Jag har legat på stranden och slöat i dag och fått tid att fundera, gud sig bevars!
Jag har tjatat en massa om zoner i olika koncept och föga överraskande så är de nog med på ett hörn här också...
Det som jag är sugen på att skapa är ett spel som inte är ett skräckspel men som har lite av en krypande känsla. Världen skall vara lowish fantasy med många drag av vardagsmystik. Tänk De tre musketörerna på valium möter Willow och någon thrillerrysare ungefär. Det skall ha följande huvudsakliga designkriterier:
* Mycket av informationen i spelet skall bestå av vardagsmystik. Sådana saker som väder, kreatur, ilningar i nacken, känslor av auror och liknande skall vara extremt närvarande och mycket av informationen i spelet skall förmedlas genom sådana händelser och känslor. Korna lägger sig ned, blommor som blommar vid fel årstid, folk som plötsligt pratar som annars inte gör det eller tystnar när de inte borde, plötsliga ändringar av vindriktignar, högvatten och lågvatten, månfaser, plötsliga flygande glödflykter ur elden...
* Jag undviker ord som själ, kraft och vilja, men många om inte alla objekt har påverkan på världen. Pilträd, stora häckar, floder, brunnar, arga hundar, den stora tjuren i hagen, skeppet, berget, månen etc. Döda eller dumma ting som har någon form av påverkan.
* Strider är vackra och regiserade. Direkta motsatsen till actionscener. Jag tänker mig långsammare versioner av strider i Final fantasy. Många effekter (om än lågmälda) och... Tja, vackert typ.
Systemet kommer att vara en nedbantad och omklabbad version av Hans matiné tror jag. Inga färdigheter av klassisk modell kommer att vara relevanta undantaget någon form av stridsfärdigheter. I stället kommer det att introduceras ett antal känsligheter och ett antal tolkningsfärdigheter. Mycket mycket komemr att bygga på att bygga upp en känsla att någonting hela tiden händer bakom ryggen och precis utanför synfältet och ett antal bonsuar och avdrag kommer att studsa runt, synliga eller osynliga...
Så, det är några saker som jag funderar över.
För det första, är det något? Är det något som du tycker skulle kunna vara kul att spela?
För det andra, är det något särskillt som jag bör tänka på när jag designar ett system av den här typen? Det kan nog bli rätt flummigt och komplext om jag inte är försiktig.
För det tredje så skulle jag gärna vilja ha hjälp att hitta på coola händelser i stil med "svalorna flyger lågt", "alla kor lägger sig ned med huvudena åt norr", "när korpen landar på stolpen så börjar barnet skrika" osv. Det blev (och har blivit) mycket djur och bös i exemplen, men jag tar tacksamt emot alla förslag. Faktum är att beteenden hos folk som kan tolkas som tecken (typ "farfars gamla brutna ben värker" eller "svärmor börjar stamma och hennes sås skär sig") uppskattas ännu mer för dessa är jag sämre på att komma på själv.
Tack på förhand.
//Ram
Jag har tjatat en massa om zoner i olika koncept och föga överraskande så är de nog med på ett hörn här också...
Det som jag är sugen på att skapa är ett spel som inte är ett skräckspel men som har lite av en krypande känsla. Världen skall vara lowish fantasy med många drag av vardagsmystik. Tänk De tre musketörerna på valium möter Willow och någon thrillerrysare ungefär. Det skall ha följande huvudsakliga designkriterier:
* Mycket av informationen i spelet skall bestå av vardagsmystik. Sådana saker som väder, kreatur, ilningar i nacken, känslor av auror och liknande skall vara extremt närvarande och mycket av informationen i spelet skall förmedlas genom sådana händelser och känslor. Korna lägger sig ned, blommor som blommar vid fel årstid, folk som plötsligt pratar som annars inte gör det eller tystnar när de inte borde, plötsliga ändringar av vindriktignar, högvatten och lågvatten, månfaser, plötsliga flygande glödflykter ur elden...
* Jag undviker ord som själ, kraft och vilja, men många om inte alla objekt har påverkan på världen. Pilträd, stora häckar, floder, brunnar, arga hundar, den stora tjuren i hagen, skeppet, berget, månen etc. Döda eller dumma ting som har någon form av påverkan.
* Strider är vackra och regiserade. Direkta motsatsen till actionscener. Jag tänker mig långsammare versioner av strider i Final fantasy. Många effekter (om än lågmälda) och... Tja, vackert typ.
Systemet kommer att vara en nedbantad och omklabbad version av Hans matiné tror jag. Inga färdigheter av klassisk modell kommer att vara relevanta undantaget någon form av stridsfärdigheter. I stället kommer det att introduceras ett antal känsligheter och ett antal tolkningsfärdigheter. Mycket mycket komemr att bygga på att bygga upp en känsla att någonting hela tiden händer bakom ryggen och precis utanför synfältet och ett antal bonsuar och avdrag kommer att studsa runt, synliga eller osynliga...
Så, det är några saker som jag funderar över.
För det första, är det något? Är det något som du tycker skulle kunna vara kul att spela?
För det andra, är det något särskillt som jag bör tänka på när jag designar ett system av den här typen? Det kan nog bli rätt flummigt och komplext om jag inte är försiktig.
För det tredje så skulle jag gärna vilja ha hjälp att hitta på coola händelser i stil med "svalorna flyger lågt", "alla kor lägger sig ned med huvudena åt norr", "när korpen landar på stolpen så börjar barnet skrika" osv. Det blev (och har blivit) mycket djur och bös i exemplen, men jag tar tacksamt emot alla förslag. Faktum är att beteenden hos folk som kan tolkas som tecken (typ "farfars gamla brutna ben värker" eller "svärmor börjar stamma och hennes sås skär sig") uppskattas ännu mer för dessa är jag sämre på att komma på själv.
Tack på förhand.
//Ram