Möller
Hubert Hortlax
- Joined
- 28 Sep 2008
- Messages
- 3,202
(Detta är en spoiler för alla som är tänkbara spelare i en halvlång trad-kampanj med mig som spelledare inom det närmsta året.)
Jag tänkte spelleda en undersökande skräck-kampanj vars arbetsnamn är Minnen i Berlin. Den utspelar sig i nämnda stad i nutid.
Det rätt taskiga Conspiracy of Shadows är min hjälp till kampanjens upplägg, men troligtvis kastar jag ut regelsystemet för något hemmabygge med undersökande färdigheter.
Nå, centralt för Conspiracy of Shadows är den övernaturliga konspirationen. Antagonisten. Och här behöver jag lite input för att se om mina tankar håller. Jag spoiler-taggar dem så ni inte översköljs av text.
Och det är väl allt, tror jag. Det jag känner är svagast är varelsens mål, dess drivkraft. Jag vill ha något på en lagom nivå, ett hot mot staden Berlin snarare än världen. Och jag vill inte att varelsen drivs av något som går att förstå och nästan ursäkta, som hämnd. Gråskalorna fixar jag med annat.
Andra kommentarer?
Jag tänkte spelleda en undersökande skräck-kampanj vars arbetsnamn är Minnen i Berlin. Den utspelar sig i nämnda stad i nutid.
Det rätt taskiga Conspiracy of Shadows är min hjälp till kampanjens upplägg, men troligtvis kastar jag ut regelsystemet för något hemmabygge med undersökande färdigheter.
Nå, centralt för Conspiracy of Shadows är den övernaturliga konspirationen. Antagonisten. Och här behöver jag lite input för att se om mina tankar håller. Jag spoiler-taggar dem så ni inte översköljs av text.
I västra Polen låg nånting, en guddom, ett monster, en varelse, begravt järnålderstempel i nuvarande Polen. Varelsen stillar sin makthunger genom att besätta en människa och via denna bygga en kult av underlydande. Varelsen kan dock inte helt förtränga värdens känslor och medvetande, särskilt om varelsen är försvagad. Därför ett dualistiskt förhållande uppstår där den plågade värden gör allt den kan för att stoppa varelsen.
Templet grävdes ut av en arkeolog från Berlin i slutet av artonhundratalet, området var ju en del av det kejserliga Tyskland då. Arkeologen blev den förste på flera hundra år att besättas. Värden, arkeologen, vann över varelsen och lyckades övertala sin kult om att begrava honom levande under Berlin.
Sen dess har varelsen återuppstått och besegrats två gånger, för att återigen komma tillbaka i nutid för att förhoppningsvis besegras slutgiltigt av rollpersonerna.
Denna sista återuppståndelse har varat längre än de tidigare, säg 5 år eller så, då varelsen har gått mer försiktigt fram och byggt upp ett större nätverk för att dölja sina aktiviteter. Tanken är alltså att rollpersonerna ska nysta i kulten samtidigt som de får ledtrådar från historien.
Templet grävdes ut av en arkeolog från Berlin i slutet av artonhundratalet, området var ju en del av det kejserliga Tyskland då. Arkeologen blev den förste på flera hundra år att besättas. Värden, arkeologen, vann över varelsen och lyckades övertala sin kult om att begrava honom levande under Berlin.
Sen dess har varelsen återuppstått och besegrats två gånger, för att återigen komma tillbaka i nutid för att förhoppningsvis besegras slutgiltigt av rollpersonerna.
Denna sista återuppståndelse har varat längre än de tidigare, säg 5 år eller så, då varelsen har gått mer försiktigt fram och byggt upp ett större nätverk för att dölja sina aktiviteter. Tanken är alltså att rollpersonerna ska nysta i kulten samtidigt som de får ledtrådar från historien.
Och det är väl allt, tror jag. Det jag känner är svagast är varelsens mål, dess drivkraft. Jag vill ha något på en lagom nivå, ett hot mot staden Berlin snarare än världen. Och jag vill inte att varelsen drivs av något som går att förstå och nästan ursäkta, som hämnd. Gråskalorna fixar jag med annat.
Andra kommentarer?