Nekromanti Hjälp med smeknamn på karaktär!!

Templar

Mandalorian
Hej skulle vilja ha lite ideer angående ett smeknamn till min nya karaktär i Drakar och Demoner, Erebaltor, Zorakin Södra. Skulle vilja ha et fornnordiskt klingande smeknamn till honom. Han är nämligen en ädling som blivit skolad krigare/kloster, för familjen har inte haft råd att betala den enorma summan som krävs för att han skall bli riddare.

Enligt ett utdrag ur bakgrunden.Med ränk spel al la Arn filmen (kyrkan riarken i klostret tillhör baronens släkt som vill sätta vantarna i familjens ägor). "Kjetil är bara fyra år när han för första gången går genom de mörka valvgångar som leder in i Orberga tempel. De sätts genast under munkbrödernas stränga hand. Arbete, troslära och lydnad blir ledorden i deras vardag. Stryk och ovett är deras lön och hur de än försöker blidka bröderna tycks det alltid vara någon detalj som missas. Bestraffningar delas ut på daglig basis och smärta är något som de lär sig leva med. Kjetil som är yngst visar sig dock vara av rebellisk natur och låter sig inte brytas ned av de orättvisa bestraffningar pojkarna får utstå. Hans uppstudsighet ger honom gång på gång problem som han aldrig tycks dra lärdom av."

Med ett schack matt drag ifrån baronen hamnar han i onåd och blir fredlös. Han har läst en del skönlitterära verk typ Robin Hood typer. Han vill slå tillbaka mot baronen och blir stråtrövare.

Därför vill jag han ett smeknamn som klingar fornnordiskt, ex gångeralf, skuggalfen etc.

Han är stor och urstark, fysik som en grekisk gud och en stabil person över det normala. Tänkte mig något med Stark....

har lite ideetorka....

G

Guest

Guest
Målaren Jesper Ejsings son heter Bjarke eller Bjarki. Det är en äldre version av Björn. Där kanske du kan skruva till nåt.

God45

#PrayersForBahakan
Geist om han är typen som dyker upp ur skogen och dödar folk.

gizmo

temporary sunshine
Du kanske är mer efter nåt som Rachegeist? Ett steg vidare efter God45. Det är nu varken nordiskt eller forn, men det kanske får att nordificera om konceptet i sig passar. Då skulle det bli nåt mer vreka/reka antar jag. Men Rache låter egentligen coolare och farligare. Kanske germaniskt också?
Annars får din bakgrundshistoria mig att tänka på en kombination av rättvis och vrede. Jag gillar ljudet av Wuthand.

Rhodryn

Hero
En sida som denna kan ju hjälpa rätt rejält: Nordic Names och då kanske specifikt denna del Old Norse Names.

Det lättaste sättet att hitta ett namn som kanske är kopplat till t.ex "Stark", som du föreslog att du var ute efter, är att gå till huvudsidan och i rutan som det står "Search for a Name" ,söka på "Stark", eller "Strong", eller vad du nu än kan tänka dig, för att få fram en lista på namn/annat som just det ordet nämnts i.

Klaatu

Swordsman
Hej, jag skulle behöva ett smeknamn till en svartabörshaj som är en av de stora spelarna på den svarta marknaden till rollspelet Götterdämmerung. Jag skulle vilja att det låter både litet coolt och farligt. I filmen Snatch har nästan samtliga rollfigurer ett coolt smeknamn; Boris the Blade, Bullit Tooth Tony, Franky Four-Fingers o.s.v Jag ville dock ha ett liknande på svenska. Rollfigurens namn är Dietrich Hessler. Ni får gärna gå over-the-top i er kreativitet. Har ni några bra förslag?

PS: Ursäkta att jag "kapar" denna tråd men det kändes onödigt att starta en ny när denna som inte har varit aktiv på ett år går att använda.