Hej! Kul att du vill börja lira! Du kommer ha fantastiskt mycket kul i många år framöver. Jag är en som vet!
Börja med att lär dig hur man bygger en karaktär. Det är första kapitlen i boken. Ta fram formuläret och följ anvisningarna. Se till att du har de tärningar som behövs (4-sidig, 6-sidig, 8-sidig, 10-sidig, 12-sidig, och en 20-sidig).
Slå fram några karaktärer och arbeta fram olika typer av bakgrund. Det lär man sig en hel del av.
Försök sen läsa ett kapitel i taget. Skriv ner det du inte förstod. Kanske kan du få svar på dem konkreta frågorna här, eller på
www.riotminds.se.
Bjud hem några polare och låt dem fixa karaktärer. Visa dem hur du gjorde. När du sen har lärt dig det mesta av reglerna kan ni spela ett litet nybörjaräventyr. Där står det ord för ord hur du ska göra som SL. Men kanske du själv passar bäst som spelar? Låt en av dina kompisar vara SL. Sen kan ni byta av varandra!
Det behöver inte vara 100% rätt i början. Det lär man sig med tiden. Försök lära dig reglerna stegvis. Det går inte att lära sig allt utantill.
Jag är 31 år (ser ut som 25 i och för sig) och har spelat sen jag var 11, men jag måste trots min skarpa intelligens fortfarande slå i böckerna.
Kontentan är alltså att trots att man som jag är snygg, erfaren och smart så går det inte att lära sig allt på en gång!
Lycka till grabben!