Wilmer
Hero
Jag tänkte spelleda ett 'efter skiten' framtidsscenario för några kompisar, över msn. Det är friform men alla rollpersoner ska ha 3 bra och 2 dåliga egenskaper (kan vara vad som helst, typ; jävel på roulette, äger en nessesär, alkholist).
Det utspelar sig i en post-apokalyptisk värld där människans kamp mot människan är viktigare än människans kamp mot mutanterna eller strålningen. Världen är precis så sabbad att skyddsmask är var mans plagg och anarkin är vanligare än motsatsen. Det var inte allt för länge sedan katastrofen (milt kärnvapenkrig?) inträffade, alla vuxna har fortfarande minnen av hur det var innan skiten skedde.
Spelarna ska styra ödet av en liten klan som nyligen tvingats lämna sina hemtrakter. Klanens liv är centrerat kring en lastbil och en arbetshäst som de nu fört längs vägarna till ett beboeligt område. De måste utforska omgivningarna, finna födokällor, knyta kontakter och bli accepterade av de som redan bor där. Självklart kommer inte alla ta emot dem med öppna armar.
Klanens medlemmar gestaltar de några i taget, fördelen med det är att man kan låta dem råka illa ut utan att allting är förlorat och att de får större empati för de andra klanmedlemmarna då de varit innanför skinnet på dem.
Nu till problemen; Vilka situationer i inflyttandet skulle vara roliga att spela? Och hur spelleder man en eldstrid så att den känns trovärdig utan att "tyvärr du blev skjuten i nacken av någon i busken 100 m bort".
Det utspelar sig i en post-apokalyptisk värld där människans kamp mot människan är viktigare än människans kamp mot mutanterna eller strålningen. Världen är precis så sabbad att skyddsmask är var mans plagg och anarkin är vanligare än motsatsen. Det var inte allt för länge sedan katastrofen (milt kärnvapenkrig?) inträffade, alla vuxna har fortfarande minnen av hur det var innan skiten skedde.
Spelarna ska styra ödet av en liten klan som nyligen tvingats lämna sina hemtrakter. Klanens liv är centrerat kring en lastbil och en arbetshäst som de nu fört längs vägarna till ett beboeligt område. De måste utforska omgivningarna, finna födokällor, knyta kontakter och bli accepterade av de som redan bor där. Självklart kommer inte alla ta emot dem med öppna armar.
Klanens medlemmar gestaltar de några i taget, fördelen med det är att man kan låta dem råka illa ut utan att allting är förlorat och att de får större empati för de andra klanmedlemmarna då de varit innanför skinnet på dem.
Nu till problemen; Vilka situationer i inflyttandet skulle vara roliga att spela? Och hur spelleder man en eldstrid så att den känns trovärdig utan att "tyvärr du blev skjuten i nacken av någon i busken 100 m bort".