Nekromanti Hjälp med bildfel på youtube-klipp

Recca

Femme Fatale
När jag kör Firefox så kan jag inte se filmer online. Det här är skitjobbigt för jag måste starta iexplorer för att kunna titta på film med min browser och den är inte bara väldigt slö utan även ful, jobbig och tråkig. Sen har iexplore andra problem som att när jag maximerar ett videofönster så hänger sig videon.

Det här firefox-felet uppstår bara för det mesta. Ibland fungerar det som det ska. Även, har det visat sig, gäller det inte alls vissa video-typer/spelare.

Så här ser det ut:

Nån som har nån aning om vad jag kan göra för att fixa det hela?

!Paxen

Swashbuckler
Har du försökt starta om videon? Har du samma problem då? Har du allt uppdaterat och klart? Vet du vilka videor som orsakar problemen så kanske du kan ringa in exakt vad som är problemet.

Möller

Hubert Hortlax
Vad kör du för OS? Vilken flash-spelare använder du (åtminstone i Ubuntu/Linux kan man använda andra än Adobes)? Är flash-spelaren uppdaterad?

Jag har ibland upplevt trubbel med flash i just Ubuntu. När Adobe släpper en uppdatering kan det ta ett tag innan Linux-versionen kommer. Dock liknar de problemen inte riktigt det du upplever.

Recca

Femme Fatale
!Paxen said:
Har du försökt starta om videon? Har du samma problem då? Har du allt uppdaterat och klart? Vet du vilka videor som orsakar problemen så kanske du kan ringa in exakt vad som är problemet.
Starta om videon: check.
Adobe flash player uppdateras automatiskt: check.
Firefox uppdaterat: check.
Windows uppdaterat: check.

Jag har nåt som heter veoh web player som ska va för att kunna spela upp anime-avsnitt via browsern.

OS = XP uppdaterat o sånt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Testat avinstallera Flash och sedan installera igen?

Grafikdrivrutiner?

solvebring

Superhero
krank said:
Testat avinstallera Flash och sedan installera igen?

Grafikdrivrutiner?
Alternativt göra det med Firefox för den delen. Det var längesedan nu, men under åren har jag stött på ett och annat problem för vilket jag inte kunnat göra så mycket annat än att installera om hela webläsaren.

Annars kan du ju installera Chrome som piskar IE alla dagar och kolla om du kan kolla på film där utan buggar - dvs om du nu inte skulle få bukt med FF. Ingen människa ska behöva leva med Internet Explorer, det är vad jag anser inhumant... :gremwink:

Edit: Fast att döma av problemet - även om jag nu är relativt jävla okunnig - så tycker jag som krank att det verkar vara relaterat till grafiken. Testa att uppdragera grafikkortets drivrutiner och software. Som du skriver har du ju trots allt strul oavsett webläsare.

Recca

Femme Fatale
Okay nu har fixat nya drivrutiner till mitt grafikkort och just nu fungerar det men jag vet att det ibland har fungerat innan också, så det kan ju slå till. Jag får vara beredd och vaksam och se om det är nåt särskilt jag gör som får det att bli fel.

En skum grej som jag märkte var att ibland när jag har det där felet med bilden så kan jag ändå se annonserna inför själva videon. :/

!Paxen

Swashbuckler
Recca said:
Okay nu har fixat nya drivrutiner till mitt grafikkort och just nu fungerar det men jag vet att det ibland har fungerat innan också, så det kan ju slå till. Jag får vara beredd och vaksam och se om det är nåt särskilt jag gör som får det att bli fel.

En skum grej som jag märkte var att ibland när jag har det där felet med bilden så kan jag ändå se annonserna inför själva videon. :/
Verkar lite skumt. Jag har haft problem med Opera när jag ska använda youtube, tyvärr så mycket att jag bytte över till Chrome. Sen dess har jag inte haft något problem med youtube.

Recca

Femme Fatale
Har samma problem fortfarande och det är samma skit i Google Chrome också nu. :/

!Paxen

Swashbuckler
Recca said:
Har samma problem fortfarande och det är samma skit i Google Chrome också nu. :/
Crap att det ska vara problem fortfarande.

Är det lika mycket strul, eller har det blivit något bättre? Har du några exempel på videos som bråkar?

I vilket fall som helst så är det nog grafikkortet som strular, eller det är vad jag tror iaf. Kan dock ha fel.

solvebring

Superhero
Recca said:
Brukar du kolla på videos som ligger på datorn, dvs inte vid webben? Brukar du spela spel? Det är inget strul med skärmupplösning, färger osv i Windows?

Kort sagt, hur funkar det med grafiken i övrigt?

... Det kan ju vara så att grafikkortet är åt skogen om du har otur.

Kolla förresten upp grafikkortet, leta upp tillverkarnas hemsida och maila supporten. Det är ju lika bra att testa allt om man nu vill bli av med problemet. Det är ju inte så skoj när grejerna inte funkar som de ska.

Här kommer också en länk över system requirements för att Youtube ska fungera väl.

KamiFisk

Hero
Hade samma problem. Jag rensade ut registret på datorn och temp mappen. Sen funkade det.

Ccleaner funkade bra för registret. tempmappen rensas genom att skriva %temp% i kör och sedan ta bort innehållet i mappen.

solvebring

Superhero
McFisk said:
Hade samma problem. Jag rensade ut registret på datorn och temp mappen. Sen funkade det.

Ccleaner funkade bra för registret. tempmappen rensas genom att skriva %temp% i kör och sedan ta bort innehållet i mappen.
Ccleaner rensar väl även upp temporära filer och skit. Där har man ju förövrigt kontroll på vad man väljer att rensa ut och inte. Eller missförstår jag temp i sammanhanget?

KamiFisk

Hero
Jo Ccleaner rensar ut temporära filer. Men den lämnar kvar saker i temp mappen iaf så jag brukar manuellt tabort.

Jarl

Hero
McFisk said:
Jo Ccleaner rensar ut temporära filer. Men den lämnar kvar saker i temp mappen iaf så jag brukar manuellt tabort.
Tänkte bara lägga in en liten brasklapp om att CCleaner är något man främst bör använda till Windows XP. Vista/7 är såpass bra på att fixa sig själva att programmet generellt inte behövs, och kan ställa till problem. Att låta tredjepartsmjukvara muckla med registret är inte alltid den bästa av idéer. Särskilt inte i ett system (Vista/7) som kräver ytterst lite handpåläggning.

solvebring

Superhero
Jarl said:
McFisk said:
Tänkte bara lägga in en liten brasklapp om att CCleaner är något man främst bör använda till Windows XP. Vista/7 är såpass bra på att fixa sig själva att programmet generellt inte behövs, och kan ställa till problem. Att låta tredjepartsmjukvara muckla med registret är inte alltid den bästa av idéer. Särskilt inte i ett system (Vista/7) som kräver ytterst lite handpåläggning.
Aha, det visste jag inte. Brukar iof göra återställningspunkter innan jag rensar, men inte alltid. Jag brukar förövrigt inte ta hand om registret, just eftersom jag är osäker på vad som är okej att rensa/"laga" och inte, bara rensa skräp/tempfiler med Ccleaner. Kör Vista förövrigt. Är det okej eller är det också riskabelt så som du säger?

KamiFisk

Hero
Jarl said:
McFisk said:
Ja Vista/7 är ju sin egna lilla organism som hatar att man gör saker med den.

KamiFisk

Hero
Pilla inte för mycket med registret om du inte har koll på vad du gör. Med lite otur får du göra en ominstallation på Windows.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jarl said:
Mja, alltså, man kan ju låta bli just registerrensardelen; den intressanta delen av ccleaner pillar ju inte register i första hand utan rensar diverse cache och tempmappar för olika program. Och det behövs, vad jag vet, lika mycket i W7...

Jarl

Hero
krank said:
Jarl said:
Mja, alltså, man kan ju låta bli just registerrensardelen; den intressanta delen av ccleaner pillar ju inte register i första hand utan rensar diverse cache och tempmappar för olika program. Och det behövs, vad jag vet, lika mycket i W7...
Jao, menade främst registerbiten då. Rensa tempmappar kan man göra utan större problem (även om systemet använder tempmappen för pågående rapporter etc).

Windows är rätt konservativ med att rensa temp, eftersom det är svårt för Windows att veta vad andra program använder mappen till, så err on the side of caution är melodin.