Nekromanti Hjälp med regler

Saasmaster

Veteran
Halloj
Jag jobbar på att göra ett inte allt för komplicerat rollspel kring Antiken. Skulle behöva inspiration och hjälp med ideér framförallt på något bra stridssystem och färdighetsystem. Stridssystemet ska helst vara ganska enkelt men endå realistiskt. har fastnat helt så det är fritt fram med förslag :gremsmile:.

Wilmer

Hero
Nu får du allt vara lite hjälpsam här:
- Vad för historier vill ni skapa?
- Hur stor roll får slumpen spela?

Förklara så ingående som möjligt så blir det lättare att hitta ett som passar, eller kanske skriva ett.

Saasmaster

Veteran
Angående historier hade jag tänkt mig en mytologisk värld under antikens Grekland och Romarriket. Möjligtvis Persien också. Där det finns monster och andra varelser. Till största del som en äventyrskampanj, men inte ren hack' slash.
Systemet vill jag ska bestå till största del av skicklighet och val och inte så mycket slump.

Wilmer

Hero
Beroende på hur hårt du vill stränga den mytologiska lyran så kommer två system (eller ett system och ett spel) upp i mitt huvud:

AGON, ett rollspel som handlar om klassiska hjältar som slåss mot monster och folk för sina gudar. Det verkar påminna en del om 3:16 Carnage among the stars i och med att gruppen hela tiden tävlar inbördes om vem som får flest kills och att det görs genom att ändra avstånden i striden så att ens egna vapen presterar optimalt och ens vänners sämre, med risken att gruppen som helhet gör för dåligt ifrån sig och alla blir hydra-lunch. Här är en recension:
http://www.rpg.net/reviews/archive/13/13154.phtml

Det andra är Krilles T10 system, det verkar snabbt (har inte spelat det heller) och har pseudoskicklighet i form av taktikvalskort (ungefär sten sax påse). Dessutom är det gratis och eftersom han brukar hänga här så borde det vara lätt att få svar på regelfrågor.
http://www.foxtail.nu/index.php?option=com_content&task=view&id=250&Itemid=31