Nekromanti Hjälp med Sorcerer-magi

anth

Vetefan
Halloj!
Jag behöver lite hjälp med en "logisk" förklaring till hur sorcerer-magi fungerar.

Så som jag förstår det:
En Sorcerer använder samma "ritual" som en Wizard när han kastar spells, dvs man kan inte avgöra om en caster är Sorcerer eller Wizard bara genom att se honom kasta spells.

Men en Sorcerer "upptäcker" latenta förmågor när han går upp i level istället för att lära sig från spellbooks.
När han "upptäcker" en ny spell, hur vet Sorcereren vad han ska säga, hur han ska röra sig och vilket föremål som behövs till trollformeln?

Tidigare har jag bara kört med att detta är en av dessa oförklarliga saker som bara finns i en fantasyvärld.
Nu undrar jag om det är någon som har en bra förklaring till hur det fungerar.

Onehouse

Veteran
Jag tror att det kommer instinktivt till dem. De ser sambanden mellan spell komponenter och magin i sig själv. De kan liksom se sådant på ett sätt som vanliga wizards inte kan fast de vanliga wizards vet ändå att det är så. Fast de kan inte se det.

Hmmm, det blev lite rörigt. Kortfattat så är det deras instinkt.

Mvh
Onehouse

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Om man vill fördjupa det något

Jag skulle kunna tänka mig att en Sorcerer får reda på hur han ska göra dels instinktivt, och dels i mystiska drömmar, där han genomgår olika prövningar, och får reda på hur magin funkar.

Detta skulle kunna vara resultatet av det drakblod som rinner i deras ådror, och är något slags magiskt minne av de krafter drakarna en gång hade.

Det skulle vara coolt. Om man nu accepterar att Sorcerers har drakblod i sig, förstås. :gremgrin:

M.

Oldtimer

Slava Ukraini!
En trollkonstnär (Sorcerer) är en konstnär. Han väver den magiska väven, målar med magins färger. Han styrs av sin känsla för magi och sitt hjärta.

En magiker (Wizard), däremot, är en vetenskapsman. Han lever efter magins lagar och bygger upp sin magi med långsamma metodiska processer. Han styrs av sin logik och sitt intellekt.

Båda anses hålla på med magisk träning och forskning "på fritiden". Av den anledningen får de insikt om nya formler varje gång de ökar en grad inom sin klass. Magikern får nya formler att skriva in i sin formelsamling - formler som han forskat sig fram till och finslipat. Trollkonstnären får nya formler att använda - formler som han provat sig fram till och fulländat.

Båda sakerna är naturligtvis en spelmässig förenkling. Om spelets tonvikt låg just på magiklasserna, skulle man ju ha detaljerade regler för precis hur det går till att skaffa sig dessa nya formler. Men nu finns det många fler klasser än dessa två, så man har förenklat processen.

/Mikael

anth

Vetefan
Min Sorcerer stiger till level 4 och kan plötsligt kasta Arcane Lock, spellcomponent är gold dust worth 25gp - hur har han kommit fram till att han behöver guld-damm?

Det står att Sorcerers kan använda sig av wizards spell books som inspiration, men de behöver fortfarande ingen spellbook, han kan komma fram till hur man kastar en ny spell av sig själv.

Jag håller med om att Sorcerern forskar på samma sätt som en Wizards automatiskt får 2 nya spells varje level.
Men om en Sorcerer befinner sig mitt i en öken och går upp ett par levels så får han fortfarande spells - jag kan inte få in i mitt arma huvud hur han "forskat" fram att han behöver gulddamm.
OK att han lägger ner sin fritid på forskning, men det står inget om att han behöver lägga ner pengar.

Jag är fullt medveten om att Sorcerer kom till i DnD3E för att det var många spelare som inte orkade hålla reda på spellbooks - men som jag ser det så är Sorcerer den mest ologiska klassen.

Jag är heller inte riktigt nöjd med Magnus förslag att spellen skulle uppenbaras i en dröm.
Men finns det ingen bättre förklaring så får jag väl använda den.

I vår spelgrupp så måste vi lägga pengar på att träna upp allting...Skills, Feats, spells, nya förmågor, allt. Det enda vi får gratis är saves-modifieringar och hp.

Fast jag har för mig att vi har pratat om det ämnet förr...

/Lars, Bael 10 bard/2 fighter

Bombu

Hero
Så som jag förstår det:
En Sorcerer använder samma "ritual" som en Wizard när han kastar spells, dvs man kan inte avgöra om en caster är Sorcerer eller Wizard bara genom att se honom kasta spells.
Jag tror man kan göra lite som man vill med sorcererns magi, för att känslan skall infinna sig får man väl känna efter vad som funkar för dig.

Sorcererns magiska ritual måste inte vara identisk med en Wizards. Man kan känna igen den med spellcraft skill men den behöver ju inte vara identiskt lika dan för det.

Ungefär skillnaden mellan en självlärd eller en skolad (nånting).

Kör med nått du tycker är flashigt och ger känsla.

Bombu

Pom

Swashbuckler
Jag håller med om att Sorcerern forskar på samma sätt som en Wizards automatiskt får 2 nya spells varje level.
Men om en Sorcerer befinner sig mitt i en öken och går upp ett par levels så får han fortfarande spells - jag kan inte få in i mitt arma huvud hur han "forskat" fram att han behöver gulddamm.
OK att han lägger ner sin fritid på forskning, men det står inget om att han behöver lägga ner pengar.
Jag tror man gör klokt i att skilja på 3 saker:
1: vad Sorcerern kan göra.
2: vad Sorcerern vet eller anar.
3: vad spelaren vet.

Min poäng är att 2 kan komma långt före 1 eller 3. Angående guldstoftet kan Sorcerern ha ett hum om att guldstoft kanske kan fungera. Men det är först när rollpersonen tekniskt får tillgång till besvärjelsen som alla bitar faller på plats och han begriper det han anat så pass att han kan använda det i praktiken.

Hur han sedan får sin gradvisa kunskap/insikt kan man ju tänka sig alla möjliga förklaringar till, om drömmar känns för luddigt: hjälpsamma andar, anfäder, nedärvd och gradvis framträdande förmåga, bieffekter av en allmänt stegrad andlig insikt, maniskt grunnande på paradoxer, etc...

Oldtimer

Slava Ukraini!
Antagligen på samma sätt som en magiker i samma situation plötsligt skulle kunna ha två nya formler att skriva in i sin formelsamling. Eller en krigare i samma situation plötsligt blir bättre på att Simma.

Man får inse att det är en spelteknisk förenkling. Vilken omgivning eller miljö krävs för att kunna ta till sig de fördelar som en ny grad ger? Det är ju, som alltid, upp till spelledaren. Reglerna förklarar det med att man ständigt utsätts för lärdomar och idéer, men i det ögonblick man går upp en grad faller liksom alla bitarna på plats.

För trollkonstnären innebär det att det plötsligt står klart för honom att gulddamm skulle runda av magin i formeln magikerlås (Arcane Lock) helt perfekt, på samma sätt som en kock tänker att en nypa basilika förmodligen skulle vara perfekt i den nya maträtten han gått och grubblat på.

/Mikael