Så vår grupp kommer nog avsluta sin tjuviska stadskampanj i Lagath snart. Därför har jag nu börjat koka ihop en mer resande sådan. Gruppen är som sagt totala nybörjare av Mundana och stadskampanjen var till för att lära dem spelreglerna. Nu är det dags att utforska världen. Jag funderar på ett avstamp i Jargiens huvudstad som mest kommer utspelas i korta flashbacks för att sedan lämna spelarna i ett liv på flykt så de hela tiden måste flytta på sig. Kampanjen är tänkt att vara rätt lättsam och väldigt fartfylld typ lite swashbuckler-aktigt.
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]Intro ([/FONT]Texten nedanför är lite hjälptext som jag läser för spelarna innan de börjar skapa sina karaktärer. Förhoppningsvis tränar jag in någon intressant berättarröst tills dess.)
Ni är anklagade för kätteri mot den Daakiska kyrkan och delaktighet i en komplott mot det Jargiska Imperiet och Kejsaren. Det här har effektivt och oåterkallerligt slagit era liv i spillror. Detta var för tre veckor sedan och ni har sedan dess varit på flykt undan både Inkvisitionen och Kejsarens hand, två av de mest fruktade och envisa av den kända världens institutioner. Samtidigt är ni jagade och på jakt efter de riktiga illdådarna som lade skulden på er, de för att tysta er och ni för hämnd eller kanske chansen att rentvå era namn. "
Det var den excentriske lorden Iocus Estinvos, en uttråkad aristokrat som skrattande hjälpte er fly från staden i utbyte mot ert ord att skriva ner era resor och "äventyr" och sända dessa till honom. Han lovade till och med att betala er en summa för varje försändelse och eventuellt bistå med hjälp beroende på hur roande era resor blir.
Ni vet att då både Inkvisitionen och Kejsarens hand vill åt er har ni små möjligheter att stanna någon längre period på en och samma plats så vad som väntar er är ett liv på flykt och eviga resor. Som Lord Iocus sade till er vid avfärden: Have fun and don't die! Bwahaha!
Vad jag behöver: Har jag missat något väsentligt i texten? Är bara ett kort intro innan de börjar gubbskapandet. Texten är medvetet vag både i form av antagonisterna och själva brottet/händelsen.
[HR][/HR]
Frågor under rollskapandet
Iocus resegåva
Som tack för en roande kväll där ni över varmt vin och sprit berättade/beklagade era missöden för en skrockande Iocus har han givit er utrustning till ett värde av 50 Guldlibra och en reskassa på 25 Guldlibra i diverse valörer. *Notera att vanlig startutrustning inte gäller. Den togs av Inkvisitionen eller Kejsarens hand. Tough luck.
Vad jag behöver: I princip får de en summa att gemensamt skaffa utrustning för samt en klase rena mynt till resan. Frågan är bara hur mycket är en lämplig summa att ge dem?
Iocus personliga gåva:
Precis innan avfärd fick ni en liten ränsel var från Iocus. Vad innehöll dessa? Välj två var.
[HR][/HR]
Att roa Iocus
Ett sätt att få tillgång till extra mynt och resurser är att skriva till Iocus och inlevelsefullt berätta om gruppens eskapader, illdåd och heroiska klavertramp. Detta görs via en utmaning som kan utföras med jämna mellanrum. Ju mer välskriven berättelsen är desto mer är Iocus villig att betala. De kan också försöka fånga hans intresse med detaljerade beskrivningar och illustrationer om sällsynta djur, växter, händelser och så vidare. Eller kanske värdefull information skriven i schiffer. Så länge de bryter hans kroniska tristess är det mesta intressant.
I varje brev måste de uppge en plats där de kan hämta eventuell belöning, exempelvis med ett påhittat namn och en lösenords-fras. De är ju trots allt efterlysta. Försändelser brukar ligga kvar ett bra tag (halvår-år) innan de försvinner i någon annans ficka.
Låst slag: Berättarkonst
Lämpliga slag: Viktiga färdigheter för äventyret så beskrivningarna blir intressanta, expertiser som Författa och hantverk som Kalligraf.
Specialregel: Svårigheten baseras på hur händelserik den senaste tiden varit. Har inte mycket hänt är det svårt att skriva särskilt mycket.
En lyckad utmaning betyder att Iocus har haft en trevlig kväll medan denne läst gruppens berättelser. Mindre än tre Kontroll betyder att berättelsen inte höll måttet.
Kontroll:
0 : Berättelsen har försvunnit på vägen. Kanske blev kuriren blivit rånad eller nått.
1 : Iocus var inte alls road av berättelsen eller så har något annat försurat intrycket. Han skickar ett argt brev som "belöning" och svårigheten för nästa berättelse höjs med +4.
2 : Berättelsen var ett halvtaskigt hafsverk och Iocus lägger den ifrån sig med en deprimerad suck. Iocus sänder iväg en börs fylld med 3T6 x 20 Cupra.
3 : Berättelsen var rätt medioker men hade ett par intressanta stycken. Iocus sänder gruppen 50 Denarer per skalle, men med uppmaningen att hitta något intressant att göra.
4-6 : Berättelsen fångade verkligen Iocus intresse och höll honom vaken långt in på natten. Som tack låter han skicka ??? Solida per skalle.
7-8 : Berättelsen har gjort ett djupt intryck på Iocus sinne och han kommer minnas den en lång tid framöver. Gruppen är värd ??? Guldlibra per skalle.
9+: Berättelsen var ett mästerverk! En nöjd Iocus ger omedelbart order om att sända iväg ??? Guldlibra och Iocus skickar även med något speciellt för att visa sin uppskattning.
Vad jag behöver: Vad är lämpliga summor för berättelserna? Ser ni några andra problem/fel/förbättringar med utmaningen?
[HR][/HR]Hotet
Funderar på hur hotet från deras jägare ska te sig. Ska det vara ett tärningslag varje vecka de stannar på en plats modifierat med hur mycket uppmärksamhet de drar till sig? Ska det vara helt upp till dramatisk inverkan? Kanske någon poängpöl som ökar ju mer uppmärksamhet de drar till sig som Berättaren kan köpa "problem" för?
Vad jag behöver: Någon idé om hur hoten ska gestaltas.
[HR][/HR]
Erfarenhet
Utöver normal erfarenhet finns det några sätt att dra in lite extra.
En bra berättelse: Första gången en berättelse får 4-6 Kontroll erhålls 5 poäng Erfarenhet, sedan 1 poäng per gång.
En utmärkt berättelse: Första gången en berättelse får 7-8 Kontroll erhålls 5 poäng Erfarenhet, sedan 2 poäng per gång.
Ett mästerverk!: Första gången en berättelse får 9+ Kontroll erhålls 5 poäng Erfarenhet, sedan 3 poäng per gång.
Iocus begäran: Ibland kan Iocus skicka med en begäran att ni undersöker, forskar, upplever eller på annat sätt studerar något. +2 Erfarenhet per uppfylld begäran +2 Bonus på nästa Berättelse.
Få upp ett spår: Ni får upp ett spår efter de skyldiga till er situation. +1 Erfarenhet.
Undkomma: Varje gång ni lyckas undvika eller fly från Inkvisitionen eller Kejsarens hand. +1 Erfarenhet.
Återfinna: Den rollperson som tar tillbaka, återfår eller möter det viktiga som lämnades kvar i huvudstaden får omedelbart +5 Erfarenhet. Räknas som en Livsavgörande händelse.
Resa: Varje gång ni kommer fram till en ny plats. +1 Erfarenhet.
På Villovägar: Varje gång ni hamnar på en bortglömd, övergiven eller dold plats typ ruiner. +2 Erfarenhet.
Utforska: Varje gång ni utforskar en ny plats. +1 Erfarenhet. +2 Erfarenhet om platsen är en ruin eller liknande med en historia och faror.
Mardrömmar: Första gången en rollperson får 15+ (?) på ett Skräckslag. +2 Erfarenhet.
???: Förslag. Kontinuerliga eller engångsbonusar.
Vad jag behöver: Blev lite inspirerad av tråden med erfarenhet från yrkesdåd här på forumet. Hjärnsläpp här med. Behöver flera kontinuerliga samt engångsbonusar. Eller ser ni några problem?
[HR][/HR]
Galleri
Lord Iocus Estinvos
Iocus är en medelålders aristokrat. Han kan fortfarande anses som stilig, välvårdad och en charmör med gott tycke för kläder och vin. Han hör till den minskande skaran ädlingar som inte lider av fetma, ruttnande tänder och krympande hjärnor.
Iocus familj och släkt är snuskigt rik men har till synes noll intresse i politik och ränksmideri, något som gör honom osedvanligt välkommen till inbjudningar även mellan rivaler och fiender.
Iocus är väldigt påläst och talar tolv språk mer eller mindre flytande men lider av ett problem, tristess. Han är totalt uttråkad av livet i huvudstaden och hans enda tillflykt är böckerna, berättelserna och historierna om världen utanför.
Därför spenderar han gladeligen stora summor på allt från inhyrda historieberättare till skriftrullar om legender och myter.
Detta är också anledningen till att han beredvilligt hjälper rollpersonerna att fly i utbyte mot deras historier. På det här sättet kan han leva sig bort från sin tråkiga tillvaro.
Vad jag behöver: Kanske ett par ansikten att sätta på inkvisitionen, kejserliga handen och illdådarna.
Mvh Oden.
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]Intro ([/FONT]Texten nedanför är lite hjälptext som jag läser för spelarna innan de börjar skapa sina karaktärer. Förhoppningsvis tränar jag in någon intressant berättarröst tills dess.)
Ni är anklagade för kätteri mot den Daakiska kyrkan och delaktighet i en komplott mot det Jargiska Imperiet och Kejsaren. Det här har effektivt och oåterkallerligt slagit era liv i spillror. Detta var för tre veckor sedan och ni har sedan dess varit på flykt undan både Inkvisitionen och Kejsarens hand, två av de mest fruktade och envisa av den kända världens institutioner. Samtidigt är ni jagade och på jakt efter de riktiga illdådarna som lade skulden på er, de för att tysta er och ni för hämnd eller kanske chansen att rentvå era namn. "
Det var den excentriske lorden Iocus Estinvos, en uttråkad aristokrat som skrattande hjälpte er fly från staden i utbyte mot ert ord att skriva ner era resor och "äventyr" och sända dessa till honom. Han lovade till och med att betala er en summa för varje försändelse och eventuellt bistå med hjälp beroende på hur roande era resor blir.
Ni vet att då både Inkvisitionen och Kejsarens hand vill åt er har ni små möjligheter att stanna någon längre period på en och samma plats så vad som väntar er är ett liv på flykt och eviga resor. Som Lord Iocus sade till er vid avfärden: Have fun and don't die! Bwahaha!
Vad jag behöver: Har jag missat något väsentligt i texten? Är bara ett kort intro innan de börjar gubbskapandet. Texten är medvetet vag både i form av antagonisterna och själva brottet/händelsen.
[HR][/HR]
Frågor under rollskapandet
- Vem av er kände Lord Iocus Estinvos och i vilket sammanhang?
- På väg ut ur huvudstaden höll ni på att tillfångatas tre gånger. Beskriv problemen och hur ni lyckades undkomma.
- Ni var tvungna att lämna allt när ni flydde. Var och en lämnade kvar något i huvudstaden som är mycket viktigt för er. Vad/vem är det och varför?
- Vad har var och en av er för relation till Daak-kyrkan, Inkvisitionen, Imperiet, Kejsarens hand och de som satte dit er om ni nu har någon sådan relation?
Iocus resegåva
Som tack för en roande kväll där ni över varmt vin och sprit berättade/beklagade era missöden för en skrockande Iocus har han givit er utrustning till ett värde av 50 Guldlibra och en reskassa på 25 Guldlibra i diverse valörer. *Notera att vanlig startutrustning inte gäller. Den togs av Inkvisitionen eller Kejsarens hand. Tough luck.
Vad jag behöver: I princip får de en summa att gemensamt skaffa utrustning för samt en klase rena mynt till resan. Frågan är bara hur mycket är en lämplig summa att ge dem?
Iocus personliga gåva:
Precis innan avfärd fick ni en liten ränsel var från Iocus. Vad innehöll dessa? Välj två var.
- En skriftrulle med åtta namngivna kontakter som kan komma att hjälpa er. Max en per stad. Max fyra per land.
- Nio små flaskor i tåligt järnglas. Dessa innehåller alkemiska elixir. Tre läker sår, tre låter drickaren anpassa sig efter omgivningen och de sista tre ger "goda råd".
- En mycket god förfalskning av ett lejdebrev utfärdat av Handelsgillet ??? som låter er utnyttja en del av gillets tillgångar så länge det är för gillets bästa.
[HR][/HR]
Att roa Iocus
Ett sätt att få tillgång till extra mynt och resurser är att skriva till Iocus och inlevelsefullt berätta om gruppens eskapader, illdåd och heroiska klavertramp. Detta görs via en utmaning som kan utföras med jämna mellanrum. Ju mer välskriven berättelsen är desto mer är Iocus villig att betala. De kan också försöka fånga hans intresse med detaljerade beskrivningar och illustrationer om sällsynta djur, växter, händelser och så vidare. Eller kanske värdefull information skriven i schiffer. Så länge de bryter hans kroniska tristess är det mesta intressant.
I varje brev måste de uppge en plats där de kan hämta eventuell belöning, exempelvis med ett påhittat namn och en lösenords-fras. De är ju trots allt efterlysta. Försändelser brukar ligga kvar ett bra tag (halvår-år) innan de försvinner i någon annans ficka.
Låst slag: Berättarkonst
Lämpliga slag: Viktiga färdigheter för äventyret så beskrivningarna blir intressanta, expertiser som Författa och hantverk som Kalligraf.
Specialregel: Svårigheten baseras på hur händelserik den senaste tiden varit. Har inte mycket hänt är det svårt att skriva särskilt mycket.
En lyckad utmaning betyder att Iocus har haft en trevlig kväll medan denne läst gruppens berättelser. Mindre än tre Kontroll betyder att berättelsen inte höll måttet.
Kontroll:
0 : Berättelsen har försvunnit på vägen. Kanske blev kuriren blivit rånad eller nått.
1 : Iocus var inte alls road av berättelsen eller så har något annat försurat intrycket. Han skickar ett argt brev som "belöning" och svårigheten för nästa berättelse höjs med +4.
2 : Berättelsen var ett halvtaskigt hafsverk och Iocus lägger den ifrån sig med en deprimerad suck. Iocus sänder iväg en börs fylld med 3T6 x 20 Cupra.
3 : Berättelsen var rätt medioker men hade ett par intressanta stycken. Iocus sänder gruppen 50 Denarer per skalle, men med uppmaningen att hitta något intressant att göra.
4-6 : Berättelsen fångade verkligen Iocus intresse och höll honom vaken långt in på natten. Som tack låter han skicka ??? Solida per skalle.
7-8 : Berättelsen har gjort ett djupt intryck på Iocus sinne och han kommer minnas den en lång tid framöver. Gruppen är värd ??? Guldlibra per skalle.
9+: Berättelsen var ett mästerverk! En nöjd Iocus ger omedelbart order om att sända iväg ??? Guldlibra och Iocus skickar även med något speciellt för att visa sin uppskattning.
Vad jag behöver: Vad är lämpliga summor för berättelserna? Ser ni några andra problem/fel/förbättringar med utmaningen?
[HR][/HR]Hotet
Funderar på hur hotet från deras jägare ska te sig. Ska det vara ett tärningslag varje vecka de stannar på en plats modifierat med hur mycket uppmärksamhet de drar till sig? Ska det vara helt upp till dramatisk inverkan? Kanske någon poängpöl som ökar ju mer uppmärksamhet de drar till sig som Berättaren kan köpa "problem" för?
Vad jag behöver: Någon idé om hur hoten ska gestaltas.
[HR][/HR]
Erfarenhet
Utöver normal erfarenhet finns det några sätt att dra in lite extra.
En bra berättelse: Första gången en berättelse får 4-6 Kontroll erhålls 5 poäng Erfarenhet, sedan 1 poäng per gång.
En utmärkt berättelse: Första gången en berättelse får 7-8 Kontroll erhålls 5 poäng Erfarenhet, sedan 2 poäng per gång.
Ett mästerverk!: Första gången en berättelse får 9+ Kontroll erhålls 5 poäng Erfarenhet, sedan 3 poäng per gång.
Iocus begäran: Ibland kan Iocus skicka med en begäran att ni undersöker, forskar, upplever eller på annat sätt studerar något. +2 Erfarenhet per uppfylld begäran +2 Bonus på nästa Berättelse.
Få upp ett spår: Ni får upp ett spår efter de skyldiga till er situation. +1 Erfarenhet.
Undkomma: Varje gång ni lyckas undvika eller fly från Inkvisitionen eller Kejsarens hand. +1 Erfarenhet.
Återfinna: Den rollperson som tar tillbaka, återfår eller möter det viktiga som lämnades kvar i huvudstaden får omedelbart +5 Erfarenhet. Räknas som en Livsavgörande händelse.
Resa: Varje gång ni kommer fram till en ny plats. +1 Erfarenhet.
På Villovägar: Varje gång ni hamnar på en bortglömd, övergiven eller dold plats typ ruiner. +2 Erfarenhet.
Utforska: Varje gång ni utforskar en ny plats. +1 Erfarenhet. +2 Erfarenhet om platsen är en ruin eller liknande med en historia och faror.
Mardrömmar: Första gången en rollperson får 15+ (?) på ett Skräckslag. +2 Erfarenhet.
???: Förslag. Kontinuerliga eller engångsbonusar.
Vad jag behöver: Blev lite inspirerad av tråden med erfarenhet från yrkesdåd här på forumet. Hjärnsläpp här med. Behöver flera kontinuerliga samt engångsbonusar. Eller ser ni några problem?
[HR][/HR]
Galleri
Lord Iocus Estinvos
Iocus är en medelålders aristokrat. Han kan fortfarande anses som stilig, välvårdad och en charmör med gott tycke för kläder och vin. Han hör till den minskande skaran ädlingar som inte lider av fetma, ruttnande tänder och krympande hjärnor.
Iocus familj och släkt är snuskigt rik men har till synes noll intresse i politik och ränksmideri, något som gör honom osedvanligt välkommen till inbjudningar även mellan rivaler och fiender.
Iocus är väldigt påläst och talar tolv språk mer eller mindre flytande men lider av ett problem, tristess. Han är totalt uttråkad av livet i huvudstaden och hans enda tillflykt är böckerna, berättelserna och historierna om världen utanför.
Därför spenderar han gladeligen stora summor på allt från inhyrda historieberättare till skriftrullar om legender och myter.
Detta är också anledningen till att han beredvilligt hjälper rollpersonerna att fly i utbyte mot deras historier. På det här sättet kan han leva sig bort från sin tråkiga tillvaro.
Vad jag behöver: Kanske ett par ansikten att sätta på inkvisitionen, kejserliga handen och illdådarna.
Mvh Oden.