Update: Hurra det funkar!
Mjo, med den nya WRT54G:en jag köpte för 590 spänn (en hundring dyrare än Dustin, men nu slapp jag frakt och fick ordentlig garanti, samt kan gå direkt till den lokala säljaren och gnälla).
Allt funkar. På riktigt. Alla datorer kommer åt varandra, min PSP kan surfa, och (nästan) allt är frid und fröjd.
Nästan?
Jo, jag köpte ju en WRT54G bland annat för att jag gillade att man kunde köra Linux på skiten, något som var en stark "selling point" för mig. Standardfirmwaren har inte stöd för Static DHCP, något jag behöver i och med att jag har en server som alltid måste få ett visst IP för att port forwarding ska funka. Min gamla, kassa, Netgearbrandvägg hade static DHCP. En av de få sakerna som faktiskt funkade bra på skiten.
Så, glad i hågen kommer jag hem och kollar... och det visar sig när jag brutit plasten och öppnat alltihop och kopplat in den, att jag har fått en WRT54G version 7. Borde vara no big deal, right?
Mjo, det visar sig att WRT54G version 7 är den enda versionen som inte kan flashas. Varför? Jo, för att de använt ett helt annat chipset och OS. Vafan!? Får det gå till såhär? Man tycker ju att om det är SAMMA MODELL så borde det också vara SAMMA GREJ. Men neeeeejdå, den här chipsettillverkaren har inte gjort någonting alls Open Source, vilket gör att det inte finns ett smack jag kan göra. ALLA andra versioner av WRT54G och GS och GL och allt vad de heter använder liknande chipsets och funkar utmärkt.
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Known_incompatible_devices
Som ni ser - version 7 är inkompatibel.
Skit.
Nåja, det lär väl komma nåt geni som knäcker detta också - men va' FAN håller de på med. Enligt uppgift tjänar de in på att routern behövde mindre RAM, men borde de inte kallat apparaten för NÅGONTING ANNAT nu när det faktiskt är EN ANNAN APPARAT!?
Tills vidare får jag försöka lösa detta på annat sätt...
*grmljävlafittor*