Nekromanti Hjälp med strider

marsa_87

Veteran
När börjar en strid igentligen är det när någon säger "jag slår honom på käften" men då har ju han redan gjort sin handling och slår man då VINIT rundan efter det eller? snälla hjälp mig

Krille

Super Moderator
"är det när någon säger "jag slår honom på käften" men då har ju han redan gjort sin handling och slår man då VINIT rundan efter det eller?"

En strid inleds med "jag öppnar striden". Har man inte öppnat striden när man säger "jag slår honom på käften" så öppnas striden då. Käftslåandet får då vänta tills striden är öppnad.

Dvs:

<ul type="square">[*]Säg "jag slår honom på käften". Det här talar om din avsikt: att slå honom på käften.
[*]Slå VINIT för båda för att se vem som blir anfallare.
[*]Berätta vad du egentligen gör, nu när du vet om du är anfallare eller försvarare. Det här är att deklarera din handling.
[*]Blir du anfallare så får du slå honom på käften.
[*]Blir du försvarare så får du välja mellan att slå honom på käften i alla fall, eller ändra dig och låta bli att bli slagen på käften.
[*]Slå honom på käften. Eller låt bli att bli slagen på käften, om du nu blev försvarare och valde att låta bli att slå honom på käften.[/list]

Galahad

Veteran
Men om två personer står och pratar helt lugnt, och den ena får för sig att slå den andra på käften verkar det lite dumt ifall den som skall till och slå helt plötsligt blir försvarare.

Jag tycker att man ska använda ovanstående sätt ifall den som blir slagen är med på noterna, tex att man står och skriker och skäller på varandra. Är försvararen helt oberedd så låt anfallaren slå ett slag först, försvararen får då göra instinktiva försvar, inget mer. Möjligen med någon svårighetsmod (ifall han inte klarar av ett stridsvanaslag kanske?)

Krille

Super Moderator
"Men om två personer står och pratar helt lugnt, och den ena får för sig att slå den andra på käften verkar det lite dumt ifall den som skall till och slå helt plötsligt blir försvarare."

Tänk själv, och använd överraskningsreglerna.