Nekromanti Hjälp med hooks/flaggor

solvebring

Superhero
Jag spelar typ aldrig på sådant. Jag är skitdålig på det. Visst, jag kan ta något ur rollpersonernas bakgrunder lite då och då och göra något av, men jag spelar knappast bra eller smart med det.

Nå, men jag har av senare trådar, inte minst startskottet, börjat fundera på hur effektivt hooks kan vara. Jag känner mig sugen på att spela på det. Det känner mig manad att testa att göra som i Fen Shui (som jag inte längre äger) och låta spelarna skriv upp typ 3 hooks varje gång de skapar en rollperson. ... Med andra ord vill jag testa på att spela med detta seriöst eftersom jag tror på explosiva triggerpoints som man bara kan rycka och spela med direkt, och det på ett mer personligt plan så att man kan få med lite driv på samma gång.

... Men som sagt, jag har ingen egentligen erfarenhet/kunskap eller dylika vad gäller att skapa eller spela med hooks. Jag skulle dock vilja veta mer om folks användningsområden och stilar inom detta för att själv prova att tillämpa hooks i framtiden.

Mogger

Hipsteranka
Gör det lite enklare för dig. Istället för att bara skriva ner tre grejer som ingen av er vet hur ni ska använda så funderar du några grejer du är intresserad av och formulerar frågar kring det. I Av jord är du kommen svarar spelaren på följande frågor:

Vem...
...älskar dig?
...är du beroende av?
...avskyr dig?

Och:

Vad är du efterlyst för?

Och dessutom måste de under karaktärsskapandet välja mellan några formuleringar, som alla är olika för de olika rollerna:

The Kid
Du är ung, nästan ett barn, och är fast besluten om att karva in ditt namn i historien.

Välj två:
Du har aldrig dödat någon (Hård +1)
Du vill inte döda någon (Grace +1)
Du har svurit att döda någon, vem som helst, för att få respekt (Kyla +1)
Du tror att du hade varit en bättre ledare för ligan (Kyla +1)

Allt det här ger oss allt som behövs för att börja spela, tillsammans med spelets grundpremiss, att spelets rollpersoner utgör en laglös liga under western-erans slut. Detta gör jag alltså istället för att förbereda något. Jag behöver inte, spelet och spelarna ger mig allt. Det är så jag använder "flaggor".

solvebring

Superhero
Trevligt! =)
Fint system du ser ut att ha.

Så, har folk förslag på vilka saker man bör försöka bygga hooks av?

... I ditt fall har du använt relationer. Det är bra. Fast jag skulle vilja försöka syna så mycket mer olika möjliga ämnen att skapa hooks på.

Folks?

Mogger

Hipsteranka
Relationer är ju bara en del. Kolla på de andra frågorna/valen med.

Men, det jag brukar vilja ha svar på är sådant som sparkar igång spelet. Typ:

- vart är du på väg? (i bred mening, inte geografisk)
- Vad drömmer du om?
- Vilka personer är viktiga för dig?
- i vilken typ av knipa sitter du?
- o.s.v

Jag försöker se till så att mina spel svarar på allt sådant, före eller under spel. Men du måste själv lägga första byggstenen. Vad är det för setting, vad har den som du kan bygga flaggor på? Vad ska RP ägna sig åt?

solvebring

Superhero
- vart är du på väg? (i bred mening, inte geografisk)
- Vad drömmer du om?
- Vilka personer är viktiga för dig?
- i vilken typ av knipa sitter du?
- o.s.v
Bra skit. Jo det är just sådant jag vill försöka göra något av. Till exempel det här med knipa - stora skulder, sjukdom, sjuk släkting, efterlyst av lagen, efterlyst av kriminella osv. Det är jättebra.

... Det vore trevligt om jag kunde lyckas plocka fram typ fem väldigt användbara sådana - plus de där relationsfrågorna som du skrev i första inlägget.

Vad är det för setting, vad har den som du kan bygga flaggor på? Vad ska RP ägna sig åt?
Jag har typ tänkt att klistra detta på alla, mer eller mindre, traditionella spel jag spelar eller kan tänkas komma att spela - vare sig det är Drakar & Demoner, Witch Craft, World Of Darkness, Svenil eller whatevah'.

Mogger

Hipsteranka
solvebring said:
Jag har typ tänkt att klistra detta på alla, mer eller mindre, traditionella spel jag spelar eller kan tänkas komma att spela - vare sig det är Drakar & Demoner, Witch Craft, World Of Darkness, Svenil eller whatevah'.
Ok, då föreslår jag:

- Drivkraft (vad vill du uppnå? Varför?)
- Relationer (vänner, familj, fiender, sex/kärlek)
- Nackdel/begränsning/underläge (något som står i kontrast till drivkraften)
- Kicker (det som sätter din karaktär i rörelse, det som precis har hänt som gör karaktärens berättelse intressant och dynamisk)