DoD Hjälp med hjälteförmåga till krigarkaraktär

folketsfiende

drömvändare
Joined
5 Nov 2021
Messages
140
Location
Stockholm
Jag håller på och fipplar med en karaktär som jag kanske någon gång kommer att spela i DoD23, och skulle vilja att hen hade förmågan att välta omkull fiender i strid för att nästa runda få någon fördel mot dem. Det finns dock inget, vad jag kan se, i grundreglerna som motsvarar detta. Vad jag däremot kan se är att det finns gott om kreativa, fiffiga och regelkunniga forumiter här. Kanske någon har några idéer om hur den skulle kunna utformas så att det vettigt och hyfsat balanserat?
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
514
Location
Stockholm
Det finns fälla (se Specialattacker s48) och det ger ju fördel + D6 extra skada mot liggande mål (s45). Men, det är en fri handling resa sig (s42) - så det kommer ju i regel fienden hinna göra innan det är spelarens tur igen / man inte har flyt med initiativet. Utmanande designa en Hjälteförmåga som löser detta och fortfarande är balanserat.

Bästa kombon är ha ett vapen med fällande egenskaper och låta ens vänner puckla på den liggande motståndaren.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
514
Location
Stockholm
Om man har hjälteförmågan Två Vapen kan man fälla motståndaren (Specialattacker s. 48) med första attacken och slå till dom med den andra.
Snyggt! Då slipper man nackdelen på andra attacken dessutom - då den kvittas mot fördelen av en liggande motståndare. Kroksabel eller någon form av yxa (+ ett par andra, se s74 för full lista) i första handen vore ett bra val eftersom den ger fördel på fällningen.
 

folketsfiende

drömvändare
Joined
5 Nov 2021
Messages
140
Location
Stockholm
Det finns fälla (se Specialattacker s48) och det ger ju fördel + D6 extra skada mot liggande mål (s45). Men, det är en fri handling resa sig (s42) - så det kommer ju i regel fienden hinna göra innan det är spelarens tur igen / man inte har flyt med initiativet. Utmanande designa en Hjälteförmåga som löser detta och fortfarande är balanserat.

Bästa kombon är ha ett vapen med fällande egenskaper och låta ens vänner puckla på den liggande motståndaren.
Tack för insatt svar! Det vore ju skojigast om karaktären själv fick puckla på motståndaren. Kanske kan förmågan gälla att vid specialattacken fälla ge den fällda motståndaren lågt initiativ nästa runda, typ dra två kort och behålla det sämsta?
 

folketsfiende

drömvändare
Joined
5 Nov 2021
Messages
140
Location
Stockholm
Om man har hjälteförmågan Två Vapen kan man fälla motståndaren (Specialattacker s. 48) med första attacken och slå till dom med den andra.
Aha, det kanske är lösningen! Inte helt vad jag är ute efter, men åtminstone en variant som är allmänt accepterad.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
514
Location
Stockholm
Tack för insatt svar! Det vore ju skojigast om karaktären själv fick puckla på motståndaren. Kanske kan förmågan gälla att vid specialattacken fälla ge den fällda motståndaren lågt initiativ nästa runda, typ dra två kort och behålla det sämsta?
Blixtsnabb kan ju vara en lösning med för att försöka komma före den fällde för nästa runda. Men optimalt vill man ju vara _efter_ motståndaren i runda 1 och före i runda 2. Kombinerar du det med Två Vapen (som var utmärkt förslag) och fällande kan det vara härligt effektivt.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,637
Location
En mälarö
Det finns fälla (se Specialattacker s48) och det ger ju fördel + D6 extra skada mot liggande mål (s45). Men, det är en fri handling resa sig (s42) - så det kommer ju i regel fienden hinna göra innan det är spelarens tur igen / man inte har flyt med initiativet. Utmanande designa en Hjälteförmåga som löser detta och fortfarande är balanserat.

Bästa kombon är ha ett vapen med fällande egenskaper och låta ens vänner puckla på den liggande motståndaren.
Fast det är det ju en baggis att fixa med lite trix med initiativkorten. Först ser man till att fälla motståndaren efter att denne har agerat i rundan. Nästa runda ser man till att agera före motståndaren och kan då banka på denne innan den rest sig.
 

folketsfiende

drömvändare
Joined
5 Nov 2021
Messages
140
Location
Stockholm
Fast det är det ju en baggis att fixa med lite trix med initiativkorten. Först ser man till att fälla motståndaren efter att denne har agerat i rundan. Nästa runda ser man till att agera före motståndaren och kan då banka på denne innan den rest sig.
Hur åstadkommer en lättast detta initiativkorttrix?
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
514
Location
Stockholm
Fast det är det ju en baggis att fixa med lite trix med initiativkorten. Först ser man till att fälla motståndaren efter att denne har agerat i rundan. Nästa runda ser man till att agera före motståndaren och kan då banka på denne innan den rest sig.
Är ju inget man bara kan "fixa" utan kompisar som hjälper en byta initiativ - om man inte har flyt med draget eller förmåga manipulera initiativ, med tex Blixtsnabb dock.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,637
Location
En mälarö
Är ju inget man bara kan "fixa" utan kompisar som hjälper en byta initiativ - om man inte har flyt med draget eller förmåga manipulera initiativ, med tex Blixtsnabb dock.
Det går inte att fixa utan att ha någon att byta med så visst är det knepigare utan kompisar men man kan ju även byta med motståndarna.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,637
Location
En mälarö
Hur åstadkommer en lättast detta initiativkorttrix?
Runda 1. Om det behövs byter man initiativkort med någon så man agerar efter motståndaren. När det är ens tur fäller man motståndaren.

Runda 2. Om det behövs byter man initiativkort med någon så man agerar före motståndaren. Sedan bankar man på denne innan denne har fått en chans att resa sig.

Repeat if necessary.
 
Top