Nekromanti Hjälp med Tornerspel i Firina

Boldtaar

Warrior
Jag behöver lite hjälp med ett äventyr till helgen som kommer utspelar sig i Firina under ett Riddarspel år 2946.
Jag behöver lite idéer vad som kan hända under veckan som tornerspel varar. Hade tänkt följa upp nästa spel möte med äventyret Skaldens färd.

Rollpersonerna består av en väpnare som är son till en av grevens baroner, en Mills, en magiker lärling som är oäkta son till baronen och en kunskapare/skurk. En riddare som är SLP är även med men han kommer vara upptagen under tornerspelen.
Hade lite händelser planerade men ingen direkt huvud story. Kommer bli lite bråk med andra ädlingar där rollperonerna får försvara sin och familjens heder. Och kunskaparen i gruppen kommer ovetande jobba för greven. Han ska sabotera för en riddare i gruppen att vinna tornerspelen och hålla ett öga på riddaren och RP:na. Greven vill ha koll på vad baronen främsta riddare har för sig och se till att han inte får reda på något om hans kommande planer (Se: Skaldens färd).

Alea

Veteran
Spelgruppen kanske kan bli inblandade i vadslagning om vem som vinner vad, både vinner och förlorar och kanske till o med måstefå tag på pengar att betala förluster med.

Kanske dem blir bestulna på något viktigt som inte får bli bestulet.

Grälsjuka gubbar som tar sina favoritriddare framgång/nederlag som ursäkt att starta bråk.

En RP ser tecken på att en riddare och en dam blivit lite VÄL mycket intreserade för varandra än vad den höviska kärleken tillåter.

En ung ädling med lite bekymmer hittar sina dryckesbröder när han träffar RP.

En RP blir utmanad till duel.

En ädling från soldarn ber baronfadern om skydd då han är långt hemmifrån och inte litar på att alla dessa Daak-kultister, baronfarsan som igenkligen inte vill delegerar barnvaktstjänsten till sin oäkting.

k7e9

Hero
Lägg upp en tidslinje för tornerspelen...
Såhär exempelvis:
4 dagar Tornerspel.
Dag 1: Stor välkomstbankett på kvällen och lite försmak på tornerspelet under kvällen, kanske i eldens tecken med brinnande pilar under bågskyttetävlingen m.m.
Dag 2: Tornerspelet tar sin början, riddarna möts i olika grenar, finalen kommer dag 4. Självklart stor bankett på kvällen.
Dag 3: En stor jakt dras igång där man är ute och jagar efter graciöst storvilt. Inget speciellt torneringsaktigt denna dag.
Dag 4: Finalen på tornerspelen, vem är den bästa riddaren? Festande på de djur som fällts under jakten.

Jag tänker mig stora banketter och fester... Där kan alltid intressanta saker hända... Tänk om någon viktig blir lönnmördad under festen? (gift kanske?) Vad gör RPs då?
Man kan även ha lite flörtande, som alltid är roligt när man rollspelar...

Med hjälp av en tidslinje kan man ju fundera på vad som skulle kunna hända under de olika aktiviteterna. Sådär allt från lönnmord, till en flört, till att en RP snubblar och drattar i backen, till att två adelsmän står och vrålar på varandra där ingen RP är inblandad alls... Smått som stort...
Den går ju att göra mycket mer detaljerad, t.ex. ha med vad som händer vid olika tider på dagen och sådan... Vad händer på morgonen, dagen, kvällen, natten t.ex.

Sedan borde du även under dagarna ha åtminstånde några som nämner händelser knutna till skaldens färd, det var länge sedan jag läste äventyret och då bara lite halvt... Men det finns många saker det skulle kunna ryktas om på ett tornerspel om jag minns rätt...
Så känner RPs att det hänger ihop, inte att nu är det tornerspel, sen är det skaldens färd... Utan det blir mer en och samma värld och sak...

Lycka till... :gremsmile:

ripperdoc

Myrmidon
Som inspiration kan jag bidra med ett schema och beskrivning av Flottparaden i Calnia och tillhörande festligheter. Se bifogat dokument.

/RipperDoc - Consaberveteran

Boldtaar

Warrior
Kommer lägga upp en tids linje för torneringen med bjudningar och jakt mm.
Tänkt att en av riddarens kunskapare har kommit på vad greven har för planer men innan han hinner vana RPna blir han gift mördad på första dagen bjudening i borgen.Så RP kommer lägga mycket tid för att ta reda på vad kunskaparen dog för.
Sedan kommer det nog bli en duell mellan väpnaren i gruppen med en annan väpnare över en ung adels dam.
Stor del av tiden för en väpnare går väl åt att passa up riddaren under tornering? Eller hur mycket kan man lägga på olka tjänare?
Huring kommer även spelas i staden tänkt jag.

k7e9

Hero
Jo väpnare ska väl vara där för sina riddare, speciellt när de tornerar...
Väpnaren ska väl hålla ordning på rustning, vapen, häst och lite sådant... Hjälpa riddaren med allt förberedande och allt efterarbete... Även lite under torneringen kanske... Hjälpa till att sätta på och ta av honom rustningen occh allt det där... Googla lite på väpnare så kanske du får upp deras arbetsbeskrivning...

Sedan på fester och jakter och sådant så får väl även väpnaren roa sig... Men när det är strid på gång så är väl tanken att han/hon ska vara där...