DoD Hjälp med att översätta yrket Cleric till svenska, Präst duger ej!

MattiasS

Veteran
Som sagt, tar gärna hjälp med att översätta Cleric till svenska. Det gäller alltså den mer actionbetonade Cleric typen i olika varianter som äventyrar och har mirakel, vapen och sköld. Vi har tre yrken i DoD Professions boken som heter Cleric eller Priest som behöver heta något ok.
Präst har för mesig framtoning i svenskan så jag har testat lite olika andra. (Jag vet att vissa kommer att säga att Präst är en alldeles utmärkt översättning och sluta krumbukta språket;) Jag håller inte med)

Trosväktare
Beskyddare
Trokämpe
Helig Förkämpe
Gudakämpe
Kämpepräst
Krigarpräst
etc.

Sen så finns den gamla Klerk också men den känns dammig.
Har inte fastnat för något specifikt än men testar vattnet här. Inte den viktigaste saken i världen men roligt att lufta!

Leon

Leo carcion
Eftersom konceptet är ett påhitt till D&D misstänker jag att översätterrådet hade varit att låna direkt från engelskan: dvs Cleric. Men förstår att det inte är det du är ute efter. Klerk är ju etymologiskt samma, men har som sagt en lite annan känsla och beydelse. Med dem uträknade tror jag att det som ligger närmast i betydelse + funkar med det du har i åtanke vore:
  • Gudsman
Lite andra alternativ:
  • Kaplan
  • Tempelherre
  • Zelot
  • Domare (i den bibliska bemärkelsen)

Leon

Leo carcion
Paladin känns... konstigt. I D&D är det ju konceptuellt otroligt närliggande men de gör ändå valet att skilja det från Cleric. Eftersom den specifika betydelsen av båda orden går tillbaka på D&D så blir det lite av ett cirkelresonemang.

Om tanken är Paladin mer allmän så har det ju ganska lite med "gudomlig krigare" att göra. Borde väl snarare vara "god vassal"

Leon

Leo carcion
OM Pastor passar konceptet så vore de ett riktigt grymt välklingande alternativ.

Jag har aldrig velat spela Cleric men hade lätt spelat Pastor i DoD

MattiasS

Veteran
Är Paladin upptaget? Annars skulle det kanske funka.
Den är bokad redan!
Helgad
Gode
Paladin
(symbol)riddare
Gode är en intressant variant jag inte tänkt på men låter lite för snäll
Gudsman
Kaplan
Tempelherre
Zelot
Domare (i den bibliska bemärkelsen)
Tempelherre och dess varianter är intressant!
Zelot är ju lite meråt fanatiker hållet men också passande kanske för någon variant
Profet
Pastor
Apostel
Exorcist
Apostel är ju en riktigt intressant en! Synonymer : Guds sändebud, sändebud, budbärare, missionär, förkunnare, gudsman, profet;
Låter lite coolt, kanske inte har action kopplingar direkt men varför inte?
Pastor får bonuspoäng för hur folk skulle haja till :)

Bolongo

Herr Doktor
Det beror lite på var deras förmågor kommer ifrån och hur de yttrar sig
Kanske skall förtydliga: vad jag menar är att i vissa spel/spelvärldar så är folk med krafter från gudarna helt integrerade i tempelhierarkin - det kan rentav finnas en stark diegetisk koppling (för att bli överstepräst måste du ha X nivåer i klerk-klassen), men i andra så är vanliga präster bara normala byråkrater och funktionärer - de som verkligen blivit rörda av gudarna och manifesterar himmelska krafter kan stå helt utanför hierarkin och rentav uppfattas som ett hot mot status quo.

Leon

Leo carcion
Apropos - i Ereb Altor spelar gudars (och demoners) skydd och välsignelser en stor roll. Vi löser det genom förmågor - exmpelvis Hjälteförmågan Sändebud.

Leon

Leo carcion
Varför tycker du klerk är dammig men inte cleric, som iallafall jag bara ser användas i fantasy rollspel om vi talar moderna texter?

Varför tycker du det har en annan känsla?
Kanske är det färgat av engelskans clerk, men min känsla är att cleric är mer någon som är en del av ett prästerskap, medan klerk är mer någon som har en administrativ funktion (förvisso kanske inom ett prästerskap).