Hej!
disclaimer:
Följande händelsetabell är kanske inte så revolutionerande som titeln ville ge sken av.
Jag håller på och gör en händelsetabell för när RP gör längre resor. I vanliga fall när jag gör händelsetabeller så brukar de beskriva en "set up" som RP placeras i och sedan får de agera ut scenen, ex. "ni möter 1t6 orker", "ni möter en handelsman med en trasig vagn", ja ni vet hur de brukar se ut.
Nu skulle jag vilja göra en tabell där tabellen ger en "outcome" (resultat?) som redan är bestämmen där det är upp till spelarna att själva komma på hur det blev så. Dvs de spelar inte ut en scen utan att det blir som att de i efterhand berättar vad som hände.
Kanske blir tydligare om jag skriver ut den tabell jag har än så länge:
1t10
Jag hoppas även att deras påhitt ska leda till saker som kan bli till frön för framtida skeenden. Nya vänner/ovänner, oförätter att hämnas, att de jagar någon eller blir jagade etc.
Förhoppningsvis ger det något extra när det är något som de själva skapat som blir en del av äventyret eller framtida äventyr.
Är det här en bra/rolig idé? Några tips på vad som skulle kunna göras bättre?
Vill man hjälpa mig att fylla på med fler resultat så får man gärna göra det!
disclaimer:
Följande händelsetabell är kanske inte så revolutionerande som titeln ville ge sken av.
Jag håller på och gör en händelsetabell för när RP gör längre resor. I vanliga fall när jag gör händelsetabeller så brukar de beskriva en "set up" som RP placeras i och sedan får de agera ut scenen, ex. "ni möter 1t6 orker", "ni möter en handelsman med en trasig vagn", ja ni vet hur de brukar se ut.
Nu skulle jag vilja göra en tabell där tabellen ger en "outcome" (resultat?) som redan är bestämmen där det är upp till spelarna att själva komma på hur det blev så. Dvs de spelar inte ut en scen utan att det blir som att de i efterhand berättar vad som hände.
Kanske blir tydligare om jag skriver ut den tabell jag har än så länge:
1t10
- Ni har gjort er en ovän. Hur och vem?
- Ni förlorade något viktigt/värdefullt. Vad och hur?
- Ni hittade/fick något. Vad och hur?
- Ett mindre tjafs uppstod i gruppen. Vilka bråkade och över vad? Är det utrett eller är några fortfarande irriterade på varandra?
- Någon i gruppen avslöjar något intimt eller en hemlighet om sig själv. Vem och vad?
- Någon i gruppen blev spådd av en spådam. Hur löd spådomen?
- Ni tvingades fly mitt i natten. Från vem/vad?
- Ni har gjort er en ny vän. Vem och hur?
- Ni har köpt något men inser efter ett tag att ni blivit lurade. Vad köpte och av vem?
- Ni bevittnar något som ni helst inte hade sett. Vad?
Jag hoppas även att deras påhitt ska leda till saker som kan bli till frön för framtida skeenden. Nya vänner/ovänner, oförätter att hämnas, att de jagar någon eller blir jagade etc.
Förhoppningsvis ger det något extra när det är något som de själva skapat som blir en del av äventyret eller framtida äventyr.
Är det här en bra/rolig idé? Några tips på vad som skulle kunna göras bättre?
Vill man hjälpa mig att fylla på med fler resultat så får man gärna göra det!