Spelaroll;n80442 said:
Hej!
Min äldsta barn går i femman och han spelar ganska mycket brädspel. Hans lärare blev eld och lågor efter att hört detta och ville att han skulle ge några förslag på några bra att använda i engelskaundervisningen. Tyvärr så har vi inga spel som man använder engelska så mycket. Så nu är jag öppen för förslag, hjälp! Det vore optimalt med någon typ av kort eller nåt som måste läsas under spelet. Eller kanske ett rent kortspel? Hjälp mig
Apples to Apples
Perfekt undervisningsspel där varje kort bara har ett ord (adjektiv) på sig och de sedan ska matchas ihop med den vars tur det är som spelat ut ett annat kort ((föremål). Kan lätt skalas upp och ner i svårighet.
Snake Oil
Också ett kortspel med bara ett ord per kort. Här turas spelarna om att vara en kund och spelar ut ett kort vilken sorts kund de är (astronaut, journalist etc) och de andra spelar ut en produkt som de tror att kunden kan vara intresserad av. De kan även leverera ett liten muntlig förklaring varför föremålet passar så bra till kunden. Kunden väljer vilken förklaring och produkt de nappar på.
Rory's story cubes
Tärningsspel där deltagarna ska bygga ihop historier utifrån vilka bilder tärningrna visar. Finns många olika tärningsset (varje set är med nio olika bildtärningar).
Once upon a Time
Berättarkortspel där deltagarna ska berätta en historia utifrån vilka olika sagoingredienser de har på handen. Alla deltagarna har även ett "slut"-kort på handen som de siktar på att avrunda berättelsen med för att ta hem spelet.
Paperback
Kortspel som blandar dominions lekbyggande med alfapets ordbyggande. Fantastiskt spel, men tyvärr finns det inte i många butiker utan det behöver beställas från USA.
Taboo
Kortspel där man tävlar i lag och det gäller att för sin lagkamrat förklara ett ord (t.ex. fotboll) utan att använda några utvalda ord (boll, gräs, målvakt, sport). Man får poäng för varje ord man lyckas förklara på en minut. Motståndarna ser till att man inte råkar använda några av de förbjudna orden.
Munchkin
Här är ett i sin grund rätt enkelt kortspel, men det är lite mer att läsa på varje kort och det är lagom tokroligt (en del humor kan nog skjuta över en femteklassares huvud). Tanken är att man är en hjälte som ska ner i en grotta och spöa upp så många monster som möjligt. Varje monster man dödat ger en skatter och man levlar upp. Försten till level tio vinner.
Evolution
Mitt favoritspel just nu som jag spelar med sonen (åttaåring). Man följer evolutionens gång och ala börjar emd ett litet sketet intetsägande djur och ska nu utveckla det djuret och fler därtill så man kan lägga vantarna på den mesta maten. EN del försöker sig på att göra rovdjur, andra försöker vara växtätare och kanske skaffa sig skydd som skal eller klätterförmåga för att undkomma rovdjuren. Det är en del text på varje egenskapskort man spelar ut på sina arter, men de lär sig snabbt hur de fungerar (sonen är som sagt åtta och läser inte de engelska korten utan har memorerat hur varje egenskap fungerar).