Nekromanti Hjälp med färdigheter

stormumriken

Veteran
Vilka färdigheter tycker ni bör finnas med i ett pirat-rollspel?(Nej, inte piratkopierat alltså.) Har brainstormat med mej själv, men det är ju alltid bra att få lite idéer från proffsen här.

Frippe

tackar som frågar
Olika typer av segelfärdigheter, för stora och små skepp
Kunskap om flaggtyper (pestflagg olika nationaliteter)
Färdigheter i att panga loss med musköter och pickadoller
Kartritning/karttydning
Navigation - Sån sextantpryl (nej inget snusk)
Undrevärldenkunskap
Språk - Dom vanliga, och kanske Piratslang
Klättra i master och rep och doningar
Protessnideri
Fajtas med svärd, sablar och dolkar och annat
Överlevnadskunskap ala Robinson
Spå väder - Vänster foten molvärker, det blir storm

Inte världens mest inovativa lista men det var väl dom jag
kunde komma på just nu...

Quadrante

Grisbonde
Du borde nog också fråga dig - hur ska färdigheterna defineras.
exmpl . en kunskap som är begränsad/färdighet ; typ - knyta knopar
.en kunskap som är vid och innehåller mycket ; typ - sjömansliv..

Det bör väl finnas ett par färdigheter/grupper som täcker upp de olika "piratvapnen", (flintlås)pistol, huggare, värja, kniv(ar av olika slag), piska, slagsmål(tekniker hmn.. stilar)etc

Sjömanslivs fördigheter, ..

sjöfarts fördigheter(dvs hur man för och underhåller skepp)

en bunt kuriosa färdigheter, typ värdera de olika sorters metaller/föremål/ädelstenar man gräver upp, olika söderhavs och västindienspråk, etc

stormumriken

Veteran
Ja, det bästa är ju att ha ganska vida färdigheter så att man dels inte har för många olika, och dels för att alla ska kunna komma till användning.

Vad gäller stridsfärdigheterna så var väl det ungefär så långt jag själv kommit... med de olika vapnen och lite stridskonster (manövrer) och sånt.

Hmm... bra att du nämnde det där med språk... om det nu skulle utspela sig i Karibien (Madagaskar är ju en annan möjlighet, men det kanske kan bli en kommande modul istället), vilka språk kan tänkas vara viktiga (förutom kolonisatörernas egna hemspråk det vill säga, där spanska, franska och engelska ju är ganska givna)? Man vill ju inte ha för många språk med heller.

stormumriken

Veteran
Korta listor är precis lika välkomna som långa. Tack för bidraget... gillade speciellt protessnideri-idén och det där med piratslang... det sistnämnda hade jag själv inte ens kommit på tanken på, men det stämmer ju. :gremlaugh:

Ulfgeir

Swashbuckler
Vet inte om de andra hade med dem men här kommer ju en del färdigheter (inte helt seriösa dock):

* Förtära alkohol
* Svinga sig i rep
* Umgås med damer med förhandlingsbar moral
* Spel och dobbel
* Hantera kanon
* Laga skepp (undergrupper som timmerman, laga segel...)
* Kunskap om lämpliga ankringsplatser
* Kunskap om fartyg (så du vet vilka du skall plundra och vilka du skall undvika)
* Känna igen flaggor
* Svära mustiga eder.

/Ulfgeir

Helmgast
vilka språk kan tänkas vara viktiga (förutom kolonisatörernas egna hemspråk det vill säga, där spanska, franska och engelska ju är ganska givna)?
Holländarna erövrade Surinam (Nederländska Guyana, norr om Brasilien, och jag kan tänka mig att de efter britterna och fransoserna var den ledande sjöfartsmakten på 16- och 1700-talet).

Men det är ju en sak som kan kollas upp.

stormumriken

Veteran
Ja, det är ju sant... men holländska som språk kanske ändå inte är så viktigt i det här sammanhanget... använder mej nog av franska istället för dom. men jag ska kolla upp det. Man skulle nästan behöva kartan till det gamla hederliga dataspelet "Pirates!" till C64:an för att kolla upp alla kolonist-länder.

stormumriken

Veteran
Jadå, några kan man ju använda iallafall... många faller dock in under andra färdigheter... försöker hålla dom rätt vida så man inte behöver ha 1000 olika. Tack för bra förslag! :)

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Lanseringsplan!

Släng upp det på nätet då Pirates of Caribeen släpps i höst så får du nog en del nerladdningar. :O)

stormumriken

Veteran
Re: Lanseringsplan!

Ja jag vet... om jag hinner med det så ska jag försöka det. Fast med högskolestudier och extrajobb på schemat så blir det nog lite svårt. Ser fram emot filmen dock. :)

Härolden

Warrior
Jag har förläst mig på Patrick O'Brian, men ok.

Vilka färdigheter du vill ha beror ju lite på vad RP ägnar sig åt. Om du tänker ha 'taktisk' skeppsstrid är det viktigt att man har koll på:

Besättningen:
* Artillerikunskap - hur bra de är på att träffa med kanonerna, hur snabbt kan man ladda om osv. En hel bunta smådetaljer. Notera att träning i detta kostar krut och kanonkulor. "There is no substitute for the real thing". Om man bara skjuter på spotthåll spelar det dock ingen roll, så många kaptener struntar i att träna besättningen på detta.
* Sjömansskap - hur bra är de på att sätta/reva segel, hur snabbt kan de ändra kurs, ta in segel, etc etc etc. Det här är en "atletisk" förmåga, som måste tränas in via att klänga i riggen en hel massa.
* Disciplin/moral - inte en färdighet utan ett mått på hur nöjda de är med sina officerare, och hur väl/snabbt de svarar på order.
* Hälsa - igen, inte en färdighet utan hur väl de har ätit, om det finns skörbjugg ibland dem, om de har en bra läkare ombord osv.

Officerarna, speciellt kaptenen:
* Segelkunnande - vilka segel är bra i vilken vind, hur trimmar man en båt för att gå så snabbt det går.
* Ledarskap - både den formella biten och hur bra "känsla" de har för vad manskapet tycker och tänker. Dåligt ledarskap ger snabbt dålig moral på skeppet, så man kanske kan stryka en av dem. Men disciplin går fortare ner än upp...
* Taktik - tja, Nelson mfl hade ju nåt att komma med. I korthet handlar det om att veta hur man hamnar i bra läge för att skjuta eller borda.
* Navigation - trigonometri och sex-tanter i all ära, men det riktigt viktiga är att känna till vindar och strömmar. Det är inte säkert att snabbaste vägen nånstans är en rät linje.

När man slåss med ett annat skepp är det viktigaste taktik och besättningens sjömansskap. En bra kombination kan mycket väl övervinna ett skepp som är bättre på att skjuta - om inte annat kan man segla ifrån dem.

I största allmänhet skulle jag tro att rätt många kaptener och besättningar inte är speciellt bra på nåt av det här; det går att klara sig helt utan vissa färdigheter.

Niklas73

Skapare av Starchallenge

Med högskolestudier o extra jobb, kompisar o ev flickvän så... lär det bli tufft. Själv slet jag nonstop i 2 år och då var mer än halv spelet dessutom klart. Och jag jobbade endast 75%. Men jag la ner ett enormt arbete ibland 18 timmar om dagen (fast jag är lätt överambitiös). Lycka till. Snott mycket från gamla dod pirat? ;O)

stormumriken

Veteran

dod pirat? Vad är det? Aldrig hört talas om faktiskt. Det skulle dock vara fint att ha Kopparhavets kapare eller eon-komplementet (vad nu den boken heter), men jag får väl improvisera lite istället och steka hjärnan lite. *ler*

Niklas73

Skapare av Starchallenge

Spelade massa drakar o demoner 1988 (f 1973 juh) o då släpte de pirat mnånstans i den vevan. ett pirat set till drakar asså. Eon... kan det va nåt?

Dimfrost

Special Circumstances

Det finns inget DoD Pirat, även om alternativet fanns med på en enkät i Sinkadus någon gång vid den tiden (1988). Det är antagligen just Kopparhavets Kapare till DoD4 (1991) som du tänker på.

/Dimfrost

Niklas73

Skapare av Starchallenge

Jo. Möjligen lanserades det aldrig men det tror jag. Är helt övertygad om det. Ingen big deal men det tycker jag mig minnas. Såg tom boxen på nåt uppslag nånstans.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Om det hjälper så håller jag med Dimfrost. Produkten kom aldrig längre än till idé-stadiet.

/tobias

Niklas73

Skapare av Starchallenge

Efter lite googlesökning så hittade jag kopparhavet, misstänkt likt piratutseendet jag minns och dessutom så innehålle det ju detta. Ursäkta missen men jag är itne helt uppdaterad. Fan vad Drakar sugen jag blev.

Lambendil_UBBT

Warrior
Hej, här svarar jag rakt upp och ned utan att läsa alla inlägg, men enklast är om du bara tar dina brainstorms + lite annat så kan du ju låta spelarna själva uppfinna de färdigheter som behövs. Inget spel har ALLT från början. Glöm det...