Nekromanti Hjälp med ytterligare ett koncept

Ram

Skev
Jag har legat på stranden och slöat i dag och fått tid att fundera, gud sig bevars!

Jag har tjatat en massa om zoner i olika koncept och föga överraskande så är de nog med på ett hörn här också...

Det som jag är sugen på att skapa är ett spel som inte är ett skräckspel men som har lite av en krypande känsla. Världen skall vara lowish fantasy med många drag av vardagsmystik. Tänk De tre musketörerna på valium möter Willow och någon thrillerrysare ungefär. Det skall ha följande huvudsakliga designkriterier:
* Mycket av informationen i spelet skall bestå av vardagsmystik. Sådana saker som väder, kreatur, ilningar i nacken, känslor av auror och liknande skall vara extremt närvarande och mycket av informationen i spelet skall förmedlas genom sådana händelser och känslor. Korna lägger sig ned, blommor som blommar vid fel årstid, folk som plötsligt pratar som annars inte gör det eller tystnar när de inte borde, plötsliga ändringar av vindriktignar, högvatten och lågvatten, månfaser, plötsliga flygande glödflykter ur elden...
* Jag undviker ord som själ, kraft och vilja, men många om inte alla objekt har påverkan på världen. Pilträd, stora häckar, floder, brunnar, arga hundar, den stora tjuren i hagen, skeppet, berget, månen etc. Döda eller dumma ting som har någon form av påverkan.
* Strider är vackra och regiserade. Direkta motsatsen till actionscener. Jag tänker mig långsammare versioner av strider i Final fantasy. Många effekter (om än lågmälda) och... Tja, vackert typ.

Systemet kommer att vara en nedbantad och omklabbad version av Hans matiné tror jag. Inga färdigheter av klassisk modell kommer att vara relevanta undantaget någon form av stridsfärdigheter. I stället kommer det att introduceras ett antal känsligheter och ett antal tolkningsfärdigheter. Mycket mycket komemr att bygga på att bygga upp en känsla att någonting hela tiden händer bakom ryggen och precis utanför synfältet och ett antal bonsuar och avdrag kommer att studsa runt, synliga eller osynliga...

Så, det är några saker som jag funderar över.
För det första, är det något? Är det något som du tycker skulle kunna vara kul att spela?
För det andra, är det något särskillt som jag bör tänka på när jag designar ett system av den här typen? Det kan nog bli rätt flummigt och komplext om jag inte är försiktig.
För det tredje så skulle jag gärna vilja ha hjälp att hitta på coola händelser i stil med "svalorna flyger lågt", "alla kor lägger sig ned med huvudena åt norr", "när korpen landar på stolpen så börjar barnet skrika" osv. Det blev (och har blivit) mycket djur och bös i exemplen, men jag tar tacksamt emot alla förslag. Faktum är att beteenden hos folk som kan tolkas som tecken (typ "farfars gamla brutna ben värker" eller "svärmor börjar stamma och hennes sås skär sig") uppskattas ännu mer för dessa är jag sämre på att komma på själv. :gremsmile:

Tack på förhand.

//Ram

rjonas

Hero
Vad är det man ska göra? Är det klassiskt fantasy med Twilight Zone-temat visslandes i örat?

Rickard

Urverk speldesign
Ram said:
För det första, är det något? Är det något som du tycker skulle kunna vara kul att spela?
Jag går igång på det i den mån att jag inte ens behöver veta vad man ska göra. Jag tänkte mig deckaräventyr, då Ljus och lykta följer lite samma grej att rabbla upp konstiga företeelser i världen. Fast när du skriver De tre musketörerna och Willow får jag mest fantasy-vibbar av Agone-stuk.

För det andra, är det något särskillt som jag bör tänka på när jag designar ett system av den här typen? Det kan nog bli rätt flummigt och komplext om jag inte är försiktig.
Gör ett övergripande ramverk och speltesta det. Medan du skriver scenarion, hitta på småregler som eventuellt kan bli en del av systemet. För mig brukar det faktiskt underlätta om jag tänker på vad jag vill ha på rollformuläret och hur det ska utformas med tanke på systemet.

Det ska bli intressant vilken ingreppsvinkel du använder för att få regisserade (låter som Fireborn) och vacka (låter som Exalted) strider (inga av systemet har jag dock läst).

För det tredje så skulle jag gärna vilja ha hjälp att hitta på coola händelser i stil med "svalorna flyger lågt", "alla kor lägger sig ned med huvudena åt norr", "när korpen landar på stolpen så börjar barnet skrika" osv. Det blev (och har blivit) mycket djur och bös i exemplen, men jag tar tacksamt emot alla förslag.
Det är sällan folk ger förslag på sådant, tyvärr.

/Han som är som folk

Ram

Skev
rjonas said:
Vad är det man ska göra? Är det klassiskt fantasy med Twilight Zone-temat visslandes i örat?
Jag har inte bestämt mig ännu... :gremcrazy:

Det koncept som jag håller i tankarna består i sin flyktighet av att man genomför "undersökningar" som kommer att ge två (eller flera) typer av resultat. Dels de "ledtrådar" som gör att man finner målet/hotet/fienden/vaddetnuär. Dels de "ledtrådar" som gör att man kan besegra detsamma.

När en strid uppstår så skall reultatet av den bero till ungefär två tredjedelar av de "ledtrådar" man har om "motmedel" mot fienden och den sista tjedjedelen är "stridskompetens".

En tanke är att en skräck skall vara att man kommer fram med hittandet/framdrivandet av fienden för fort och att man skall möta denne utan att ha tillräckliga medel till sitt förfogande för att rå på densamma. En annan skräck skall vara att man lär sig mer och mer om fienden men inte förmår finna denne innan denne kan genomföra sitt vaddetnumåvara.

Så jag antar att det skall vara ett vackert och stämningsfullt fantasydetektivspel med tunga och mörka undertoner. Typ. Tror jag...

Ram

Skev
Han said:
Jag går igång på det i den mån att jag inte ens behöver veta vad man ska göra. Jag tänkte mig deckaräventyr, då Ljus och lykta följer lite samma grej att rabbla upp konstiga företeelser i världen. Fast när du skriver De tre musketörerna och Willow får jag mest fantasy-vibbar av Agone-stuk.
Mmmmm. Beskrivningen med musketörer, valium, wollow etc. är inte klockren. Jag har svårt att klä i ord ordentligt vad jag vill ha, det är lite flummigt och flyktigt.

Skulle du kunna berätta lite mer om Agone månne?

Han said:
Gör ett övergripande ramverk och speltesta det. Medan du skriver scenarion, hitta på småregler som eventuellt kan bli en del av systemet. För mig brukar det faktiskt underlätta om jag tänker på vad jag vill ha på rollformuläret och hur det ska utformas med tanke på systemet.
Bra tips, men mitt problem är faktiskt (för första gången på flera år) att jag inte ens riktigt vet hur jag skall börja. Eller snarare, jag har inte en susning om hur jag skall lägga nivån för att få det hanterbart. Jag återkommer om det i en annan tråd.

Han said:
Det ska bli intressant vilken ingreppsvinkel du använder för att få regisserade (låter som Fireborn) och vacka (låter som Exalted) strider (inga av systemet har jag dock läst).
Äh, det blir nog ganska enkelt faktiskt. Om du ser mitt svar till rjonas rörande ledtrådar etc. så kommer det att genereras ett antal objekt/motmedlel ur undersökningarna som kommer att användas. Därpå kommer jag att applicera ett enkelt någonting-resolutionssystem med samberättartendenser och uppmuntra spelarna att fylla på med ljus och ljud. Det kommer säkert att funka kasst för flera som spelar det men det är inte för dem som jag skriver systemet. Jag skriver det för samberättande Final fantasy-nördar eller motsvarande.
Han said:
Det är sällan folk ger förslag på sådant, tyvärr.

/Han som är som folk
Meh. Tack ändå. :gremcool:

solvebring

Superhero
Ja för tusan!

Jag personligen kan tyvärr inte se det här på något bra sätt i ett system. Kort och gott, stämning och mystik är helt och hållet kosmetika för mig. Varför jag hellre ser ditt system som tydliga "riktlinjer" och "tips" för hur man skriver sådana beskrivningar och målar upp sådan mystik på ett bra sätt.

För det tredje så skulle jag gärna vilja ha hjälp att hitta på coola händelser i stil med "svalorna flyger lågt", "alla kor lägger sig ned med huvudena åt norr", "när korpen landar på stolpen så börjar barnet skrika" osv. Det blev (och har blivit) mycket djur och bös i exemplen, men jag tar tacksamt emot alla förslag. Faktum är att beteenden hos folk som kan tolkas som tecken (typ "farfars gamla brutna ben värker" eller "svärmor börjar stamma och hennes sås skär sig") uppskattas ännu mer för dessa är jag sämre på att komma på själv.
Jag föreslår att du läser om häxbränningar, inkvisitionen, kollar på Häxornas tid med Guillou, läser Terry Practhetts häxböcker etc. För de innehåller en massa inspiration till sådana skumma uttryck och mystiska händelser.