Nekromanti Hjälp med Flash Compact minneskort

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
... eller vad tusan de heter.

Vad är prisvärt för ett snabbt sådant idag?
Gick in på prisbarometern idag och såg nog ut som ett stort frågetecken, varför?

Tja, tom en dumbom som jag förstår mig på att 1 Mb är mindre än 1 Gb... så långt allt klart.

Men hur funkar hastigheten på de små gynnarna? Hur vet man om det är värt pengarna att satsa på hastighet X (då hastighet avspeglas förmodar jag i hur snabbt minnet i och i senare upplaga av flash compact). Jag misstänker att ju snabbare, desto dyrare?
När övergår nyhetsbiten i hastighet till att bli värde i pengar?

Och var får jag tag i dem?

Kortet i fråga ska användas till en digitalkamera modell öhum, eftersom det är en present till en mycket god vän så vet jag tyvärr inte det, men om jag förstått rätt modell Systemkamera, eventuellt Olympus senaste modell (nyköpt).

Så i nuläget har jag dummat mig runt på olika ställen och vet inte vad det är jag letar efter ens. :gremfrown:
Vad rekommenderar ni?
Tänk på att min (ok, vår) budget är mer än begränsad... prisklass upp till 300 bagis, annars kommer månaden vara grym härefter.

Eva

Foggmock

Myrmidon
Hastigheten på minnena är inte så jätteviktig. Jag har ett normalsnabbt till min systemkamera och jag kan ta bilder i sekvens i minst tio sekunder (kameran i sig är något snabbare än 1frame/sek), mer behöver åtminstone jag väldigt sällan.

Prislappen 300:- gör att ni måste välja: Antingen ett litet, snabbt minne eller ett stort långsamt. Är det en tokig fotofantast som ofta åker på långresor bara för att fotografera så är ett stort minne att rekommendera, det bör att gå få tag på ett fyragigsminne för 299:- eller så om man håller sig till normalhastigheten.

Är det en hobby/familjebildsfotograf så kan det vara schysst med ett snabbare kort som går snabbare att tömma. Ett snabbt kort (x133 eller x266, högre = snabbare) går nog att få tag på i modell 2gb budgetvänligt.

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Var kommer egentligen hastigheten in? I tömmandet av minnet eller när man fotar? (dvs överföringen från kameran till minnet)

Vännen är av typen mycket fotograferande på resor, tidigare hade han en bärbar hårddisk (btw, samma som vi själva har på 40G) som han kunde dunka ner bilderna på. Men nu vill han som jag förstår det ha fler minneskort som han önskar byta mellan under fototillfällena. Inte för att jag förstår vad han vinner med på det. Men storleken på minneskorten ska tydligen spela mindre roll, utan hastigheten på dem och det är här jag inte förstår honom.
Om kameran överför en viss mängd info till kortet så hänger det på den... men som sagt, jag vet inte vilken kamera han har. :gremfrown:

Har du tips på var (och då talar jag om större firmor, både på nätet och IRL) man får tag i vettiga kort?

Foggmock

Myrmidon
Var kommer egentligen hastigheten in? I tömmandet av minnet eller när man fotar? (dvs överföringen från kameran till minnet)

Både och.

Har du tips på var (och då talar jag om större firmor, både på nätet och IRL) man får tag i vettiga kort?

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=cf2gbu2 är nog vad jag skulle köpa om man prioriterar hastighet över storlek med prislapp 300:-, i övrigt går det att köpa CF-kort lite överallt med små prisskillnader.

Johan K

Gammal & dryg
Jag har ett minnskort, som detta det funkar alldleles utmärkt för mig. Så mitt tipps är att köpa det. Finnes även i butik på expert, så det ska inte var problem att få tag på det. för prisklassen som du nämnder.

/ Johan k, som hoppas påatt LSW finner vad hon söker.

Foggmock

Myrmidon
Ehm. Inte vad jag vet, jag använder SD-kort i mina kameror så jag har ingen vidare koll i övrigt. :gremsmile: