Olle Linge
Snigel
I systemet för Magneter och mirakel jag håller på att utveckla, använder jag mig av ett abstrakt konfliktsystem. Låt oss för enkelhetens skull betrakta den som en låda som spottar ur sig en enda sak, nämligen effekt. Det är något som kommer att påverka en av deltagarna på ett negativt sätt. Som det ser ut nu är det upp till den drabbade att välja om effekten ska drabba lite, men ta lång tid att återhämta, eller om den ska drabba mycket men gå fort att återhämta. Det finns alltså ett kortsiktigt och ett långsiktigt alternativ.
Effekten drabbar en aspekt (ungefär som breda färdigheter) eller ett attribut (grundegenskap) och gör att dessa sänks antingen långsiktigt och lite grann eller kortsiktigt och mycket, enligt valet spelaren gör.
Problemet är att jag inte kan komma på något bra namn på det här. Det är ju ett abstrakt system som ska fungera på magiska, fysiska, sociala, mentala och vilka konflikter man nu kan tänkas hamna i. Skada känns inte riktigt bra. Problem är ett ord med många andra associationer som inte heller fungerar så bra. Effekt kanske skulle fungera, men den används redan till något annat. Hjälp!
Effekten drabbar en aspekt (ungefär som breda färdigheter) eller ett attribut (grundegenskap) och gör att dessa sänks antingen långsiktigt och lite grann eller kortsiktigt och mycket, enligt valet spelaren gör.
Problemet är att jag inte kan komma på något bra namn på det här. Det är ju ett abstrakt system som ska fungera på magiska, fysiska, sociala, mentala och vilka konflikter man nu kan tänkas hamna i. Skada känns inte riktigt bra. Problem är ett ord med många andra associationer som inte heller fungerar så bra. Effekt kanske skulle fungera, men den används redan till något annat. Hjälp!