Nekromanti Hjälp med hat

Cad

Veteran
Tänkte sätta mig ner och skriva ett fantasyäventyr(som jag ska spelleda sen nån gång när jag har tid...)..

Jag har som grundtanke att rollpersonerna ska drivas av hat..tänkte mig att hatet mot personen/gruppen ska byggas upp successivt tills hatet blir så stort att rollpersonerna inte kan stå emot längre...Jag vill att incidenterna ska inträffa i spelet och inte i nån bakgrundshistoria (typ min mor blev dödad av X o jag hatar honom/henne).

Så jag skulle gärna vilja ha lite intressanta och nya tankar angående hur man på ett bra sätt får rp:na att hata en annan person eller grupp.. Det får gärna börja med småsaker för att sedan stegras till ot(roligt) hemska/elaka händelser.

Såna här tankar har säkert diskuterats här förut men jag har inte hittat nån bra tråd om ämnet..

Hjälp mig gärna med onda saker som kan få rollpersonerna att hata...

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Hoppas du känner spelarna väl; det blir avsevärt mycket lättare att få dem att reagera om du vet vilka knappar du ska trycka på..*S*

Generellt sätt är det väl ganska bra att börja med förolämpningar, det tar bättre skruv än man kan tro, därefter, eller varför inte samtidigt, kan du väl låta det blivande hatobjektet stjäla deras värdefullaste ägodelar. :gremlaugh:
Fortsätt med att låta hatobjektet / hatobjekten sprida sanslöst ogrundade rykten om spelarna, givetvis så inkriminerande som möjligt, kanske tom ledande till att de blir fredlösa..

Hjälper inget av ovanstående, se till att det blivande hatobjektet gör dem till...invalider. (kanske att ta i, men se till att det finns utvägar från invaliditetsstadiet i så fall). Eller varför inte ordna med en förbannelse?

Hoppas något av förslagen var till nytta.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
DU måste vara elak *tillägg*

Om du ska få rollpersonerna att bli hatiska mot någonting så kommer du nog bli tvungen se till att spelarna blir starkt påverkade av deras karaktärers hat.

Några sätt att odla hat.

Nedtryckt i smutsen
Att bli förnedrad och nedtryck i smutsen leder ofta till diverse ilskna känslor som inte är helt olika hat :gremwink:

Att tappa allt man håller kärt
Att verkligen förlora allt som man värderar, och inte ha någonting kvar.

Ren och skär skadeglädje'
Någon som på ett sadistiskt sätt får en liten kick av att se rollpersonerna lida av förnedring, förlust och skador.
Det viktigaste är att det är en person som man kan härleda allt det dåliga som hänt en till. Den härledningen behöver på intet vis vara rationell, utan det räcker om den är baserad på indicier. Hat är inte rationellt hur som helst.

Ta Maximus i Gladiator som exempel. Han blir förrådd, tappar först sin vän kejsaren som ersätts med den mer obehaglige sonen. Sen tappar han sin position och sitt anseende som General. Nu är han nedtryckt i smutsen. Hans en gång behagliga liv består nu av att fly som ett skadeskjutet djur genom Europa för att ta sig hem till Spanien. När han väl kommer hem, vad finner han då? Jo, hans fru och barn är ett par ruttnande korsfästa lik och hans gård är bränd. Nu har han tappat allt han håller kärt. Och vems fel är det?
Den nya kejsaren. Det var han som såg tog över efter hans vän den förre kejsaren, det var han som beordrade att Maximus skulle avrättas uppe i Tyskland i början av filmen och det var säkerligen han som beordrade korsfästningen av hans Fru och son samt att hans gård skulle brännas. Om den nya kejsaren aldrig existerat så skulle allt vara frid och fröjd.

Hat

/Naug

Tillägg.
Du får inte dra dig för att verkligen gå in i dina SLPs och vara hejdlöst skitelak. Förnedrande förolämpningar bör hagla och SLPna bör försätta rollpersonerna i maktlöshet. Lek gärna med dom, övertyga dom om att dom har en liten chans att komma undan hans grymheter men dra bort den chansen i sista sekund när dom försöker knipa den.

En favorit som är kliché men faktiskt funkar bra är att förolämpa deras mammor eller systra
Ett självbelåtet leende och en kommentar som "Det måste gå i släkten. Din syster stönade som en löpande sköka när jag besteg henne i morse" så kan man säkerligen få dom arga.

En sak du måste akta dig för är dock att fumla bort stämningen. Hat liksom skräck är en stämning som måste få växa fram i spelgruppen. Detta kommer inte funka om folk sitter och har offsnack eller drar dåliga vitsar i hörnet. Du som SL måste vara ett dygdemönster vad gäller detta så att dina spelare kan ta efter dig.

Brior

Swordsman
Re: DU måste vara elak

GTNaug talar om Gladiator och varför inte hämta inspiration från andra böcker med hat och hämnd, t.ex. "Ben Hur" och "Greven av Monte Christo"? I alla dessa filmer / böcker är hatobjekten personer som huvudpersonerna tidigare litat på eller varit vänner med, så det borde börja där snarare än med en typ som man tycker illa om från början. Alla berättelserna skickar sedan genom svek iväg huvudpersonerna på åratal av elände, förnedring och strapatser, vilket också är ett bra upplägg inför en diabolisk återkomst. Alla personerna träffar därtill olyckskamrater + välgörare som hjälper dem överleva och komma tillbaka i stor stil. Man hinner ju inte hata upp sig ordentligt om man omedelbart kan slå ihjäl sin plågoande, så därför måste elakingen hållas oåtkomlig under lång tid.

Sedan tror jag en komplikation som fördröjer själva hämnden vid återkomsten kan vara på sin plats, typ ens dotter är förälskad i och gift med förrädaren.

Kanske tvingas man beskydda denna slempuk som man helst av allt vill strypa därför att han bär nyckeln till kristallstadens överlevnad eller så (jfr TV-serien "24" där hjälten måste använda sig av kvinnan som förrått honom och dödat hans fru). Då kan man ju låta ondingen hånflina och provocera den frustrerade hämnaren ytterligare.

Jag tror allmänt att nyckeln till hatet ligger i att väcka själva spelarnas hat mot karaktärernas fiender. Tänk då på vad som retar upp dem mest bortsett från plotten enligt ovan: Att luras på något de tagit för givet? Att någon annan tar berömmet / rikedomarna / prinsessan som de förtjänat och lämnar dem att ta skiten?

Hoppas detta kan få knogarna runt hjalten att vitna!

Hälsar
Erik "Brior" Granström

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag tror det här beror på din spelgrupp. Möjligen kan man bli arg av förolämpningar, men tänk själv. Den som blivit verbalt mobbad i 3 år HATAR nog inte 10 år senare. Hat är väldigt starkt och jag antaratt det är det du är ute efter.

Jag skulle råda dig till att plocka i en eller flera SLP. Det starkaste man kan uppleva till en SLP är en mycket god vänskap (tar lååång tid att bygga). Det andra är kärlek. Skapa ett kärleksobjekt och starta relationer till dennes vänner familj.

Se till att spela det här i en värld där kärleksobjektet förtrycks av andra (inte nödvändigt men du an på så ättt stegra trakasserierna). Låt spelarna få olika relationer till objektet och låt soldater, banditer etc trakassera dem lite lätt för att senare gå över till hårdare. Låt spelarna få reda på eller se en brutal avrättning/höra att de satts i läger/ få se spår efter vad de gjort med familjen/objektet. Se till att det är hemskt och kom i håg Less is more. Hinta istället för att berätta hela bodsscenen. "Ni hittar några blodiga tänder på golvet med rester avtandkött kvar. Tänder din tinga vidrört i era hetaste stunder. Bredvid ligger en rostig tång med blodiga tänger". Typ. Förstärkning: Hon har en tand med en fyllning av något värdefullt. Spelarna förstår att de varit ute efter lite guld (men det är itne för tandens skull de gjort det, det är bara något de roat sig med).

Det hr kan bygga hat. Och hat kan utlösa instinktiva känslor som kan försätta rollpersonerna i problem de annars inte skulle sätta sig själva i.

Annars är Greven av Monte Cristo en bra idé men det bygger också på att de måste ha en SLP de verkligen känner och rollspelat med för att bygga hat mot den som sviker dem och tarderas färstmö (eller en av RP'ernas färstmö).

Att utsätta barn för våld kan också bidra till hatreaktioner. Vådl, trakkasserier, vandalisering av saker som betyder något för spelarna men ännu hellere för nån de bryr sig om. Kan dui sen få spelarna att känna skuld för att de inte var på plats för att hjälpa dem (de satt kanske på krogen) bygger ännu bättre.

Lycka till.

/Niklas som gillar att bygga hat i en spelgrupp.

entomophobiac

Low Prep High Play
Det värsta hat jag någonsin sett från spelare när jag spellett var i början av Enemy Within till Warhammer FRP. Där finns ett par kuskar som druckit en aning för mycket dagen innan de ska köra RP till en annan destination.

När den här scenen spelades ut så var två av spelarna genuint förbannade - in- och off-game - på de två kuskarna. Det gick så långt att de saboterade vagnen för dem, vilket skapade mer problem eftersom en av kuskarna såg det.

Och hur gestaltades dessa SLP?

Dryga, jobbiga och retsamma. Det räcker med detta för att man ska bli irriterad. Och om de sedan representerar ideal man inte själv står bakom så kan det nog snabbt utvecklas till hat.

Annars finns alltid den där individen som alltid lyckas aningen bättre än RP själv. Kanske den andre äventyraren som alltid kommer före rollpersonerna till alla trevliga skatter, får med sig alla vackra damer och är mest populär hos kungen.

För avundsjuka är en annan bra källa till hat.

Fundera annars på vad du vet motiverar dina spelare, så kan du åka snålskjuts på detta också i spelet - oavsett om det är politiska ideal eller något helt annat.

Sodivra

Champion
Utsökta tips!

Jag skulle vilja poängtera att faktiskt bygga upp relationer till dessa SLP:s först, ordentligt. Som jag skriver här så tycker jag man ska vara restriktiv med att döda vänner. (misshandla funkar nog bättre, iaf att börja med. :gremsmile:) Såvida det inte känns motiverat så kommer det kanske kännas tråkigt/taskigt (Du dödar ju ändå alla vänner vi gör bara för att vi ska äventyra..) och så ska det kännas överhuvudtaget. Få spelgruppen att hata antagonisten, så kommer rollpersonerna att hata dem. Det är inte för vad de gör som de kommer bli hatade, det är hur personligt det kan bli. Precis som Entomophobiac skriver så kan det räcka med förolämpningar om det sköts bra.

Så låt dom komma åt sådant som är viktigt för rollpersonerna. Och låt spelarna ha tid att bygga upp sådant som är viktigt för deras rollpersoner, och hjälp till som SL.

thark

Hero
Det är ju klassikerna att alla vänner, kärleksintressen och annat ständigt kidnappas och råkar illa ut för att få äventyrsursäkter, och till slut ger man som spelare bara upp. Med andra ord, var försiktig med att använda alla rollpersonernas kontakter som misshandlade plotinstrument som hamnar i klistret så snart rollpersonen har "bondat" med dem - eller förråder, har också råkat ut för kampanjer där alla alla alla slper endast ljuger och 100% av alla som man trodde gott om kom med en dolk i ryggen och ganska snart slutar man då lita på någon till att börja med; det känns begränsat motiverat att ta ett uppdrag när man vet att uppdragsgivaren ändå kommer att förråda en nånstans halvvägs (*host*neotech*host*) - lämna några orörda också så det faktiskt finns en kontrast. :)

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Så klaret

ska an itne döda eller vända alla SLP de lär känna mot dem. men frå¨gan var ju hur man skapar hat. Det jag freslog tror jag kan vara ett bra sätt. SLP ska naturlitvis finna si världen som vänner som återkommer. SLP kan också återkomma som irriterande moment då RP'erna minst anar det. SLP kan användas til mycket.

Cad

Veteran
man tackar och bugar

Jag får säga att jag är glad som hittat detta forum!

Måste faktiskt tacka er som svarat:

[color:\\"red\\"] Arvidos, Brior, Entomophobiac, GrottrolletNaug, Ithaqua, Niklas73 och thark
[/color]

för det är såna trevliga själar som ni (o alla andra hygglo forumfolk) som gör att jag tittar in här emellanåt (inte så mkt på sommaren dock för då är det fiske som gäller :gremcool:).

Era förslag och tips har varit utsökta och gett mig bra idéer och det var ju det jag ville!

Oj, vad mina spelare kommer HATA! O det är till stor del tack vare er!