Rickard
Urverk speldesign
När folk snackar om regelsystem så menar de mekanik, alltså "Slå 1T20 lika med eller under värdet för att lyckas". Jag skulle vilja ha någon term som inte är "system" men som även innefattar spelstil, överenskommelser inom gruppen (sociala kontrakt), anpassning efter spelets genre och hur man använder mekaniken.
Jag märkte det här i Matiné-recensionen i Fenix, där recensenten endast gick igenom mekaniken när det viktigaste i spelet är hur man använder mekaniken då det formar spelstilen som man ska använda med rollspelet. Hon hade helt missat poängen med spelet.
Så finns det någon vettig term för det? "System" är korkat att använda då det blandas ihop med "regelsystem". Jag skulle också vilja ha en term för hanteringen av regelmekaniken, alltså om man exempelvis ska slå tärningar hela tiden för allt rollpersonerna gör eller om man ibland kan nöja sig med att titta på värden och tolka vad som händer utan tärningsslag. Det är två helt olika sätt att använda mekaniken.
/Han som ställer frågan med tanke på en revision av Matiné
Jag märkte det här i Matiné-recensionen i Fenix, där recensenten endast gick igenom mekaniken när det viktigaste i spelet är hur man använder mekaniken då det formar spelstilen som man ska använda med rollspelet. Hon hade helt missat poängen med spelet.
Så finns det någon vettig term för det? "System" är korkat att använda då det blandas ihop med "regelsystem". Jag skulle också vilja ha en term för hanteringen av regelmekaniken, alltså om man exempelvis ska slå tärningar hela tiden för allt rollpersonerna gör eller om man ibland kan nöja sig med att titta på värden och tolka vad som händer utan tärningsslag. Det är två helt olika sätt att använda mekaniken.
/Han som ställer frågan med tanke på en revision av Matiné