Spitfire
Swordsman
ibland när jag sitter och kommer på saker så hittar jag lättare ett engelskt uttryck för att beskriva olika företeelser och fastnar i hur jag ska beskriva det på svenska.
I mitt obeväpnade närstridssystem så är det meningen att alla anfall ska kunna göras abstrakta och fördelas i en av fyra grupper. Men jag kan bara komma på engelska uttryck för dessa grupper och vill ha ett bra svenskt uttryck.
generic attack
alla "vanliga" anfall som inte använder specialregler. Knytnävsslag, armbågar, sparkar, skallningar.
Stunning attack
alla anfall som ger målet ett temporärt avdrag på dennes handlingar. Tex att peta någon i ögat, slag mot njurar eller solar plexus. Inbegriper även "dirty tricks" som att slänga sand i ögonen.
Knockdown attack
Anfall där man främst försöker bryta målets balans. Såsom fällningar, tacklingar, knuffar och hårdare kast.
Tekniskt sett så faller även "clotheslines"/Iriminage och cinematiska Uppercuts som Tai Chis "pushing hands" i den här kategorin
Grapples
Grepp, brottning och låsningar där man håller fast målet så att denne inte kan komma loss men även att skada offret genom att bryta leder/ strypningar.
Så här är mitt dilemma.
Med såpass abstrakta Anfallsgrupper så vill jag ha bra svenska ord att klassificera dem med.
Tanken är i slutet att Spelaren ska beskriva sin handling (och önskvärd effekt) och att spelaren sen delar in anfallet i en av de fyra grupperna som han anser lämpligast.
Jag vill ge spelaren frihet att använda sin fantasi, inte att låsa denne med "din kampkonst kan de HÄR teknikerna" som man hittar i exempelvis Ninjas and Superspies/GURPS Matrial Arts (även om GURPS MA ger viss frihet att använda tekniker otränat)
I mitt obeväpnade närstridssystem så är det meningen att alla anfall ska kunna göras abstrakta och fördelas i en av fyra grupper. Men jag kan bara komma på engelska uttryck för dessa grupper och vill ha ett bra svenskt uttryck.
generic attack
alla "vanliga" anfall som inte använder specialregler. Knytnävsslag, armbågar, sparkar, skallningar.
Stunning attack
alla anfall som ger målet ett temporärt avdrag på dennes handlingar. Tex att peta någon i ögat, slag mot njurar eller solar plexus. Inbegriper även "dirty tricks" som att slänga sand i ögonen.
Knockdown attack
Anfall där man främst försöker bryta målets balans. Såsom fällningar, tacklingar, knuffar och hårdare kast.
Tekniskt sett så faller även "clotheslines"/Iriminage och cinematiska Uppercuts som Tai Chis "pushing hands" i den här kategorin
Grapples
Grepp, brottning och låsningar där man håller fast målet så att denne inte kan komma loss men även att skada offret genom att bryta leder/ strypningar.
Så här är mitt dilemma.
Med såpass abstrakta Anfallsgrupper så vill jag ha bra svenska ord att klassificera dem med.
Tanken är i slutet att Spelaren ska beskriva sin handling (och önskvärd effekt) och att spelaren sen delar in anfallet i en av de fyra grupperna som han anser lämpligast.
Jag vill ge spelaren frihet att använda sin fantasi, inte att låsa denne med "din kampkonst kan de HÄR teknikerna" som man hittar i exempelvis Ninjas and Superspies/GURPS Matrial Arts (även om GURPS MA ger viss frihet att använda tekniker otränat)