DoD Hjälp med att översätta yrket Cleric till svenska, Präst duger ej!

Gamiel

Myrmidon
Dracula är totes en häxa! Han har pluggat på en trollkarlsskola under djävulen och skit. Och den motherfuckern blir jagad :D Han är en vampyr också, men nu ska vi inte vara sådana :p
"We Szekelys have a right to be proud, for in our veins flows the blood of many brave races who fought as the lion fights, for lordship. Here, in the whirlpool of European races, the Ugric tribe bore down from Iceland the fighting spirit which Thor and Wodin game them,which their Berserkers displayed to such fell intent on the seaboards of Europe, aye, and of Asia and Africa too, till the peoples thought that the werewolves themselves had come. Here, too, when they came, they found the Huns, whose warlike fury had swept the earth like a living flame, till the dying peoples held that in their veins ran the blood of those old witches, who, expelled from Scythia had mated with the devils in the desert. Fools, fools! What devil or what witch was ever so great as Attila, whose blood is in these veins?"

Leon

Leo carcion
Ja men vad tusan Dracula är en Szekely, hur hade jag missat det!

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
3. Magister
"Så du är magister? Intressant! Vilket ämne och var läste du det?"
"Paris universitet. Stridsklubba som huvudämne med folkmord som andraämne. Jag var bäst i klassen på religiösa förföljelser. Min magisteruppsats handlade om hur man kan använda teologiska hårklyverier för att effektivisera förföljandet av de som tror på fel version av Gud."

Jag gillar också klerk!

@Cyberhest har valt översättning "mystiker" i ADD. Flyger för mig.

Levande helgon är dock min favorit. (Och innan någon anklagar mig för att ha plankat 40k, så har jag inte fått det därifrån, det kommer från T.H. Whites Svärdet i stenen som har med ett inte särskilt helgonlikt levande helgon).

Last edited:

Gamiel

Myrmidon
Dracula är totes en häxa! Han har pluggat på en trollkarlsskola under djävulen och skit. Och den motherfuckern blir jagad :D Han är en vampyr också, men nu ska vi inte vara sådana :p
Mer seriöst så jagar inte van Hellsing Dracula för någon typ av magiskt kunnande eller en djävulspakt på den senares sida utan därför att denne är en mordisk vampyr. Det är lite som att säga att Sentinels är kanadensarejagare p.g.a. att de attackerar Wolverine.

"Paris universitet. Stridsklubba som huvudämne med folkmord som andraämne. Jag var bäst i klassen på religiösa förföljelser. Min uppsats handlade om hur man kan använda teologiska hårklyverier för att effektivisera folkmord på de som tror på fel version av Gud."
känns som det här säger något om hur du spelar/spelleder religiösa karaktärer. :p

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
känns som det här säger något om hur du spelar/spelleder religiösa karaktärer. :p
Kanske mer om hur jag ser på organiserad religion.

Jag har faktisk bannat religösa konflikter mellan rollfigurer i några Pendragonkampanjer, då det aldrig har blivit bra när jag tillät det. DnDs take på religion är ju pajigt, men det löser alla såna här saker, eftersom alla gudar existerar. Så det behöver man inte bråka om.

God45

#PrayersForBahakan
Kanske mer om hur jag ser på organiserad religion.

Jag har faktisk bannat religösa konflikter mellan rollfigurer i några Pendragonkampanjer, då det aldrig har blivit bra när jag tillät det. DnDs take på religion är ju pajigt, men det löser alla såna här saker, eftersom alla gudar existerar. Så det behöver man inte bråka om.
När vi spelade Pendragon (man, jag måste spela mer Pendragon) blev en pagansk riddare skjuten med en pil och ingen av de kristna eller muslimska riddarna var sympatiska för ”Om du insisterar på att dyrka en gud som inte ens har kirurger är det väll ditt eget fel?”.

Last edited:

MattiasS

Veteran
Varför anser du att präst har för mesig framtoning i svenskan?
För att ingen präst i svensk tappning driver omkring med äventyrare och drämmer till monster med vapen. Tvärtom så har den humanistiske prästen blivit en arketyp inom svenska kyrkan. Jag kan inte se framför mig någon av de präster jag känner och vet om och stött på eller hört talas om i nutid uppträda på det sätt som en D&D Cleric gör. Det är helt främmande för mig. Cleric (Klassen) har blivit en helt egen sak som inte har någon koppling till det vi ser som modern religon. Tänker inte diskutera det djupare än så.

Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Varför tycker du det har en annan känsla?
Själv associerar jag klerk till "clerk" mer än till "cleric" (enbart baserat på likheten i ordet, och inget betydelsemässigt). Så ör min del låter det inte dammigt, så mycket som felaktiga associationer.

Men det tror jag mycket är en vanesak. Om tt rollspel har en roll som heter "klerk" som svingar gudomliga krafter så kommer nog associationen rätta till sig snart nog.

Impetigo

Ärkebiskop
För att ingen präst i svensk tappning driver omkring med äventyrare och drämmer till monster med vapen.
*host* Gösta Berling *host*

’Kavaljer’ vore ett fett namn på klassen förresten. Eller kanske ’tortyrkavaljer’?