Nekromanti Hjälp med äventyrsskapande

Karlsson

Veteran
Jaha, då var det dags att börja spela Rollspel igen efter ett års uppehåll. Som den regerande spelledaren kom det an på mig att skriva ett äventyr för att komma igång igen. Jag fick en lista med önskemål från spelarna, dom log skadeglatt kan jag nämna. Och nu har jag kört fast. Riktigt rejält fast. Har skrivit 10 sider varav sju är bakgrund.
Jag har gjort äventyret så att det ska kunna gå att spela i både EON och DoD och kanske också dom andra fantasyrollspel som finns. Jag har dock med saker som inte nämns i vare sig EON elle DoD, på spelarnas önskemål naturligvis (Jag hatar spelare, dom borde förbjudas från att komma inom fem meter från ett rollspel/pervers fantasybok).
Till saken hör också att jag hatar att skriva äventyr och liknande saker, något som dom vet men struntar totalt i. Jag har trots den lilla bristen varit SL i 4-5 år av och till. För det mesta hänger jag mig åt improvisation vilket alltid brukar bli bäst, men nu vill alla ha ett "speciellt" kick-off äventyr.
Eftersom jag nu sitter fst undrar jag om det finns några vänliga själar där ute som kan läsa vad jag åstadkommit hittils och kommentera dels på det jag skrivit och hur jag ska fortsätta. Eller kanske någon kan ge mig lite hjälp på rak arm om det andra känns för jobbigt.

Storuggla

Champion
Mja, jo, jag skulle väl kunna tänka mig att hjälpa till, jag har denna och två nätter till att jobba så då sitter jag mest framför datorn ändå ^_-

Storuggla, har sin misslekampanj redo

soda_UBBT

Warrior
Hmm, har ni spelat äventyret brunnsvann?
finns på de flesta ställen där Eon äventyr går att hämta hem.

Med lite modifikation + ett eventuellt platsbyte (i mundana, eller till trudvagn) så är det ett riktigt roligt intro äventyr som lämnar många trådar att spinna vidare på (till en framtida kampanj that is – konspirationer o annat mumma).
Utöver det är äventyret verkligen fritt och SL kan flyta på stundens inspiration om han/hon/det? känner sig trygg.

Ta en titt, passar det med dina spelares önskningar och du tycker att det verkar intressant post it -> så kan jag precisera mig ....

Om du vill ha feedback på det du gjort mejla det så tar jag mig en titt…
du bör inkludera dina spelares önskningar, om någon vettig feedback önskas alltså

Pale Imp

Swordsman
Jovisst, men..

..var kan vi läsa det du skrivit till äventyret och vad är det dina spelare vill spela??.

Impen - Som bara ville upplysa om att man kan bifoga saker på forumet.

DanielSchenström

Swashbuckler
Först måste jag säga att jag blev lite övverraskad när du skrev att du har 7 sidor bakgrund till ett äventyr. Det är ungefär vad jag kanske skulle ha om jag skrev bakgrund till en kampanj.

Mitt tips är att du bifogar det du skrivit som en fil, samt berättar vad du kört fast med, handlingen, miljön, strukturen, en viss händelse eller vad det nu är.

För folk som hatar att skriva äventyr brukar jag rekommendera att man bara gör det nödvändigaste och improviserar resten. Det nödvändigaste brukar vara själva äventyrets struktur, starten, händelseförlopp. (Bakgrunden ingår i strukturen, men jag som själv improviserar så lite som möjligt skulle aldrig palla en så lång bakgrund som du ändå klarat av.)

Miljöer och slp beskrivs med några få stödord och namn. Superviktiga miljöer får man offra sig och skissa upp en karta som används med stödorden. Stödorden ska bara vara det som är allra viktigast, det som man inte får glömma.

Med en sån skelettstruktur behöver det inte bli så mycket arbete för ett äventyr då man inte skriver upp alla värden, beskriver miljöer rum för rum, beskriver hur saker och slp ser ut osv, sådant som lätt kan improviseras.

soda_UBBT

Warrior
Precis..

Medhåll!!
En synopsis på ½ - 2 sidor samt ett tidslinje med profana händelser brukar funka för mig som bakgrund. Namnlista över personer och platser, korta beskrivningar av VIP o VI-platser.

Det brukar räcka, större delen av arbetet brukar inte präntas ner utan sker på väg hem från skolan på en cykel utropandes obskyra saker som:
He he, hmm, ha ha, osv..

Det jag är intresserad av är hur pass detaljerade Larssons spelare är i sina önskemål och om andra brukar låta sina spelare styra kampanjens utfomning???

DanielSchenström

Swashbuckler
Re: Precis..

"om andra brukar låta sina spelare styra kampanjens utfomning???"

Njae är mitt svar. I de flesta kampanjer jag gjort så har jag ignorerat spelarna, utan de påverkar istället under spel. Mina kampanjer brukar vara så öppna att deras rollpersoner ska ha gott om tid att utveckla sina personliga intressen vid sidan av kampanjens händelser, det blir mer levande och intressant så.

Ibland har jag pratat med dem (och tjuvlyssnat) för att ta reda på vad de är intresserade av och så väver jag in det i kampanjen. Det brukar mest vara stämning och typ, snarare än nåt verkligen specifikt som "vi vill spela kungens riddare som skyddar landet mot olika fiender".

Som mest skulle jag säga att en kampanj är 50% mitt färdiggjorda och 50% improvisation och uppföljning på spelarnas göromål.

Karlsson

Veteran
Re: Precis..

Ganska specifika, de vill återleva saker som vi gjorde när vi började spela rollspel. De ger inga exakta anvisningar om vad som ska hända bara ang. miljöerna och liknande. Jag brukar köra över dem men nu så var det tvärt om. Ja just det ja, jag skulle skapa rollpersoner speciellt gjorda för det här äventyret och dom var väldigt hårt specificerade av spelarna. Äventyret är väl i stort sett skapat utefter rollpersonerna.

Och jag hade väl tänkt göra ett långt äventyr men som ni har antydigt börjar det luta mer åt en kampanj.

Nu när jag läser igenom vad jag har gjort är jag nte speciellt nöjd med vad jag har åstadkommit... Och de där sju sidorna låter mycket men då är det beskrivet lite SLPs och så.