Ett annat (mer Kultnära) förslag:
Mitt förra förslag är kanske lite svårspelat, vill du lira en mer "normal" Kultkampanj är det ju ganska lätt att använda spelets "mytologi" för att se vad som har skett:
WTC-bombningarna är förstås en intressant markering i Kultvärlden. Den fungerar som skiljelinje mellan den tid då Arkonterna haft störst inflytande över Elysium, och den tid då dödsänglarna tagit över. För visst är bombningarna ett dråpligt hugg mot illusionen? Människor har dött förr i terrordåd, men genom att angripa Amerika har dödsänglarna kunnat slå hela västvärlden i förvirring, rädsla och fruktan. Folk drar ut på gatorna och misshandlar den första muslim de hittar, media sänder ut bilder på skrattande barn som inte har något med bombningarna att göra, och gasmasker säljs ut till idioter som väljer att barrikadera sig i sina hem med förråden fulla av konserver.
Nå, vem ligger bakom? Ingen ensam dödsängel har förstås fantasin att slå till så hårt utan att avslöjas av liktorer och angivare. Ur de terrorvänliga fundamentalister som värvar självmordsbmombare i Hamas, finns det däremot människor vars vansinniga idéer har givit inspiration till Infernos fångvaktare.
Något otippat så är det faktiskt lilla Sathariel som först har satt frö för bombningarna. Hon är redan stark i Afghanistan och Palestina, men hoppas med en symbolisk krigshandling kunna ena större delar av arabvärlden i en enad rörelse. Hennes första idé var dock ett långt mer storskaligt bombaderande än det vi såg i verkligheten. Presidenten död, vicepresidenten död, vita huset slagit i spillror, bakteriologiska vapen i varje tunnelbanestation osv.
Sathariel kan dock inte iscensätta sådana här operationer själv, hon skulle ha krossats av Astaroth omedelbart om han fått reda på detta. Hon kan därför inte heller liera sig med Hareb Serap, som ju annars de facto vore en idealisk samarbetspartner. Nej, hon sträcker sig längre ut och kontaktar istället Samael. -Ett farligt drag, ingen har någonsin samarbetat med den mordiska bödeln förut, men tydligen finner de tycke för varandra och börjar i hemlighet smida en plan ihop.
Dock, Samael är inte intresserad av att starta krig mellan västvärlden och arabländerna. Det skulle endast gynna Hareb Serap, och Samael dör hellre än han utökar rivalens inflytande. Nej, Samael vill se en utdragen konflikt, med hämdangrepp och vedergällningar under lång tid. Han äger redan Al Qaeda, och genom en anonym nefarit i det nätverket kontaktas människan Usama Bin Ladin. Samael har byggt ett ambitiöst purgatorium enbart för Usama, och ämnar använda honom som både domare, bödel och offer i all evighet efter hans död. Att få "bättra på" hans samlade illgärningar med ett storskaligt terroranfall faller Samael i smaken, och med Sathariels hjälp kan de börja sätta planen i verket. De skickar (genom deras underhuggare och tillbedjare) ut lojala soldater för att gå pilotutbildningar och liknande i Amerika. Dödsänglarna har förtjust lystnat till Usamas planer om att använda vanliga passagerarflygplan till terrordåd och hjälper gärna honom att förverkliga sina drömmar. I övrigt väntar de bara på rätt tillfälle att slå till. När Bush så segrar i det jämnaste presidentvalet någonsin (och mest omdiskuterade) vet de att det är dags att slå till. De måste slå till nu.
Och då har redan några uppmärksammat deras plan. Binah har kunnat ana vad Sathariel hade i sinnet (eftersom många av hennes kommunistiska liktorer har bosatt sig i Afghanistan efter ockupationen, och försöker sprida sitt inflytande vidare över mellanöstern.) men hon är övertygad om att alla aktioner kommer slå hårdare mot Kether än mot henne själv, så hon bidar sin tid. Netzach har genom sina tillbedjare i CIA hållit ett öga på piloterna, men han är en trött, urålderlig fältherre och förstår sig inte på den nya tidens krigsföring med terrorbombningar. Han anar inte vad som kommer hända.
Den enda som aktivt kan motarbeta skedet är Golab. Han avskyr Samael, och blotta tanken på krig, vedergällning, bomber är avskyvärd i hans ögon. Golab gillar smärta, tortyr och lidelse. För att bedriva sitt verk behöver han lugn och ro, en värld försänkt i dvala. När han får höra att Usama Bin Ladin gömmer sig bland Talibanerna anar han omedelbart vad som kommer att hända. Golab är inte lika stagnerad,trött och konservativ som Kether, Geburah eller Thaumiel, han har levt bland människorna tillräckligt länge för att kunna förstå hur de resonerar.
Golab kontaktar alltså spelarna. Eftersom Golab är stark i Sverige och de flesta lirare kör sina kampanjer i Sverige antar jag att dina spelare mött Golab innan? Om inte, skriv ett gäng introduktionsäventyr där spelarna får kontakt med en av Golabs nefariter. De har blivit utnyttjade av dödsängelns underhuggare fram till nu, men den här gången skall de inse att nefariten för första gången är skärrad. Nefariten har kontaktat en av Binahs liktorer i Vitryssland, och om Golab bara släpper sitt inflytande över Ukraina och Baltikum till arkonten, så lovar hon att bistå nefariten med information och en passage in i Kabul. Nefariten misstänker dock det värsta, och eftersom han inte vågar vägra Golabs order (då hamnar man ju omedelbart i ett purgatorium!), tar han kontakt med äventyrarna och skickar iväg dem till mötet istället. Nefariten har ett gäng Lupider som lojala soldater, men de kan han inte skicka iväg på uppdrag av den här sorten. Om spelarna protesterar eller försöker blåsa nefariten kommer han dock inte tveka att låta lupiderna "mjuka upp" dem en aning...
Mötet med liktorn kan bli en stämningsfylld spelsession. Binahs liktorer i det forna sovjet är hänsynslösa, illojala och upptagna i interna konflikter. När så spelarna skall kontakta deras kontaktperson hamnar de i kaotiska städer där de olika Liktorernas delar av den organiserade brottsligheten är upptagna i blodiga konflikter med varandra. Ingen liktor i vitryssland vågar öppet protestera mot Binah, men de vill alla ha äran för att ha slutit det fördelaktiga avtalet med Golabs tjänare. Därför kommer spelarna att kontaktas av olika liktorer för att sedan hamna mitt i ett fullständigt fältslag mellan alla olika parter. Det kan räcka för ett helt äventyr.
Binah är dock inte intresserad av att motarbeta Usama Bin Ladin, utan tänker blåsa spelarna och låta några av hennes gamla liktorer i Afghanistan döda dem så fort de smugglats in i Afghanistan. Nefariten misstänker detta, och planerar därför skicka sina lupider in efter spelarna för att hjälpa dem. Varken Binah eller hennes liktorer är tillräckligt klipska för att räkna med detta. De underskattar Golab.
Därför blir det väpnad konflikt när spelarna smugglas in i Kabul. Binah har liktorer bland både Talibaner och Norra Alliansens män, så de kommer försöka vända båda organisationerna mot spelarna. Talibanerna och Norra Alliansen är förstås uppe i militär kamp med varandra redan, nu blossar den konflikten upp. Samtidigt kommer alltså nefariten riva upp en reva i illusionen rakt in till Metropolis där hans lojalaste lupider står beredda att leda spelarna rakt upp i bergen till basen där de kan finna Usama Bin Ladin, Samaels Al Qaeda-medlemmar och Sathariels nefariter i Talibanernas styrande råd. Hela Kabul tar alltså och rinner ut i Metropolis, samtidigt som ett helt vansinnigt krig drabbar staden mellan alla dessa parter. Räcker för ett helt äventyr.
Nå, äventyrarna bör förstås inte döda själva Usama. Låt de plocka några av de andra dödsänglarnas nyckelpersoner innan nefariten manar hem dem igen. Här skulle man kunna vara lite ball och låta spelarna få undfly nefaritens grepp. Kultäventyr blir så rälsiga om man låter spelarna bli tvingade att göra saker av nefariter och liktorer hela tiden. Låt dem bara säga "fuck you" till nefariten och Golab om de vill och fly i allt tumult.
Om de har planritningar, tidsbestämmelser och liknande över de kommande bombattentaten kanske de försöker få tag i kommunikationsutrustning och försöka varna världen.
Om man vill kan man ju låta Golab hitta dem den 11 september och låta dem vakna upp i det där flygplanet som var på väg mot vita huset/capitoleum. Då får de själva "spela" vad som egentligen hände i planet, vilket ju kan vara intressant.
Annars tycker jag som vanligt att det är vad som händer efter bombningarna som är det mest intressanta:
Kether kommer vara SKÄRRAD. Han är mäktigast i världen och har inte fattat någonting. Astaroth, han kommer att ha ett helt uppror på halsen: Thaumiel kommer ifrågasätta hans ledarskap (för Thaumiel kommer känna av Kethers maktlöshet som ett ordentligt sår i hela hans hela väsen), Chagidiel och Gamichicoth kommer få den situation de drömt om i alla år och står nu rakryggade för att armbåga sig fram i Infernos maktstruktur. Hareb Serap kommer vara för upptagen med att få till ett krig för att bistå Astaroth att slå tillbaka upprorsmakarna, och Samael kommer kunna lägga ner hela sin energi på att öppet slåss mot Golab. Den konflikten kommer att bli grym.
Binah sitter nöjd i all uppståndelse. Hon ser förnöjt hur Kethers tvillingskrapor faller till marken och skrattar glatt hur vänstersympatisörer enar sig och står starka i kollektiv och massdemonstrationer. Geburah kommer att bli alldeles galen. Både han och Netzach vill få till ett heligt krig mot muslimer världen över, men i all förvirring kommer de inte lyckas nå något samarbete tillsammans. Netzach har förlorat många av sina Liktorer i Pentagon, och skiter faktiskt i Talibaner och Usama Bin Ladin. Han vill ner i Inferno och störta Samaels citadell till grunden, lixom -en bazooka under varje arm och ba' "say hello to my little friend!"...
Malkuth och Tiphareth kommer för en gångs skull inte vara viktiga ingredienser i det här Kultäventyret. -Skönt, som omväxling.
Det här är nog enligt regelbokens förutsättningar vad som "borde" hända efter WTC. Eller har ni andra teorier?
/Rising