McAber
Varulv
Jag skulle vilja spela något Urban Fantasy på svenska i modern tid. Hittills har jag inte riktigt hittat något som passar mig fullt ut. Jag ha skaffat några spel, som iofs är bra, men kanske inte riktigt prickar rätt för mig. Så jag undra om någon har något bra förslag. De spel jag hittills tittat på är:
- Väsen
- Jag gillar systemet. År Noll motorn i den här iterationen funkar fint.
- Man är ganska kompetent och halkar inte direkt in i en dödsspiral (vilket kan vara fallet i Mutant År Noll)
- Väsena är bra att interagera med. Man kan ibland slåss, men måste oftast lösa ett mysterium för att klara av situationen.
- Väsena är inte heller alltid onda, utan det kan vara andra orsaker till problemen. Till exempel specifika agerande från människorna.
- Det största problemet för mig är tidsperioden. Det kanske går, men är inte helt enkelt att flytta fram tidsperioden till nutid.
- Skrömt
- Sitter bra i nutid
- Man är relativt hjälplös mot de olika entiteter som finns. Vilket känns rimlig då man i stort är vanliga människor. Systemet speglar detta väl.
- Det är i första hand ett skräckspel, så det är inte riktigt vad jag är ute efter i det här fallet. Dessutom har det mer fokus på interpersonella relationer och personlig skräck/problem , istället för att interagera med ”monstret/mysteriet”
- Legend
- Bra stämning och mysig värld
- Designat för nutid, så det fungerar bra.
- Har inte provat att spela systemet, men vid genomläsning förfaller det för deterministiskt. Det ser inte ut som om man kan påverka olika utfall så mycket. Det känns inte tillräckligt ”speligt” för min smak.
- Ktutulu
- Enkelt system
- Lite fel tidsålder, kanske något lättare än Väsen att porta till nutid.
- Skräckspel, inte så mycket Urban Fantasy
- Förbannad
- Rätt tidsålder
- Känns mycket Urban Fantasy
- Lite begränsat till att spela ungdomar (högstadiet främst tror jag). Känns som om det skulle vara en del jobb att köra andra sorters scenarion.
- Har jag missat något väsentligt i de spelen jag har?
- Finns det något annat svenskspråkigt spel jag borde titta på?