Nekromanti Hjälp med INT-färdighet

Ögat

Hero
Bakgrund.
Jag håller som bäst på med ett Sword&Sorcery-spel, men nu har det tagit stopp. Anledningen är att jag saknar en färdighet: jag behöver 12 färdigheter fördelade i sex grupper, men jag har bara elva. Det som saknas är en färdighet som har med intelligens eller bildning att göra.

Problemet är att den nuvarande färdigheten i princip omfattar alla traditionella kunskapsfärdigheter, eftersom den fungerar som så att spelaren får ställa en fråga för varje framgång som slaget visar.
Därför behöver jag din hjälp.
Fråga.
Vad skulle du vilja använda din bildning, alternativt din intelligens, till i en Sword&Sorcery-värld?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Vad skulle du vilja använda din bildning, alternativt din intelligens, till i en Sword&Sorcery-värld?
Läsa uråldriga skriftrullar på glömda språk som beskriver sätt att nedkalla onämnbara gudar som kan ge mig makt och rikedom i utbyte mot offer i form av yppiga flickor med minimala kläder.

(Och sedan kommer Conan och hugger huvudet av mig.)

/tobias

slanfan

Hero
Läsa, Räkna, Geografi, Monsterkunskap/teori, Strategi, Detektivarbete, Diplomati, Spel... Och att blåsa barbarhjältar i allmänhet.

peta

Warrior
Du använder bildning för att läsa boken och intelligens för att inse att du inte bör läsa den. :gremgrin:

Zimith_UBBT

Warrior
Olav said:
Bakgrund.
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">Jag håller som bäst på med ett Sword&Sorcery-spel, men nu har det tagit stopp. Anledningen är att jag saknar en färdighet: jag behöver 12 färdigheter fördelade i sex grupper, men jag har bara elva. Det som saknas är en färdighet som har med intelligens eller bildning att göra.

Problemet är att den nuvarande färdigheten i princip omfattar alla traditionella kunskapsfärdigheter, eftersom den fungerar som så att spelaren får ställa en fråga för varje framgång som slaget visar.
</div>
Fråga.
Vad skulle du vilja använda din bildning, alternativt din intelligens, till i en Sword&Sorcery-värld? </div></div>

Om jag fattar dig rätt är väl en rätt naturlig uppdelning dels mellan ren "MENSA-cleverness", alltså förmågan att lösa problem, se samband, snabbtänkthet o.s.v., och hur boklärd och utbildad man är.

Förstånd och Bildning?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Identifiera saker, typ monsters svagheter eller vilken sorts besvärjelse som de där runorna på väggen utgör. Förstå mig på saker, som hur jag aktiverar den uråldriga teknologi jag hittat eller hur jag åkallar demonen Shaggak-Nai. Planera saker, till exempel en listig manöver när jag har blivit kapten över ett kompani legoknektar. Sedan hade det också kunnat vara intressant att slå ett slag för kunskapsfärdigheten i början av varje runda för att få reda på allmän information, typ var det ligger en tidigare okänd dungeon.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Om jag förflyttades till en S&S-värld skulle jag bli en typisk éminence grise, rådgivare till kungen, den som ger kungen goda råd.

Och så skulle jag nog bli läkare. Inte för att jag kan så jälva mycket om det, men jag kan nog mer än de flesta i en S&S-värld, typ "hygien är hälsa" bör väl räcka långt.

/M

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Magnus Seter said:
Om jag förflyttades till en S&S-värld skulle jag bli en typisk éminence grise, rådgivare till kungen, den som ger kungen goda råd.
Fast å andra sidan skulle jag nog bli krönikör, eftersom jag kan skriva och läsa. Och sen historieberättare och utbildningsansvarig.

Sen skulle nån hugga huvet av mig för att jag var för farlig.

Hmmmm ... oavsett vad jag skulle göra skulle nån hugga huvet av mig, tror jag.

/M

Arfert

Facit
Olav said:
Bakgrund.
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">Jag håller som bäst på med ett Sword&Sorcery-spel, men nu har det tagit stopp. Anledningen är att jag saknar en färdighet: jag behöver 12 färdigheter fördelade i sex grupper, men jag har bara elva. Det som saknas är en färdighet som har med intelligens eller bildning att göra.

</div>
Fråga.
Vad skulle du vilja använda din bildning, alternativt din intelligens, till i en Sword&Sorcery-värld? </div></div>

Bli tiggare och så småningom svälta ihjäl. :gremwink: