Nekromanti Hjälp med Shadowrun 3ed

Joined
24 May 2010
Messages
12
Tja,har nyligen gjort karaktärer i Shadowrun 3rd edition. Förstår skapandet av rollpersoner och övriga regler.

Problemet med spelet ligger i spelets tärningssystem (t6:or). Förstår inte hur det funkar och skulle vara mycket tacksam om någon här kunde hjälpa mig förstå det;) (Har spelat en del andra rollspel förut med t20- och t100-baserade system)

P.s Det största problemet ligger i vad som räknas som succeses och failures.
 
G

Guest

Guest
Re: T6 baserat system?

Tror att titeln på tråden kan ställa till en hel del problem för dig, det blir nog lättare att ändra titeln till Hjälp med Shadowrun 3rd edition eller liknande, det ska bara vara att trycka på editknappen på ditt medelande så ska du kunna ändra det...

Tyvärr har jag inte tillräklig erfarenhet för att hälpa dig med frågan, men det blir alltid lättare att få hjälp med en beskrivande titel.

/Zorbeltuss
 
Joined
24 May 2010
Messages
12
Re: T6 baserat system?

Jo det är sant, tänkte aldrig på det :gremeek: Fast jag lyckades få hjälp med att förstå tärningssystemet utav folk på chatten (småprat).

Hade dock varit bra om någon kunning inom Shadowrun kunde förklara reglerna ändå så att andra som behöver hjälp kan få det.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Re: T6 baserat system?

Jag här spelat rätt mycket Shadowrun och borde kunna hjälpa lite, med förbehållet att jag kanske blandar ihop versionerna. Men det borde vi kunna reda ut genom att du kollar upp i din bok när vi kommer fram till vad du ska kolla efter.

Tärningssystemet verkar ha klarats ut. Vad är nästa grej du undrar över?
 
Joined
24 May 2010
Messages
12
Re: T6 baserat system?

Simon said:
Jag här spelat rätt mycket Shadowrun och borde kunna hjälpa lite, med förbehållet att jag kanske blandar ihop versionerna. Men det borde vi kunna reda ut genom att du kollar upp i din bok när vi kommer fram till vad du ska kolla efter.

Tärningssystemet verkar ha klarats ut. Vad är nästa grej du undrar över?
Är lite osäker på hur man ska göra "tests". Undrar mest om det är SLs val hur svår en situation är?
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Re: T6 baserat system?

Shadowrunner.nr1 said:
Är lite osäker på hur man ska göra "tests". Undrar mest om det är SLs val hur svår en situation är?
Jaa det är väl tekniskt sett spelledaren som i slutändan bestämmer vad svårighetsgraden ska vara, men i många fall skulle jag personligen köra typ "Okej, det regnar som fan och du kan knappt se målet, det verkar rimligt med target number 6 här va?" Alltså att man kan hjälpas åt i gruppen.

Vad har du för rubriker av stilen "How to do things" eller så? Jag har inte min bok tillgänglig efter en flytt, men leta upp vad det står om "target numbers" eller "difficulty" eller nåt sånt. Jag kommer nämligen inte ihåg i vilken utgåva de bytte från ett system till ett annat på den punkten.

Men om jag minns rätt så är det så i trean att hur svår handlingen är att utföra bestämmer ett Target Number, där tre-fyra är "normalsvårt" och högre än sex är jättesvårt. Sen rullar man så många tärningar man har i den aktuella skillen, och varje tärning som är lika med eller högre än TN räknas som en "Success". Fler successes innebär bättre marginal på framgången, mer skada på fienden, eller mer skada undviken.

Om det där ser helt koko ut så kan det vara så att TN alltid är fyra och en svårare handling istället kräver fler successes för att räknas som lyckad. Fast jag tror inte det.

Sen kommer vi snart fram till initiativ och handlingar i strid, då blir det skoj! :gremsmile:

Sen kommer magin, då blir det ännu mer skoj! :gremlaugh:

EDIT: Nu har jag kollat, förklaringen med Target Numbers ovan stämmer för trean. För övrigt kan tilläggas att eftersom sexor gör att man får slå till en tärning och addera till den första sexan, så att man får mellan sju och tolv eller ännu högre om man slår sexa igen, så innebär det att TN6 och TN7 är samma svårighet.
 
Joined
24 May 2010
Messages
12
Re: T6 baserat system?

Aha okej det verkar stämma, tack för tipset om att spelarna också kan hjälpa till med hur svårt det kan vara (Dock kommer dom nog vilja ha det lite lättare ibland.

Systemet som du beskriver det på låter som jag fattat det. Typ att 4 är en vanlig omodifierad handling medan 6-14 är svårare. Måste ju t.ex rulla 2 6:or och minst en 2:a för att få EN success för svårighetsgraden 14.

Nah initiativet verkar inte vara allt för svårt, kanske mest när någon ska krångla och hoppa sin tur och hålla på:S
Du lyckas få strid och magi att låta så svårt :gremgrin: Och samtidigt en rolig del av systemet^^
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Re: T6 baserat system?

Shadowrunner.nr1 said:
Aha okej det verkar stämma, tack för tipset om att spelarna också kan hjälpa till med hur svårt det kan vara (Dock kommer dom nog vilja ha det lite lättare ibland.

Systemet som du beskriver det på låter som jag fattat det. Typ att 4 är en vanlig omodifierad handling medan 6-14 är svårare. Måste ju t.ex rulla 2 6:or och minst en 2:a för att få EN success för svårighetsgraden 14.

Nah initiativet verkar inte vara allt för svårt, kanske mest när någon ska krångla och hoppa sin tur och hålla på:S
Du lyckas få strid och magi att låta så svårt :gremgrin: Och samtidigt en rolig del av systemet^^
Äsch, det är såklart inte så farligt. Magin kan man jobba ganska mycket på feeling med, i alla fall när man har koll på grunderna med Drain och så. Framför allt spirits och elementals kan man ha kul med som fan när man är flexibel i vad de kan göra. "Physical service" (tror jag det heter) rymmer ju uppenbart väldigt mycket!

En sak som kan vara lurig med magin är vem som kan påverka vem och vem som är sårbar för vem. Alltså hur astralplanet och det fysiska förhåller sig till varandra och vad dual presence innebär och när man har det, och vad spells behöver för att kunna påverka ett eller annat plan. Är det klart eller ska jag säga nåt om det?

Grejen med strid, som man märker snabbt men som är lika bra att veta, är att det är väldigt centralt hur många tiotal man kommer upp i i sitt initiativ, eftersom det avgör hur många handlingar man får göra i en runda. Du vet, initiativ 1-10 ger en handling, 11-20 ger två, och så vidare. Fast i närstrid är det speciellt, eftersom båda inblandade kan skada varandra, så om jag är långsam men bra på att slåss, och du är värsta cyberspeedot med typ 4D+12 i initiativ så kan jag ge det rejält med stryk om du anfaller mig i närstrid fyra gånger.

Med svårigheter, som du säger så är ett TN på över tio extremt svårt och bör vara ganska sällsynt i faktiskt spel. Det betyder i praktiken att man säger "Pffft, good luck med det, kiddo, men slå du för all del, slå kan du ju alltid göra, möh möh möh!"

Systemet är inte överdrivet krångligt, men det har definitivt sina buggar, även om spelets miljö och koncept och allmän stämning är underbart. Men det var många år sen jag lämnade dess regelsystem bakom mig, och även om jag ibland "spelar Shadowrun" så skulle jag inte ta i originalreglerna med tång these days. Men jag hjälper gärna till såhär! :gremsmile:
 
Joined
24 May 2010
Messages
12
Hm, vet inte om det är värt att göra det:S Skulle vara bra att lära sig dom riktiga reglerna först innan man kollar på nya.
 
Joined
24 May 2010
Messages
12
Re: T6 baserat system?

Har inte hunnit läsa om magi än, men det är en stor grej som jag vill kunna^^ Hade tänkt att köra igenom ett snabbuppdrag med en polare för att fatta reglerna och strider:) Sen är det bara att bygga magi, vilket nästan kommer bli som en expansion:D

Astralplan, är det typ magikers element, eller är det en plats de kan besöka mentalt?

Jo det har jag fattat att man drar bort 10 från initiativet varje runda för att kunna se hur många handlingar alla har varje SR. Tycker det är coolt, för då spelar initiativet en stor del om man kommer få stryk eller inte:D Många andra rpg saknar den typen av initiativ tyvärr:(

Många gånger har "Slå om du vill, men du kommer nog inte lyckas" räddat en del av våra karakärer:)

Tycker ditt sätt att hjälpa är bra:) Innan var mycket av reglerna suddiga typ... Förresten, jag tänkte på en sak. Hur spelar man i Matrix? Typ hur man ska beskriva det för Spelarna?
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,270
Location
Borås, Sverige
Re: T6 baserat system?

Astralplanet är som en annan dimension. Normalt sett märks den inte alls, men en del personer kan titta in i den, andra kan skicka in sin "själ" dit under ett par timmar och låta själen/medvetandet interagera med det som finns där. Dock är det här planet inte tomt, utan diverse andar har sin boning där. Alla är inte snälla. Och under tiden som din själ är ute så kan saker ta din kropp i besittning.

I tidigare versioner av spelet kunde man från astralplanet kasta besvärjelser som kunde påverka den fysiska världen (om besvärjelsen kunde jorda genom något magiskt föremål). I version kan du bara observera den vanliga världen.

Magireglerna ändrades mellan varje vrsiion av spelet och även i samband med alla supplement som behandlade magi. så om du använder äldre grejer, kolla upp hur allt funkar.

En annan liten intressant sak är att i version 1 och 2 så var iniativet ännu viktigare i strid. Var du tillräckligt snabb, så kunde du då utföra dina 4 handlingar innan motståndaren ens hade hunnit agera 1 gång.

Jag älskar världen i Shadowrun. Systemet är dock skitjobbigt, framförallt för spelledaren.

Alla kan agera mot Matrix genom att använda datorer, men bara deckers kan ge sig in i den och agera fullt ut. För en vanlig användare som använder en terminal, så är det typ blandning av dagens webbläsare och olika sf-filmers grafiska gränssnitt på datorer. För de som går in i the MAtrix helt, så beror upplevelsen där lite på var de är. Vissa delar kör med standardgrafik som är som datoreffekter från 80-talet ungefär. Andra är VÄLDIGT verklighetstrogna. Beror hur mycket pengar och datorkraft som olika företag/organisationer har till sitt förfogande.

/Ulfgeir
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Re: T6 baserat system?

Utgå från TN 4 så är nu ganska safe.
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Re: T6 baserat system?

Ulfgeir said:
Jag älskar världen i Shadowrun. Systemet är dock skitjobbigt, framförallt för spelledaren.
Har spellett Shadowrun (2ed) i hundra år, men jag tycker snarare mer synd om spelarna.
Det är tokmycket att hålla reda på så fort man blir specialist, som rigger, decker, mage och shaman. Ganska hög tröskel för en spelare att komma igång, tidigare utgåvor var inga "out-of-the-box"-spel, men oerhört roligt att spela när man greppat mekaniken.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,270
Location
Borås, Sverige
Re: T6 baserat system?

Grov said:
Ulfgeir said:
Jag älskar världen i Shadowrun. Systemet är dock skitjobbigt, framförallt för spelledaren.
Har spellett Shadowrun (2ed) i hundra år, men jag tycker snarare mer synd om spelarna.
Det är tokmycket att hålla reda på så fort man blir specialist, som rigger, decker, mage och shaman. Ganska hög tröskel för en spelare att komma igång, tidigare utgåvor var inga "out-of-the-box"-spel, men oerhört roligt att spela när man greppat mekaniken.
Håller med att det är väldigt mycket för spelaren att hålla reda på så fort man gör något mer avancerat. Jag vidhåller att det var värre för spelledaren som var tvungen att kunna reglerna för alla de specialsakerna. Och magi/decking/rigging hade alla sina egna specialregler som inte är kompatibla med varandra för 5 öre. Plus att de ändrades ofta.

Var spelledare i version 1-3, sedan spelare i version 4, så har vartit med i spelet från start.
 
Joined
24 May 2010
Messages
12
Re: T6 baserat system?

Åhh vad jag önskar att jag kunde reglerna riktigt bra! Shadowrun har en väldigt cool värld och är det första cyberpunk-rollspelet jag spelat. Blev intresserad av det för någon månad sen när jag spelade snes^^ Min kompis hade tydligen böckerna i en gamal samling rollspel, så nu sitter jag här och lär mig om världen:)

BTW, arketyperna som finns vid sample-characters, är det dom arketyper man kan välja eller är det mer fritt för spelarna att skapa sitt eget yrke?
 
Top