna är etc. Hmmm... Ska nog fundera lite på händelser där PATRIOT kan tänkas dyka upp och vara näsblöta.

En annan, relaterad tanke kan ju vara att PATRIOT får för sig att Dark hunter är den som snott bilen. Då måste jag bara hitta nåt lämpligt "bevis" för den saken. Då kan PATRIOT kanske t.om vid tillfälle be rollpersonerna om hjälp att fånga in jägaren. Det måste dock ske innan rollpersonerna inser vem jägaren är...

Hm; jag får massa intressanta tankar. Ska försöka knyta ihop dem under dagen.

Det känns dock som att rollpersonernas undersökning av rånen får vara startpunkten, sedan blanda in PATRIOT, leda vidare till rånare som mördats av Dark Hunter, koppling till bilen via PATRIOTs misstankar... Man får förhandla med PATRIOT om man vill ha mer info om bilen; kanske erbjuda sin hjälp.

Jag har inget jätteemot räls, för övrigt, och jag tror inte mina spelare har det heller, så länge det dyker upp intressanta situationer och personer att agera mot, och lite öppna problem att lösa (förbereda, planera etc).

Ram

Skev
Med hyfsade lokala kopplingar så är det där med att hitta bilen egentligen en kakbit, är det inte? Låt bilen vara alldaglig men i kanonskick på utsidan men tech:ad på insidan. Om en sådan hittas övergiven i the hood så lär snacket spridas ganska fort. Sedan är det bara att sprida ryktet att de som lastade över den grej som fraktades utan problem lyfte det som sedan fick den nya bilen att gå i botten på fjädringen (om nu dessa simulacrumkroppar gör dem starkare...). Eller använde de svävaren som du pratade om?

krank

Ram said:
Med hyfsade lokala kopplingar så är det där med att hitta bilen egentligen en kakbit, är det inte? Låt bilen vara alldaglig men i kanonskick på utsidan men tech:ad på insidan. Om en sådan hittas övergiven i the hood så lär snacket spridas ganska fort. Sedan är det bara att sprida ryktet att de som lastade över den grej som fraktades utan problem lyfte det som sedan fick den nya bilen att gå i botten på fjädringen (om nu dessa simulacrumkroppar gör dem starkare...). Eller använde de svävaren som du pratade om?
Det där med rykten är bra skit. Enda nackdelen är att rollpersonerna i stort sett saknar kontakter i de underjordiska nätverken. Man kan ju få dem att leta efter bilen genom att låta PATRIOT be om deras hjälp (eller bara antyda att det finns nåt intressant i den) dock... Och då kan jag ju blanda in det gäng som just nu tagit över (eller tagits över av) det som bor under Bobs hus...

Hm, det blir nog en najs koppling. Då får jag in huset också.

Skriver kanske mer sen...

Ram

Skev
krank said:
Det där med rykten är bra skit. Enda nackdelen är att rollpersonerna i stort sett saknar kontakter i de underjordiska nätverken.
Well, det behöver väl inte vara underjordiska nätverk? Byggjobbarens jobbarkompisar kan ha sett bilen, polisen kan höra någon sur trafikpolis beklaga sig över att de måste ut och hjälpa bärgare med att frakta bort bilen och att de förbannade övertech:ade systemen i bilen protesterar mot bortfraktande med bromsar och signaler samt att radion inte funkar när man skall begära in mer assistans.

Men det blir nog lite väl mycket att skriva spelarna på näsan. Det finns en gräns för hur mycket man vettigt kan vallas runt utan att det stör.

krank

Nu ska vi se...

Tidsmässigt:

- Undersöka rånen.
- Stöta på PATRIOT och få veta om bilen.
- Hitta CORE-avhopparbasen. Alla är döda (Dark hunter).
- Se säkerhetskamerabanden; se borgmästare.
- (Bevis på samband med Humans First?)
- (Få veta att det är Dark Hunter som ligger bakom morden?)
- (Inse att man måste in i rollpersonens huvud mha teknologin från zonen)
- Få reda på av PATRIOT att bilen innehåller teknologin.
- Spåra upp bilen; leder till Bobs f.d bostad.
- (Från Bobs bostad och gänget där till borgmästarens residens)
- Ta sig in hos borgmästaren (eller för all del, de kanske testar snacka med honom).
- Eventuellt hitta både teknologin och Armageddo.
- (Sammandrabbning mellan CORE-avhopparna och PATRIOT på öppen gata, med civila dödsfall? Rollpersonerna inblandade?)

Parenteserna är saker jag är osäker på placeringen av eller känner att jag behöver ytterligare fundering/planering till.

Nästa avsnitt:
- Drömsekvensgrejs med kamp mot Dark Hunter i rollpersonens sinne.
- Aftermath av sammandrabbningen; folk kräver blod, Humans First hjälper till att elda upp stämningen, nästan upplopp. "Borgmästarens" plan går i lås, och han får det stöd han behöäver för att få igenom den nya lagstiftningen. Nästa steg är att utropa Chicagoområdet som en självständig stat... (fortfarande del av USA dock)
- Vad är det egentligen som lever i Bobs gamla källare?
- Diverse privata grejer; Bobs pastor hotas av något och Bob tvingas fundera över om han borde gå ut med sin identitet, Mathews f.d flickvän anordnar date med honom som visar sig vara en fälla där han anfalls av Humans First... Bobs fästmö är säkerhetschef i "Borgmästarens" organisation CRC...

Rising

Vila i frid
Eugh... Nu blev jag ju jättesen med detta meddelande. Det här blev nog en meningslös post. Jag hade rätt kul medan jag klurade på detta, dock.

Jag spoilermärker:

Vad jag gör när jag har ett upplägg likt det du har här, det är att dela upp spelledarpersonsplaner i "solida planer" (de välplanerade, välorkestrerade planerna; sådana som man inte vill att rollpersonerna skall kunna börja nysta upp alltför enkelt - för i sådana fall framstår ju skurkarna som slarviga) och "desperata åtgärder" (som uppstår för att det kommit grus i maskineriet (ofta och helst pga rollpersonernas ageranden)); och jag försöker alltid ge ingångar åt rollpersonerna via de desperata åtgärderna, och sedan försöka hitta bryggor som kan leda rollpersonerna i riktning åt att avslöja de solida planerna.

Humans First-medlemmar har exempelvis mördats av the Dark Hunter; det kunde ingen ha räknat med. Detta kan ha gjort Humans First-medlemmar oroliga och desperata; somliga av dem kan ha lämnat organisationen och sedan ha oskadliggjorts av organisationen för att inte lämna några lösa trådar - vilket kan vara en ingång åt rollpersonerna. Särskilt om någon av de som mördats kan ha varit en inflytelserik person. En TV-personlighet som varit särskilt hotfull och misstänksam mot superhjältar, exempelvis? Vill du vara dramatisk så kan du låta the Dark Hunter ha räddat denna avhoppare från att bli mördad genom att oskadliggöra de Humans First-medlemmar som skickats ut för att undanröja denna avhoppare. Om det blir ett uppmärksammat fall och rollpersonerna skulle börja utreda detta (avhopparen har efter mordförsöket valt att gå under jorden), så skulle de alltså ironiskt nog börja utreda ett mord som utförts av en av dem själva(!). Det finns eleganta ledtrådar att plantera i ett sådant mordfall: Rollpersonerna skulle exempelvis kunna märka att TV-kändisen (eller vad du nu väljer för avhoppare) måste ha varit bekant med attentatsmännen; filmen från ett home security-system i lägenheten visar hur TV-personligheten låste upp sin ytterdörr och bjöd in attentatsmännen i sitt hem.

Stölden av telepatmaskinen är den svåraste gåtan att ge lösa trådar till. De enda som säkert vet att telepatmaskinen blivit stulen är ju regeringen. Jag skulle låta några av regeringen utsända agenter få agera som brygga mellan de båda planerna i detta fall: Låt några regeringsagenter skickas ut för att lösa fallet med den stulna maskinen - de kan ha skäl att ana att bankrånen och gisslangrejen bara varit dimridåer för att distrahera uppmärksamhet från deras egentliga målsättning.

När Core-avhopparna märker att regeringsagenterna närmar sig sanningen så använder de Simulacrumtekniken för att fjärrstyra några helt oanade civilister att angripa dessa agenter och mörda dem. Att utreda den egentliga orsaken bakom dessa mord blir svårt, eftersom man ju lätt tror att det handlar om ett plötsligt vansinnesdåd från vanliga människor som blivit galna.

Jag föreställer mig en häftig scen där agenterna söker upp rollpersonerna och vill ställa några frågor till dem om deras inblanding i gisslandramat, och att det är i slutet av denna utfrågning som de plötsligt blir avbrutna av att fjärrstyrda civila öppnar eld mot dem alla. Det skulle kunna bli en förvirrande och överraskande scen.

Dessa regeringsagenter fyller även en annan funktion: Jag ser dem som en utomordentlig inkörsport åt problemet "Hur blandar jag in Bobs hus?" Jag kan nämligen mycket väl föreställa mig att just hemliga regeringsagenter skulle kunna vara medvetna om att det är något speciellt med Bobs hus. En idé jag fick när jag var ute på promenad idag var att dessa regeringsagenter skulle ledas av en kvinna som tidigare ansvarat för att just undersöka Bobs hus och vad grejen med det egentligen är, men som med tiden blivit smått sinnessjuk av detta hus. Hon är besatt av det, och reproducerar hela tiden detaljer ifrån det; telefonklottrar tankspritt husfasadens konturer med en kulspetspenna på en servett, inreder sitt hotellrum med replikor av interiörerna i Bobs hus, väljer samma lampskärmar och servis att ha på sitt kontor som hon sett i Bobs hus, osv. Det skulle bli en sån mindfuck-uppenbarelse om rollpersonerna - efter att denna agent mördats - ser ett sådant telefonklotter på servetten hon kluddrade på medan hon blev skjuten, och om de uppsökte hennes hotellrum och såg att hon hade flera uppsättningar av samma kaffemuggar som Bob hade, samma tavlor, samma krukväxter, samma böcker... Det skulle peka ut "Bobs hus" på ett väldigt tydligt och creepy sätt, samtidigt som det vore väldigt vagt i frågan om varför kvinnan blivit besatt av huset, och vad regeringen egentligen har för planer angående huset.

Ditt planerade upplopp mot PATRIOT ser jag dock som den bästa inkörsporten för att lösa en hel del av dina problem. Låt borgmästaren/Deception ha planerat händelser ämnade att göra folkmassan upprörd och provocera PATRIOT-medlemmarna så mycket att de kommer göra något dumt som triggar upploppet. Då kan nämligen rollpersonerna ägna sig åt att nysta upp händelserna som orsakade detta upplopp och därmed få grepp om att borgmästaren inte riktigt bara är en vanlig borgmästare.

FÖRSLAG: (som öh, blev bautalångt)
Vad det kommer att vara för händelse vet jag inte riktigt, men jag föreställer mig att det är några av de tidigare PATRIOT-medlemmarna (några som gått över till att bli megakändisar) är i staden för att emotta något pris eller inviga något skrytbygge inför en stor folkmassa; och att några människor då kommer upp på scenen och orsakar en scen av något slag.

Typ; föreställ dig att det är ett svulstigt, sentimentalt jippo; fotografier som visar hur superhjältarna räddat livet på civila, de projiceras på en stor skärm, och så kommer människorna på fotografierna fram och kliver upp på scenen för att tacka superhjälten medan det spelas sliskig musik. Först kommer ett gäng byggnadsarbetare som räddats från en brinnande skyskrapa; sedan är det en kvinna som hållts som gisslan av sin make; därefter besättningsmedlemmarna på en ubåt som gått på grund, osv osv. Alla tar de sin räddare i hand och säger ett kort tack innan de lämnar scenen, men en kvinna gör mer än så. Hon vänder sig mot publiken och verkar exalterad; "The Shape är så fantastisk, är han inte!? Han kom in till källaren där jag hölls fången i form av en råtta, bröt upp dörren som en noshörning och när han såg att jag grät så tröstade han mig i form av en söt liten vovve!" Arrangörerna ser att publiken tycker det är charmigt att kvinnan delar med sig av sina erfarenheter, och The Shape är inte sen att ta tillfället i akt att förvandla sig till en hundvalp för att göra några cirkustrix till publikens enorma förtjusning.

"Men man vill nästan inte att han skall förvandla sig till någonting, eftersom han är såååå läcker i sin vanliga skepnad, inte sant, tjejer?" fortsätter kvinnan, men väntar inte på något gensvar innan hon fyller i; "åtminstone var det vad jag länge trodde, innan jag förstod att mannen vi känner till som The Shape inte visar oss sitt riktiga ansikte." Vid det här tillfället så blir stämningen lite konstig, och festarrangörerna förstår att något är fel. Man kan se dem göra gester och signalera för att ta bort kvinnan från scenen. Men hon har redan vinkat till sig en väninna från publiken som kommer - med en rullstol i vilket ett barn sitter, med ansiktet gömt under en huva och stora solglasögon - upp till scenen, och hjälper upp pojken mot kvinnan.

"Det här är The Shape's avkomma," säger hon, nu med tårar i ögonen. "Den har ärvt sin faders förmåga, men har - på grund av sitt förståndshandikapp och ungdomliga oskuldsfullhet - ännu inte tagit för vana att ständigt maskera sig i våra ögon. Ta en titt på det här barnet, och se vad det är för anlag som är The Shape's egna - se vad det är The Shape döljer för oss:" och så visar hon barnet för publiken, och det är förstås en helt okristlig styggelse. Ett monster. Publiken drar efter andan - The Shape står som handlingsförlamad - och när ordningsvakterna når fram för att bära bort kvinnan så börjar röster från publiken höras ropa: "Men vänta nu här... Hur gammalt är det där barnet?" En än mer obehaglig insikt börjar sprida sig bland publiken.

Vad som sedan händer får upploppet att starta som i en handvändning: The Shape försöker protestera; mot såväl publiken som mot kvinnan, och säger något i stil med "nej, hallå?! Det där kan inte vara mitt barn! Danielle, vad menar du med det här?" men han blir avbruten av någon av brandmännen som precis varit uppe på scenen - nu förbannad - och säger "våga inte påstå att den där ungen var en enda dag yngre än tio år, din djävel! Du tog henne i källaren där hon hölls fången, inte sant?" och plötsligt laddas bilden som projiceras på skärmen bakom scenen - med den lilla tolvåriga flickan som kommer ut, naken och med rödgråtna ögon, liggandes i The Shape's faderliga armar, en helt annan innebörd. The Shape överröstas när han försöker förklara sig, och någon kastar upp skräp över honom, och i tanklös indignation så begår han det ödesdigra misstaget att förvandla sig till en gorilla och slå brandmannen på käften.

---

The Shape har haft en sexuell relation med Danielle, men hon var definitivt 18 år vid tillfället. De fick aldrig något barn, utan allt det är en komplott noga orkestrerad av Deception (Deception skulle rentutav kunna spela rollen som barnet, själv (?)). Det viktiga med att låta upploppet vara orkestrerat av Deception är att det leder till möjligheter åt deckararbete, när rollpersonerna börjar nysta upp Danielle's förflutna. Jag föreställer mig det lite som när Rorschack och Nightowl nystar i mysterierna kring Ozymandias' bullshit-attentatsman.

- Hur kopplar jag Core-avhoppare till Humans First? Lägger jag bara folk av båda sorterna i basen?
- Hur kopplar jag borgmästaren till ovanstående? Kan han ha synts på kamera eller så när han är i Coreavhopparnas bas? Eller finns det nåt intressantare sätt?
Bra frågor.

På den andra frågan tänker jag dramaturgiskt: Jag skulle vilja se att denna koppling fick ett så starkt impact som möjligt; alltså att när denna koppling uppenbarar sig, så skall spelarna tänka "åh shit!" och uppleva det som att de öppnat pandoras ask.

Mitt förslag skulle vara att låta Deception ha agerat under ett alter ego i sina kontakter med Humans First. Om rollpersonerna i sitt deckararbete får höra talas om detta alter ego, så kommer de lägga detta namn på minnet och börja försöka luska ut vem denna mystiske person egentligen kan vara - och när det väl uppenbarar sig att alter egot är samma person som borgmästaren så har man en första "oh shit!"-upplevelse (medan du får försöka hålla dig för skratt eftersom du har sparat den verkligt stora "oh shit!"-upplevelsen (= att de båda två i själva verket är Deception till senare)). Det låter rentutav som ett fucking skolexempel på en "skala löken"-intrig.

Jag skulle låta detta avslöjande komma av att rollpersonerna tittade på bevakningskameran (eller ett home security-system, om rollpersonerna inte förmodas kunna få tillgång till bevakningskamerornas filmer) som visade mordförsöket på TV-personligheten jag talade om innan; där det framgår att han ringer ett nummer efter att attentatsmännen mördats. Påtryckningar hos telefonbolaget gör att man förstår att det sista samtalet med denna telefon ledde till borgmästarens kontor. (om rollpersonerna trycker på knapparna för "återuppringning" så går signal efter signal efter signal fram utan att någon svarar, men om rollpersonerna håller kvar tillräckligt länge så svarar till sist en kvinnlig röst "Harold Washingtons kontor. Hallå?") TV-personligheten ringde för att säga "uppdraget utfört", för att ge sig själv en tidsfrist medan han började planera sin flykt. Samtalet var ämnat åt borgmästarens alter ego.

Borgmästaren har nämligen dubbla telefoner på sitt kontor (såväl som i basen) för att skilja på samtalen som går till honom som "Harold Washington" och de som går till honom som det alter ego han använder i kontakten med Core-avhopparna och Humans First. Om rollpersonerna går upp till borgmästarens kontor och ställer frågor till hans sekreterare så kan de berätta att borgmästaren har en privatlinje åt sin familj och sina allra närmaste bekanta, så att deras samtal inte skall behöva gå via sekreterarna, såsom hans vanliga samtal. När rollpersonerna ringde så var inte Harold inne, och eftersom signal efter signal efter signal gick fram, så blev Ethel orolig och sprang in och svarade. Hon har bara jobbat på kontoret i en vecka, och glömde tidigare under dagen bort att koppla samtalet vidare till det telefonnummer som Harold har när han är "på landet" och kände sig så skamsen att hon sprang in och svarade personligen, trots att hon vet att Harold förbjudit dem från att svara på hans privata telefon. Sekreterarna är rätt pladdriga och kan säga saker i stil med "Harold är ute på sitt landställe, nu igen, vill ni lämna ett meddelande? Nej, vi vet inte när han kommer tillbaka; han har stannat där allt längre på sista tiden," osv.

I vanliga fall så svarar Harold med sitt alter ego-namn när han tar ett samtal på den andra linjen. Detta namn är förstås inte bokfört någonstans, så Harold känner i vanliga fall inget behov av att hemlighålla det. Men om rollpersonerna fortsätter att ringa i ur och skur så kommer han förstås bli betydligt mer misstänksam.

Enklaste sättet att hitta basen blir genom att skugga Harold efter några av sina visiter på kontoret och se vad det egentligen är för "landställe" han har som han besöker så ofta. Om de får se borgmästaren Harold gå in i bilen, och en helt annan person stiga ut ur bilen, så börjar de nog ana vad det egentligen är för en person de har att göra med.

---

Tja, det var mina tankar. Men nu vet jag att du har fått en massa andra förslag som du redan börjat spinna vidare på.

krank

OK, först och främst ett giganto-TACK för en jäkla massa skitbra grejer som jag omedelbart ska jobba på att få in.

Men... TV-personligheten, ska HAN ringa till borgmästarn?

varför gör han det? Vad är det för uppdrag som blir utfört i och med att Dark Hunter räddar honom undan Humans Firstsnubbarna och han sedan går under jorden?

Är det jag som är efterbliven?

EDIT: Löste det med att det får finnas telefonnummer på resterna av Humans Firstmedlemmar.

krank

Jag har byggt en strukturskiss för att få lite överblick, och just nu ser det ut nånting såhär, tidsmässigt:

- Rollpersonerna undersöker rånen. Killen som utförde rånet, och som dog (vad jag minns), har setts på en bar lite utanför stan.
- På baren kan de stöta ihop med Stars och Stripes, tvillingar som är med i PATRIOT. Här kan de få ut lite info om bilen och så. Att den finns. Kanske. De har också en regeringsagent med sig, för säkerhets skull. Hon klottrar saker oavbrutet, nåtslags OCD. Bob kanske tycker sig känna igen mönstren.
- Undersökningar gör att de kan spåra upp bilen. Bilen leder till basen, som man väl får planera hur man ska ta sig in i och så.
- I bilen fanns också lastmanifest; man får se bild på telepatutrustningen, som man känner igen.
- I basen finns trasig simulacrumutrustning, en svävare i dåligt skick, en dator vars information går att rädda, och en massa döda CORE-avhoppare. På datorn finns trådar mot Humans First (mer exakt ett namn på en kontaktperson i organisationen...) och mot en högre uppdragsgivare som väl ska få nåt kul alias.
- När man varit i basen engageras man i fallet med den försvunne TV-personligheten. I hans hem finns massa döda HF-medlemmar. På dem kan man hitta telefonnummer, som leder till borgmästarens kontor; hans "privata linje" som sekreteraren Ethel inte får svara i.
- Säkerhetsband i hemmet visar att killen släpper in förövarna, men inte själva dådet.
- Skuggar man borgmästaren så kommer han leda till ett hus en bit utanför staden, i en stendöd förortshåla (de flesta hus är obebodda). Där kliver han ur bilen som nån annan.
- I det huset finns Armageddo, som kan vittna om experiment och otrevligheter, samt maskinen gänget behöver för att bekämpa the Dark Hunter.

Har inte riktigt bestämt mig för vad jag ska göra för att avslöja the Dark Hunter som mördaren. Eventuellt räcker det med beskrivning av vapenskador och så; ett annat alternativ är att låta Dark Hunter anfalla någon medan rollpersonerna ser på. Kanske dödar Dark Hunter den klottrande agenten efter en shootout mellan simulacromkroppar och Stars och Stripes? Kanske börjar den rocka loss inne hos borgmästaren? Det känns som typ sista pusselbiten just nu; hur gör jag det här avslöjandet dramatiskt...

Jaja, får se hur långt jag hinner imorgon. Kommer jag inte på nåt snyggt sätt att avslöja Dark hunter som mördare kanske det får vänta till nästa spelmöte. Å andra sidan vill jag ju ge rollpersonerna tid att fundera på hur de ska kunna besegra varelsen...

Rising

Vila i frid
TV-personligheten, ska HAN ringa till borgmästarn?
Yes. TV-personligheten är ju själv högt uppsatt medlem i Humans First - han känner till hur organisationen arbetar - när ett attentat har utförts så kommer ett samtal till bossen. Så när attentatsmännen ligger döda framför honom - mördade av the Dark Hunter - är han förstås chockad, men inser förstås att om det här var ett beställningsmord signerat från högsta ort, då förväntas det komma ett telefonsamtal inom kort. Bossen skulle komma att ana oråd om inte attentatsmännen hörde av sig.

Så TV-personligheten ringer upp, och säger "uppdrag utfört" kort, i förhoppning om att bossen inte skall höra vem det är som talar. Borgmästaren tar emot samtalet, och antar förstås att det är attentatsmännen som ringer, och säger förmodligen något kort tillbaka; "bra, bra." De går förstås inte igenom några detaljer om vad man skall göra med kroppen, eftersom borgmästaren har tagit emot samtalet på sitt borgmästarkontor. Det finns skvallriga sekreterare utanför, så han håller sig kortfattad och lägger sedan på luren.

TV-personligheten har då lagt bortom varje tvivel att attentatförsöket emot honom var beställt ifrån bossen själv. Det vet han, och således kan han inte gömma sig hos någon av sina kamrater inom Humans First. Han har dock givit sig en tidsfrist och väljer att gå under jorden innan organisationen har hunnit förstå att attentatet misslyckats.

Rising

Vila i frid
De har också en regeringsagent med sig, för säkerhets skull. Hon klottrar saker oavbrutet, nåtslags OCD. Bob kanske tycker sig känna igen mönstren.
Låt henne anteckna på ett block och sedan ta lappen hon klottrat på med sig, men lämna blocket efter sig. Rollpersonerna kan då göra en Lebowski och med en blyertspenna fylla pappersarket under hennes anteckningslapp med blyerts, så att vad hon skrivit på sin lapp framträder på papperet under (skulle kunna bli en djäääävligt cool handout, rentutav, där spelarna får ett block med några anteckningar på, med minimala ledtrådar, men där den verkliga mindfuck-uppenbarelsen framträder när spelarna med en blyertspenna låter en husfasad framträda på pappersarket - vore djäkligt coolt, men frågan är om du får tid att framställa en sådan handout på ett coolt sätt (gah, varför är det alltid så med riktigt balla idéer; att man inte får tiden att räcka till för att göra verklighet av dem!?))

- Undersökningar gör att de kan spåra upp bilen. Bilen leder till basen, som man väl får planera hur man ska ta sig in i och så.
Det tycker jag låter okej. Här rälsar du rollpersonerna visserligen en hel del för att leda dem mot basen, men om du väl sänker tempot när de kommer fram till basen och ger dem en riktig, fri och engagerande utmaning när det gäller hur de skall ta sig in i basen, då tycker jag det är okej.

Har inte riktigt bestämt mig för vad jag ska göra för att avslöja the Dark Hunter som mördaren. Eventuellt räcker det med beskrivning av vapenskador och så
Så skulle jag göra. Låt det bara finnas många spår som ringar in the Dark Hunter, utan att någon gång tydligt peka ut honom. På basen skulle de exempelvis kunna hitta dokument och fotografier från hur Humans First själva har försökt ringa in mördaren som terroriserar dem: Vilka slutsatser de dragit om mördarens längd, vikt, modus operandi, utseende, vapen och dylikt. Och vilka tider som morden har ägt rum.

Rollpersonerna får bevisa att det är the Dark Hunter som är mördaren på egen hand. De kan ju exempelvis sätta upp kameror i sitt hem för att se om något händer när de sover (för om jag har förstått det hela rätt så utför the Dark Hunter sina mord när han går i sömnen eller dylikt, right?). Eller bara låta någon vara vaken tillsammans med the Dark Hunter hela tiden för att hålla honom under uppsikt. De borde ju med andra ord ha medlen för att bevisa detta på egen hand. Plantera bara ut små ledtrådar en efter en som tyder på att det är the Dark Hunter som är mördaren, utan att göra det för tydligt. Allra bäst blir det ju om rollpersonerna först tror att det är någon helt annan supervarelse som utfört dessa mord.

krank

Rising said:
Låt henne anteckna på ett block och sedan ta lappen hon klottrat på med sig, men lämna blocket efter sig. Rollpersonerna kan då göra en Lebowski och med en blyertspenna fylla pappersarket under hennes anteckningslapp med blyerts, så att vad hon skrivit på sin lapp framträder på papperet under (skulle kunna bli en djäääävligt cool handout, rentutav, där spelarna får ett block med några anteckningar på, med minimala ledtrådar, men där den verkliga mindfuck-uppenbarelsen framträder när spelarna med en blyertspenna låter en husfasad framträda på pappersarket - vore djäkligt coolt, men frågan är om du får tid att framställa en sådan handout på ett coolt sätt (gah, varför är det alltid så med riktigt balla idéer; att man inte får tiden att räcka till för att göra verklighet av dem!?))
Det ska helt klart övervägas.

Rising said:
Det tycker jag låter okej. Här rälsar du rollpersonerna visserligen en hel del för att leda dem mot basen, men om du väl sänker tempot när de kommer fram till basen och ger dem en riktig, fri och engagerande utmaning när det gäller hur de skall ta sig in i basen, då tycker jag det är okej.
Vi började spela idag, och... Tja, mina spelare gillar att suga på karamellen. De kom inte ens fram till att det fanns en bil förrän en halvtimme innan spelmötet skulle sluta. Vi spelade i omkring sex-sju timmar.

I korthet...

- massa vardagsgrejer, spelarna gillar att spela igenom vardagsrutiner typ dricka morgonkaffe, sitta på jobbet, ta en gemensam burgare på Tom's Diner...

- Eftersom rollpersonerna mest sitter på arslet låter jag Mathews chef hinta om att han och hans "kontakter" kanske borde ta en titt på det där med rånen. Mathew är ju snut, och därtill del av den nyligen ihopsatta styrkan för supervarelserelaterade brott. Kraftigt underbemannade är poliskåren i stort.

- De undersöker i olika vändor säkerhetskameror, platsen där gisslandramat ägde rum, bankerna som rånades, de banker som inte rånades... Det dröjer innan de kommer ihåg att kolla på terroristliken, och då upptäcks att de är "typ kloner", de saknar navel och har en hudflik i nacken med hål in i ryggraden samt drastiskt understimulerade hjärnor. De hittar också logotypen för CORE och spenderar massor med tid åt att researcha namnet och loggan. Jag kastade åt dem lite ben här och lät dem hitta loggan i lite gamla fotografier från nån snubbe i Vietnam, några SWAT-liknande snubbar under studentprotesterna i Chicago, och till slut fann de också loggan på en sköld på ett foto från ett gammalt grekiskt tempel. De ville verkligen inte släppa, och jag ville inte vara tråk-SL och bara svara på alla deras initiativ med "nä, du hittar inget".

- De spenderar massor med tid åt mechasuitsen och vapnen terroristerna använde.

- De spårar bilarna som användes vid bankrånen till "Dan's Building and Construction". De besöker stället och stöter där på tvillingarna Stars och Stripes, medlemmar i PATRIOT. De framstår som dryga, överklass och fumliga. De får inte ut så mycket annat, utöver att japp, det var härifrån de fick sina bilar.

- Efter diskussioner publicerar de både loggan och ansiktet på terroristernas ledare i media. De frågade sin chef, men nämnde inte att de misstänkte att CORE är nåtslags superhemlig blackwatergrej. Eftersom han inte visste det så godkände han publiceringen. Det kommer att bita dem i röven framöver; CORE gillar inte att se sin logga i tidningen.

- Dagen efter får de tips; ledaren för terroristerna (Core-avhopparna alltså) har setts till inne på Mike's Biker Bar and Grill. Där stöter de återigen på Stars och Stripes; den här gången för en lite längre diskussion där de får reda på att det finns en regeringslastbil. Problemet är bara att rollpersonerna verkar vara villiga att helt backa från hela grejen pga att de respekterar hela juristiktionsprylen, där tvillingarna ju faktiskt jobbar för regeringen och så. Så, SL får låta tvillingarna hinta om att det inte gör nåt om den lokala talangen hjälper till.

- Rollpersonerna tycker inte att det är så viktigt att börja leta efter bilen, utan tycker att det enda spåret de har är att börja slumpmässigt åka åt sdamma håll som terroristledaren syntes åka. SL improviserar en scen där man hittar killens utbrända bil med liket efter honom i samt en massa döda Humans Firstmedlemmar som först verkar ha prejat ledaren av vägen och sedan själva råkat ut för nåt hemskt (the Dark Hunter).

Så... I slutet av spelmötet är vi... i den absoluta början. Nästa steg: hitta bilen, och därefter basen. Snacka om att jag kände mig överförberedd; men nåja, jag fick öva nig i att improvisera iaf =)

Rising said:
Så skulle jag göra. Låt det bara finnas många spår som ringar in the Dark Hunter, utan att någon gång tydligt peka ut honom. På basen skulle de exempelvis kunna hitta dokument och fotografier från hur Humans First själva har försökt ringa in mördaren som terroriserar dem: Vilka slutsatser de dragit om mördarens längd, vikt, modus operandi, utseende, vapen och dylikt. Och vilka tider som morden har ägt rum.

Rollpersonerna får bevisa att det är the Dark Hunter som är mördaren på egen hand. De kan ju exempelvis sätta upp kameror i sitt hem för att se om något händer när de sover (för om jag har förstått det hela rätt så utför the Dark Hunter sina mord när han går i sömnen eller dylikt, right?). Eller bara låta någon vara vaken tillsammans med the Dark Hunter hela tiden för att hålla honom under uppsikt. De borde ju med andra ord ha medlen för att bevisa detta på egen hand. Plantera bara ut små ledtrådar en efter en som tyder på att det är the Dark Hunter som är mördaren, utan att göra det för tydligt. Allra bäst blir det ju om rollpersonerna först tror att det är någon helt annan supervarelse som utfört dessa mord.
Bra tankar. Kommer att användas =)

Grejen är dock att Dark Hunter kan existera utanför rollpersonens kropp; den kan alltså ge sig iväg. Däremot kan man ju se den ge sig av...

krank

baaaajs. Skit försvinner för mig. Får skriva om det då.

Jag funderade på vad de olika grupperna vill och gör just nu.

CORE såg sin logga i tidningen och kommer att vilja "lösa problemet". Dels kommer man att försöka spåra upp avhopparna och ta tillbaks sina prylar, dels kommer man att vilja utöva lite skadekontroll mot polisen (en plot lite längre fram; de motarbetar på byråkratisk väg polisens specialstyrka för extraordinära fall (den som hanterar Gestaltrelaterade brott); sämre budget, jurisdiktion, politiska beslut som förhalas, etc.

CORE-avhopparna är skrajsna efter att ha sett loggan i tidningen, och sätter gärna åt de som genomförde publiceringen (överväger bilbomb). De försöker dessutom undersöka vem det är som ligger bakom morden på humans First-medlemmar.

Humans First är livrädda, och använder avhopparna som skydd mot omvärlden. Detta trots att en del HF faktiskt inte är helt med på en del av metoderna de använder. Det finns viss konflikt inom organisationen. De är paranoida, och misstänker Glenn Baxter för att inte bara vara på väg att mesa ner sig och hoppa av, utan dessutom samarbeta direkt med mördaren (stämmer inte). De tänker mörda honom i hans hem.

Hela organisationen är i stort sett inställd på överlevnad; de är inte så vidare proaktiva utan reagerar mest, och försöker täta det sjunkande skeppet.

Glenn Baxter vill ta sig ut ur den hatiska organisationen han fastnat i, och har påbörjat en smärtsam resa mot att bli en lite mer moderat röst. När han anfalls men överlever (och har sett mördaren) går han under jorden, panikslagen, och håller sig undan i olika lägenheter han äger.

Stars & Stripes vill mest få tag på lastbilen och teknologin som fanns i den, för att kunna dra the fuck outta this pathetic joint. De vill även bevisa sig i Patriot-veteranerna Labyrinth och Fountainheads ögon. Och, om det går, byta till andra dräkter.

krank

Fan, det går inte snabbt det här...

I lördags gick de från att ha fått veta att bilen fanns, till att hitta den och den nerblodade basen. Det tog väl en 3-4 timmar.

Lagom snabbt, detta. Och spelarna tycker att de överröses av en massa ball, konstig skit. "Mind = blown", tydligen.

Awesome.

krank

Idag spelledde jag det här. Hon som frånvarande antecknar underliga mönster. Sekreteraren, mordet på TV-personligheten, hela grejen.

Det gick asbra. Såklart. Det var ju Rising som hittat på det. Det fick bli så istället för en tyst minut.