Nekromanti Hjälp med scenario i nudtida skräck

Möller

Hubert Hortlax
Jag sitter och försöker bygga ihop detaljerna på första scenariot till min kampanj Minnen i Berlin och skulle uppskatta lite hjälp. Det betyder att mina spelare, dvs Lukas, inte får läsa dethär. Sluta!

Kampanjen går i stort ut på att det finns en konspiration som rollpersonerna försöker undersöka och kämpa mot.

Första scenariot/spelsessionen av planerade sex syftar till att introducera lite ledtrådar som pekar mot konspirationen, utan att avslöja för mycket.

Rollpersonerna ska få nys om en obskyr assyrisk kyrka och dess excentriska pastor. Kyrkan är infiltrerad av en (eller ett fåtal) medlemmar av konspirationen. De använder kyrkan som en (marginell) kassako; olika bidrag hamnar i konspirationens fickor. Pastorn är påverkad, men inte helt kontrollerad av, en ockult artefakt som konspirationen använder mot honom.

Jag behöver göra detta till något som sträcker sig över ca 4 timmar minst.

Hur ska rollpersonerna börja undersöka kyrkan? De har en allierad SLP i landstinget som skulle kunna tipsa om mystiskt bidragsfusk. Det är dock lite rätt-fram. Skulle vara bättre om de får en ledtråd som leder till kyrkan.

Mitt främsta vapen för att engagera rollpersonerna är att nämna ett konstigt gnisslande ljud (liknande ett förekom i samband med kidnappandet av en rollpersons adoptivson) eller låta rollpersonen med märkliga minnen känna igen någon.

Vad ska de kunna hitta i kyrkan? Få redan på om den, och om konspirationen?

Hur ska pastorn och hans anställda reagera på att någon kommer och knackar på dörren, frågandes frågor? Ett inbrott?

Nässe

Myrmidon
En klassiker är ju att låta slp:n i landstinget ge dem tydliga och hemska bevis och sanningar, som dock är för otroliga för att kunna gå ut med- dvs rollpersonerna står med dem i sina händer utan hjläp från någon. Mörda elelr hjärntvätta SLP:n.

Dessa bevis ska rikta sig mot en medarbetare till apstorn, så att de i början kan få tro att han är god och en medhjälpare.

problemet blir då hur de ska använda sin information, du lägger över allt i deras knä, ge dem infon, och säg "nu då?" samtidigt som du låter allt fler och allt mer märkliga saker ske i perifirin och utan tydliga kopplingar till varandra elelr till "fallet" som de jobbar mot.

En annan väg är att pastorn har två olika personligheter, en korrupt och en desperat god, och dessa känner ej till varandra. Pastorn själv har tagit kontakt med slp:n i landstinget och begärt hjälp eftersom en annan skum typ i kyrkan gjort saker som upptäckts av pastorn.

Denna andra snubbe/ snubba är ju allierad med den korrupta pastorn, men det vet inte pastorn då den goda sidan tar över. Du kan då låta pastorn synas i sammanhang som är skumma, visa upp olika sidor av honom, och låta den observerbara skurken "snubban" skulle allt på prästen i slutscenen, utan bevis. hela tiden hjälper nämligen pastorn dem vidare i utredningen.

w176

Förlorad dotter
Radiogudstjänst

Radiogudstjänster.

Rollpersonerna går igenom papper och ledtrådar från deras tidigare upplevelser och har gjprt detta i dagar och timmar. De hittar ingeting i sina papper och spelmötet börjar när kaffet är slut och alla skitless på varandra och hela skiten.

I bakgrunden står radion på. Det sätter i gång en sån där radiogudstjänst som varje vecka hålls av olika trossamfund. Denna vecka är det en assysisk kyrka med en engaerad pastor som håller i det.

Predikningen börjar. Rollpersonerna kommer defintivt vilja byta radiokanal, men just som de reser sig hörs det ett knarrande ljud i bakgrunden av pastorns tal.

Va? De kanske misstogs sig. De lyssnar.

Efter fem minuter hörs det igen.

---

Saker de kan hitta:

-Att kyrkan startat en massa nya insamlingar. Barnhem och allt möjligt.
-Folk som är övertygade om att de har kommit till kyrkan av en anledning, för att finna den rätta tron.
-Sexuella eller andra typer av övergrepp på barn. Detta behöver inte ha något med plotten att göra men ger ett oerhört emotionellt anslag, speciellt om de är i samma ålder som adoptivsonen.
-En del riktigt skyssta, ärliga och rättrogna människor.
-Ett bröllop de blir inbjudna till av en av de schyssta människorna. Med fest, dans och mat.

solvebring

Superhero
Re: Radiogudstjänst

Radiogudstjänst?
Inspirerad av första episoden, första säsongen av Fullmetal Alchemist? =)

Well, skitbra idé faktiskt. Rekommenderar Möller att kolla på de första episoderna av Fullmetal Alchemist om han nu inte sett dem och kan dem väl. De kan ge en hel del inspiration.

... Diggar w176s idé hårt. Den kan nog i alla fall utgöra en intressant del av många andra delar.

Möller

Hubert Hortlax

Tackar så jättemycket w176! Ni andra också för den delen.

Jag återkommer nog med lite respons, men jag måste få tänka först.

solvebring

Superhero
De använder kyrkan som en (marginell) kassako; olika bidrag hamnar i konspirationens fickor. Pastorn är påverkad, men inte helt kontrollerad av, en ockult artefakt som konspirationen använder mot honom.
Kan man förresten inte spela på det, kassakon?
Dvs. att någon av rollpersonerna eller någon som kontaktar dem eller dylika lagt in en massa pengar i ett stort projekt, ett projekt som nu tycks som bortblåst - det ligger en hund begraven, vart tog pengarna vägen? Om inte så... Se nedan.

Hur ska rollpersonerna börja undersöka kyrkan? De har en allierad SLP i landstinget som skulle kunna tipsa om mystiskt bidragsfusk. Det är dock lite rätt-fram. Skulle vara bättre om de får en ledtråd som leder till kyrkan.
Tja, eller så blir kyrkan bestulen på religiösa reliker eller sin konstskatt. Inte överdrivet långt därefter gör kyrkan en massa nya investeringar och beter sig lite för kostsamt. För att inte ställa till med en skandal måste operationen ske diskret och landstingsmannen kontaktar rollpersonerna. Bakom allt ligger det att pastorn egentligen sålt kyrkans konstskatter illegalt för att gynna ett mycket känsligt brödraskap där flera auktoritära personligheter ingår. Rollpersonerna kommer att hitta spår efter det, och gärna - som w176 föreslagit - en radiogudstjänst som skickar kodade meddelanden (hur nu man ska få det att funka?), spåren leder vidare in i en allt mer ljusskygg och samhällsfarlig organisation så är långt mycket större än man först anade. Allt styrs så klart av något fördjävligt mörkt och hemskt.

Vad ska de kunna hitta i kyrkan? Få redan på om den, och om konspirationen?
Du har med andra ord ingen konspiration alls färdig?
Tja, jag tycker det här med att kyrkans konstskatt som blir stulen (egentligen säljs) är en najs pryl. Den kan gå vidare hur djupt och hur högt som helst. Ganska följsamt att göra lite "politisk thriller" av. Tja, tror jag i alla fall. I slutändan twistar man det till en övernaturlig grund och allt blir awesome. :gremwink:

Hur ska pastorn och hans anställda reagera på att någon kommer och knackar på dörren, frågandes frågor? Ett inbrott?
Tja, han blir nervös, orolig naturligtvis, men brödraskapet är alltför känsligt och viktigt för att avslöjas. Så, pastorn måste naturligtvis hålla sin fasad samtidigt som han vill skydda sig själv, för att därigenom skydda brödraskapet - och därigenom åter skydda sig själv - eftersom brödraskapet skulle slakta honom och än värre där till om han förstör deras planer. Han vet dock inte hur länge han kan hålla fasaden. Till en början kommer han spela på den men inser snart att rollpersonerna måste röjas på ett sätt som inte kan spåras till kyrkan. Han måste spela ett smart, komplext och mycket dödligt spel.

Möller

Hubert Hortlax
solvebring said:
Tja, jag tycker det här med att kyrkans konstskatt som blir stulen (egentligen säljs) är en najs pryl. Den kan gå vidare hur djupt och hur högt som helst. Ganska följsamt att göra lite "politisk thriller" av. Tja, tror jag i alla fall. I slutändan twistar man det till en övernaturlig grund och allt blir awesome. :gremwink:
Jo, jag har visst konspirationen färdig. Inte varje medlem, men strukturen och deras syfte.

solvebring

Superhero
Möller said:
solvebring said:
Jo, jag har visst konspirationen färdig. Inte varje medlem, men strukturen och deras syfte.
Okej, då tror jag nog att vi skulle kunna hjälpa dig mer om vi kände till den, mot/till vad du vill arbeta dig fram, så att säga. Du kanske skulle kunna slänga in din konspirationsidé under spoilerfält?
Om inte annat är i alla fall jag väldigt nyfiken på att se vad du arbetar med. =)

Möller

Hubert Hortlax

Jag gillar radiogudstjänsten.

Jag tänker mig nått sånthär:

Rollpersonerna hör rösten presentera kyrkan därifrån gudstjänsten sänds. Ett gnisslande hörs, kanske ett tekniskt fel? Pastorn börjar orera, blandandes latin, arameiska och tyska. Pastorns diakoner tar över eller stämmer i. En av diakonerna känns igen av rollpersonen med knasiga minnen, känner inte jag honom?

Detta borde vara nog för att väcka spelarnas nyfikenhet.

Diakonen vars röst känns igen är konspirationens infiltratör. Han använde sin ockulta artefakt för att styra gudstjänsten i rätt riktning, därav gnisslandet.

Rollpersonerna kan lätt ta reda på vilken kyrka gudsstjänsten hölls i. Åker de dit blir de välkommande, uppmanade att skänka en slant men bryskt ivägkörda med ett svepskäl om de blir för frågvisa.

Deras allierade politiker kan berätta att det finns oegentligheter i kyrkans kontakter med myndigheter (tillstånd, bidrag etc.) men inget har undersökts. Det finns antydningar på att det hela tystades ner.

Vidare undersökningar (rollpersonerna har kontakter hos myndigheter) kan visa att en av diakonerna (ej infiltratören dock) misstänkts för sexuella övergrepp på barn i adoptivsonens ålder.

Många av kyrkans besökare är ovanligt religiösa. Lyriska. Även pastorn, som verkligen har en annorlunda kristen tro, verkar helt sväva i det blå.

Kyrkan har betalat in stora summor på ett konto som ägs av Guds Händer, en förening konspirationen använder för att utöva ekonomiskt inflytande. (Spåret vidare från Guds Händer mot konspirationen blir ett senare avsnitt)