Jan Arenö
Warrior
Hej, jag har en del idéer på ett regel system men skulle behöva hjälp med att balansera det.
Grundidéen är följande:
Man har ett färdighetsvärde som kombineras med en grundegenskap beroende på vad man ska göra. Exempelvis kan klättra både kombineras med rörlighet/styrka beroende på om man ska klättra upp för en vägg eller ett stup där man bara kan använda händerna... (hoppas ni fattar)
Det ska sedan slås ett slag och man ska uppnå en viss tagetnumber, ett ganska vanligt system.
I strid ska vapnen baseras på flera värden. Varje vapen har två värden, ett sty och ett rör som visar hur man använder det. En dolk går mycket på rörlighet och mindre på styrka, samma sak med en värja. Ett tvåhandssvärd är mycket baserat på styrka men även lite på rörlighet.
Varje vapen har även ett grund-skadevärde som sedan påverkas av dessa styrke och rörlighetsvärden.
Dåligt exempel : Allan har jätte högt i rör och lågt i sty, nisse har högt i sty men är vig som ett kylskåp.
Allan är utrustad med en stickvärja och nisse med en stor fet påk. De båda möter en massa monster och de börjar slåss. Allans svärd har ett skadevärde på 10 normalt, men tack vare allans extrema rörlighet får han ett skadevärde på 15. Samma sak gäller nisse men med hans påk. Påken är bra mycket större och hårdare än värjan och ger således större grundskada, nämligen 15. Sen att Nisse är så stark gör att han kommer upp i 18 (hans rör påverkar lite, men inte mycket).
Nu är det så att båda råkar fumla samtidigt och tappa sina vapen mitt i striden och råkar ta upp varandras (slumpen förefaller sig så). Nisse som inte allt kan hantera den viga värjan kommer inte heller kunna ge skada med den på samma sätt. Han räknar ut att han har ett skadevärde på 8, mycket minus för att han är ovig men samtidigt en del plus för att han kan forcera ut sådan kraft i vapnet.
Allan därimot har det svårare, han kan knappt lyfta påken och får mycket minus på sitt färdighetsslag. Skadan (grund 15) dras ned rejält pga Allans dåliga styrka .Han får endast 9. Han ger mer i skada än Nisse, men detta tack vare att hans påk nu är större och dänger hårdare. Nisse har dock inte lika mycket minus på sin färdighet...
Systemet ska även ha stora fördelar av att försvara sig, något som oftast inte gynnas i många rollspel.
I strid ska även en generell Stridserfarenhet påverka ens färdighetsvärden, en van krigare kan således slåss med de flesta vapen utan att kunna en massa färdigheter, han vet ändå hur man slåss rent tekniskt. Dock är han bättre på sitt "normala" vapen.
Detta är ännu bara idéer och måste vidareutvecklas, det är detta jag behöver hjälp med. Vilka vapen kräver mycket sty, och vilka mycket rör? vad har de för grundskada och liknande? hur går man från skade värdet till en skada? Det är mycket som måste göras. Sen har jag även mycket idéer till magi reglerna, men det blir ett senare kapitel...
// Jan Arenö
Grundidéen är följande:
Man har ett färdighetsvärde som kombineras med en grundegenskap beroende på vad man ska göra. Exempelvis kan klättra både kombineras med rörlighet/styrka beroende på om man ska klättra upp för en vägg eller ett stup där man bara kan använda händerna... (hoppas ni fattar)
Det ska sedan slås ett slag och man ska uppnå en viss tagetnumber, ett ganska vanligt system.
I strid ska vapnen baseras på flera värden. Varje vapen har två värden, ett sty och ett rör som visar hur man använder det. En dolk går mycket på rörlighet och mindre på styrka, samma sak med en värja. Ett tvåhandssvärd är mycket baserat på styrka men även lite på rörlighet.
Varje vapen har även ett grund-skadevärde som sedan påverkas av dessa styrke och rörlighetsvärden.
Dåligt exempel : Allan har jätte högt i rör och lågt i sty, nisse har högt i sty men är vig som ett kylskåp.
Allan är utrustad med en stickvärja och nisse med en stor fet påk. De båda möter en massa monster och de börjar slåss. Allans svärd har ett skadevärde på 10 normalt, men tack vare allans extrema rörlighet får han ett skadevärde på 15. Samma sak gäller nisse men med hans påk. Påken är bra mycket större och hårdare än värjan och ger således större grundskada, nämligen 15. Sen att Nisse är så stark gör att han kommer upp i 18 (hans rör påverkar lite, men inte mycket).
Nu är det så att båda råkar fumla samtidigt och tappa sina vapen mitt i striden och råkar ta upp varandras (slumpen förefaller sig så). Nisse som inte allt kan hantera den viga värjan kommer inte heller kunna ge skada med den på samma sätt. Han räknar ut att han har ett skadevärde på 8, mycket minus för att han är ovig men samtidigt en del plus för att han kan forcera ut sådan kraft i vapnet.
Allan därimot har det svårare, han kan knappt lyfta påken och får mycket minus på sitt färdighetsslag. Skadan (grund 15) dras ned rejält pga Allans dåliga styrka .Han får endast 9. Han ger mer i skada än Nisse, men detta tack vare att hans påk nu är större och dänger hårdare. Nisse har dock inte lika mycket minus på sin färdighet...
Systemet ska även ha stora fördelar av att försvara sig, något som oftast inte gynnas i många rollspel.
I strid ska även en generell Stridserfarenhet påverka ens färdighetsvärden, en van krigare kan således slåss med de flesta vapen utan att kunna en massa färdigheter, han vet ändå hur man slåss rent tekniskt. Dock är han bättre på sitt "normala" vapen.
Detta är ännu bara idéer och måste vidareutvecklas, det är detta jag behöver hjälp med. Vilka vapen kräver mycket sty, och vilka mycket rör? vad har de för grundskada och liknande? hur går man från skade värdet till en skada? Det är mycket som måste göras. Sen har jag även mycket idéer till magi reglerna, men det blir ett senare kapitel...
// Jan Arenö