Det som är synd med WoD är att göra cross overs mellan mage/vampire/changling/ werewolf/geist är krångligt. Tematisk, och speltekniskt.
Slår man ihop olika WoD grenar får man mest ett konstigt superhjältespel som kommer vara djäkligt obalanserat av olika moment och ha svårt att fungera ihop. Någon kommer säkert få en ledsen min för att deras rollkoncept tematisk eller speltekniskt havererar när olika spelgrens möts för tätt.
WoD är helt enkelt inte gjort för att köras cross-splat. Det funkar därför dåligt. Det går, men då ska man kunna spelet bra.
Första gången man kör det skulle jag rekommendera att spelarna alla tillhörde samma grupp (alla magiker, eller alla vampyrer) och om du vill ta in saker från andra delar av spelen göra det som grupper med andra intressenter. Var och en av grupperna har nog mycket variation inom sig och nog rika teman och genremöjligheter för att erbjuda en läcker kampanj. Välj vilken spelgren ni vill ha utifrån vad för teman ni tycker är läckra.
Den bästa senariostrukturen för WoD är en fisktank, om du inte kör en vanlig skräckhistoria för vanilla mortals.
Det finns en massa bra skrivet på forumet om fisktankar.
Så här bygger jag mina fisktankar oftast.
En bra resurs för att bygga fisktanks äventyr är de olika stadsböckerna för de olika spelen. New Orelans by night - Vampire och Boston Unveiled - Mage och så vidare. Jag tror alla spelgrenar har en egen stadsbok. Miami för changlings, the rookies för werewolf osv.
Dessa böcker är uppbyggda med plothooks, och en massa olika slps individer och grupper med olika intressen idologier och agendor som rollpersonerna kan hamna i konflikt med och alliera sig med och så vidare. Samt bra med beskrivingar av staden och stadens möjligheter i storyn.