Nekromanti Hjälp med karaktär

antorax

Swordsman
Hejsan allihop!

Jag sitter här och funderar på framtida eonkaraktärer. Vill ha någon som är roliga att spela länge med. Jag gillar karaktärer som är konstruktiva - kan man nog säga, karaktärer som liksom har som mål att grunda koloni, skaffa sig en flotta, animera vandöda, skaffa förläning och sånt. Om ni förstår...

Exempel på en sådan karaktär är min cirefalier Remrin, nekromantiker, rik, social, bra på att övertala och sånt, kan slåss en del med svärd, kan en del magier och så till slut självklart animera vandöda.

Så, ni som förstod vad för rps jag gillar skulle väl kunna ge lite tips på vad som kan vara roligt att spela.

Gastono

Hero
Piratkapten som vill ha en större båt. [ANT]

Och en större skatt, evnetuellt skepp som seglar under dennes flag (se även PotC).

Syeth-hd

Warrior
du är härmed identifierad som "karaktärsutvecklare". :gremsmile:
i något avrundade benämningar förståss.

Ett tips är ett avancerat yrke. Alltså ett med många grader osv. så kan man sätta målet på att bli mästare i yrket, eller eventuellt få en viss maktposition. exempel är magiker.
det finns många ranger i dom olika orderna. (mystik och magi).
eller ett hantverksfärdighet. vidare kan man starta som novis någonstans men då hamnar förmodligen målet tråkigt lågt (såvida man inte tycker att det räcker med att bara bli fulländad i yrket utan att försöka bli mästare).

det finns många ideer som att börja som en 8 åring. eller en magi mästare som ska hitta och använda en mäktig ritual efter att han övat tilräkligt i magiska konster. för att uppnå något specifikt mål.

'Syeth upptäckte att hans påhittade namn var ett amerikanskt personnamn X_x'

Wictor

Warrior
Riddare eller adelsman.

Du kan ju alltid välja att spela en riddare utan egen mark som vill göra sitt namn odödligt eller skaffa sig rikedomar, han kan både vara ond och god.

Annars kan du också vara en adelsman eller riddare, eller nåt annat åt det hållet, som redan är rik men vill bli rikare eller mäktigare.

En intressant karaktär jag spelat var en väldigt listig och intelligent rådgivare till en ganska korkad men högt uppsatt adelsman. Rådgivaren extraknäckte även som spionmästare och lönnmördare åt adelsmannen. Adelsmannen var ganska hedersam av sig vilket ofta gjorde att hans rådgivare handlade på eget bevåg med spioneri, lönnmord och dylikt. Men han var en sådan karaktär som inte hade något behov av ära eller makt för egen del, han utövade den genom någon annan och ansträngde sig ganska mycket för att denna skulle bli mäktigare. Rådgivaren var för övrigt utåt sett inte ens den officielle rådgivaren, de flesta trodde att han var en vanlig bard bara för att han ständigt brukade sitta och spela på sin luta eller sin flöjt vid adelsmannens sida.

En av mina egna favoritkaraktärer genom tiderna var Baltazar Trollbane. Hans familj hade varit soldater av olika slag så länge man kunde minnas. Men Baltazar var den förste som lyckades bli något, han gavs en förläning i en av de fattigare mer tirak/trollbebodda delarna av Soldarn sedan hans insats hjälp till att rädda en mindre stad i norra Soldarn från troll och tiraker (därav namnet). Hans mål var för tillfället att gifta upp sig, börja avla fram dugliga stridshästar samt bygga sig en borg. Under ett krig mellan Soldarn och Damarien lyckades han även lägga handskarna på en cirefalisk silverskatt och skaffa sig en ytterligare förläning samtidigt som han blev något av en krigshjälte. Men det var en typisk karaktär som kommit upp sig en bit, men fortfarande ville komma längre.

antorax

Swordsman
Ung karaktär

Hmm, låter intressant. Åtta åring låter dock lite väl ungt kanske, el iaf för min smak.

Då är man ju allmänt seg i huvudet och kan inte hänga med i så mycket. Kollade i regelboken, man får typ -5 på allt, låter lite väl lite... Då har man typ snitt på 6 i egenskaperna... Fast nu kanske jag är fast i reglerna men det lär ju inte vara såååå kul att rollspela en åttaåring...

Så, nog med ointressanta dissanden... :gremsmile:

Hmm, typ hur smart är man när man är 13 eller så? Själv är jag femton nu, så ja borde inte ha varit allt för dum för två år sedan... :gremsmile:

Men säg att man tar och börjar med en 13åring... några tips på personlighet eller annat kul? Jag såg på den siste samurajen för ett par dagar sedan och fick grymt med inspiration, att man typ är lugn och fokuserad på det man gör... typ, det man gör gör man så bra som möjligt.

Syeth-hd

Warrior
Re: Ung karaktär

13 åring! är du galen då är ju puberteten nära! iallafall för människor.
som 8 åring tänkte jag att man kunde gå i någon skola. dessutom slipper man finnar och sånt på ett tag. men om man struntar i dom sakerna så är det ju okej. :gremsmile:

Ichabod_UBBT

Warrior
Skurk...

Jag skulle vilja säga att du ska htita en spelledare som är villig att spela en kampanj på 40+ spelmöten...

Lyckas du med det så kommer du kunna spela vilken karaktär som helst intressant...

Ett förslag kanske? Testa att spela en skurk av värsta slaget (tänk att typ alla karaktärsdrag (inklusive tur? :gremlaugh:) är 7 eller lägre. :gremgrin: