Re: *BEEP!*
"Är det enda kravet på att bli riddare att man är myndig?"
Näpp. Man måste vara adlig och ha varit väpnare också.
"Vilka tre grenar finns det inom tornerspel?
Svärdsviftning och lans-häst-grejerna kan jag (från filmen "En Riddares Historia"), men jag har för mig att det fanns en tredje...?"
Det fanns en hel kasse.
Dysten är den klassiska Ivanhoe-grejen. Man mot man, lans mot sköld.
Melejen är i princip ett snällt fältslag. Ena sidan mot andra sidan. Slås man ner och tas tillfånga (eller dör) så är man ute.
Sen kan man om man vill utmana någon. Detta kan ske som vanlig duell eller som en dyst.
Utöver det finns det mängder med balla saker man kan göra: kvintanen (en roterande tvärslå med en sköld på ena armen och en slaga på andra: dräm till skölden så att slagan flänger runt och försök låta bli att bli träffad av den), ringränning (ett antal ringar uppsatta; rid förbi i full fart och försök plocka upp så många som möjligt på din lans eller ditt svärd), posanten (en slags dressyrritt), samt diverse saker man ska spetsa och plocka upp i farten.
Ett viktigt moment innan tornerspelet är att hjälmar och sköldar ska ställas ut, och om någon har klagomål på vapen och hjälmprydnad, eller snarare personen som har just det sköldvapnet och hjälmprydnaden, så får han inte vara med.